//
کدخبر: ۲۱۷۷۳۳ //

عدم ذخیره رطوبت مشکل اصلی جنگل های زاگرس است/ منابع طبیعی را با مردم آشتی دهید

رییس سازمان جنگل ها،مراتع و آبخیز داری کشور عدم ذخیره رطوبت را مشکل اصلی جنگل های زاگرس دانست.

عدم ذخیره رطوبت مشکل اصلی جنگل های زاگرس است/ منابع طبیعی را با مردم آشتی دهید
به گزارش فرتاک نیوز،

 نشست شواری هماهنگی با حضور خلیل آقایی رییس سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیز داری و ابوالقاسم حسین پور مدیر کل کنترل سیلاب و آبخوان داری کشور و مدیر کل منابع طبیعی و آبخیز داری استان کرمانشاه و رؤسای چهارده شهرستان و رؤسای ادارات ستادی  با اصحاب رسانه برگزار شد.

در ابتدای این نشست حضار به تربیت خود را معرفی و خواسته ها و عملکرد حوزه خود را عنوان کردند.

خلیل آقایی به عنوان اولین مطلب اظهار داشت: ما ۳۳استان را رتبه بندی می کنیم و استان کرمانشاه در این رتبه بندی اول نیست و دلیل  آن چیست؟

photo_2019-10-04_11-34-51

رییس سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیز داری افزود:  در سازمان جنگل ها پول و اعتبار بر اساس کاری که انجام می گیرد تقسیم بندی میشود و هر جا کاری انجام شود کمک و تقویت خواهیم کرد.

وی گفت:امروز از دیدن فعالیت ها خوبی که دیدم خوشحال شدم ولی می توانیم بهتر از این کار کنیم.

در این جلسه مسئولان استانی از وضعیت عرصه های منابع طبیعی و مصائب و مشکلات حوزه های منابع طبیعی و آبخیز داری مطالبی را عنوان کردند و مهندس آقایی هم نقطه نظراتی را پاسخ داد.

photo_2019-10-04_11-38-25

این مسئول با اشاره به ممنوعیت تغییر کاربری عرصه های جنگلی گفت: اگر کشف معدن طلا هم در میان باشد اجازه برداشت در جنگل داده نخواهد شد مگر قانونگذار تعیین کند.

آقایی یکی از سیاست های منابع طبیعی و آبخیز داری را توسعه مرتع داری عنوان و تصریح کرد: اولین وظیفه سازمان جنگلها و مراتع حفاظت است باید از عرصه های منابع طبیعی اعم از جنگل و مرتع حفاظت کنیم.

رییس سازمان جنگل کاری،مراتع و آبخیز داری اظهار داشت: ما حافظ خاکیم و هیچ چیز به غیر از پوشش گیاهای خاک را حفظ نمی کند.

مهندس آقایی افزود: در حوزه منابع طبیعی وضعیت خوبی نداریم و به تعریف و تمجید مردم توجه نکنید و اگر چهار یا پنج اداره بد، بین مردم وجود داشته باشد منابع طبیعی یکی از آنهاست عرصه منابع طبیعی را غیر از مردم کسی نمیتواند حفاظت کند.

photo_2019-10-04_11-38-21

آقایی در ادامه بر لزوم تشکیل تعاونی ها و تشکل ها و همیاران طبیعت تاکید کرد و گفت: لازمست که از ظرفیت مردم حتی در مواردی به عنوان دیده بان استفاده کرد.

وی خاطر نشان کرد: در زاگرس مشکلات فراوانی در حوزه جنگل کاری و مراتع وجود دارد ولی با کمک از مردم و استفاده از آنها حتی اگر لازم باشد پرداخت مبلغی میتوان از مشکلاتی که در منطقه بوجودمی آید آگاه شد.

مهندس آقایی جاده را بلای جان جنگل دانست و اظهار داشت: یگان حفاظت ضامن اجرایی است و وظیفه آن پیشگیری از وقوع جرم  و رفع تصرف است، و باید آگاه سازی مردم انجام گیرد که در عرصه منابع طبیعی هر کاری انجام می دهیم بنا بر مصلحت مردم است.

photo_2019-10-04_11-34-51رییس سازمان جنگل داری و مراتع تصریح کرد: توصیه من به همه مسئولین حوزه منابع طبیعی و آبخیز داری اینست که هرکاری را که خوب تشخیص می دهید و قابل دفاع است را انجام دهید.

ایشان اظهار داشت:برازنده منابع طبیعی نیست که نتواند نهالستانها را احیا کند و بهره برداری از زمین باید طوری باشد که انگار متعلق به خودمان است اگر کارها به مردم  واگذار شود بهتر میشود از این اراضی بهره برداری کرد.

وی همچنین از جذب ۵۴۴ نفر در حوزه منابع طبیعی در کشور خبر داد و افزود: این تعداد افزایش خواهد داشت ولی باز هم تاکید می کنم منابع طبیعی با مشارکت مردم می تواند مسیر خوبی را طی کند.

مهندس آقایی یادآور شد: وظیفه ما حفظ ،افزایش و توسعه پوشش گیاهی و جنگلی است و کار سخت و طاقت فرسایی در پیش داریم که آسان نیست.

وی مشکل اصلی زاگرس را نبود ذخیره رطوبت اعلام کرد و افزود : بارش های اخیر خشکیدگی بلوط را که در سالهای قبل وجود داشت از بین برد و این نشان از ذخیره رطوبت دارد که میتواند منجر به حفظ درختان بلوط در زاگرس شود.

رییس سازمان جنگل ها،مراتع و آبخیز داری در پایان گفت: به جوانان اعتماد کنید و منابع طبیعی را با مردم آشتی دهید عرصه ۱۳۵ میلیون هکتاری سازمان جنگل ها هیچ راهی غیر از توسل به مردم  ندارد.

خبرنگار:طیبه دولت آبادی

 

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۲۱۷۷۳۳ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان