//
کدخبر: ۲۱۷۶۱۹ //

فعالان حوزه دامپزشکی سربازان گمنام سلامت هستند

مدیرکل اداره دامپزشکی استان اصفهان گفت: اهمیت کار دامپزشکی به قدری است که می‌توان افراد مشغول در این حوزه را سربازان گمنام و مظلوم حوزه سلامت و بهداشت به معنای واقعی دانست، همه خدمات دامپزشکی در حوزه بهداشت انسانی و دامی چه بهداشت فراورده‌های خامی و چه تضمین کیفیت فراورده‌های دامی مورد مصرف جامعه معمولاً دیده نمی‌شود اگرچه اثرات آن بسیار محسوس است.

فعالان حوزه دامپزشکی سربازان گمنام سلامت هستند
به گزارش فرتاک نیوز،

 شهرام موحدی صبح امروز در جمع اصحاب رسانه اظهار کرد: اهمیت کار دامپزشکی به قدری است که می‌توان افراد مشغول در این حوزه را سربازان گمنام و مظلوم حوزه سلامت و بهداشت به معنای واقعی دانست، همه خدمات دامپزشکی در خوزه بهداشت انسانی و دامی چه بهداشت فراورده‌های خامی و چه تضمین کیفیت فراورده‌های دامی مورد مصرف جامعه معمولاً دیده نمی‌شود اگرچه اثرات آن بسیار محسوس است.

مدیرکل دامپزشکی استان اصفهان افزود: بیماری‌های مشترک دسته‌ای مهم در حوزه سلامت انسانی است، معمولاً خطرناک‌ترین عفونی‌ترین و مرگبارترین بیماری‌های حوزه انسانی جزو بیماری‌های مشترک بیان انسان و دام یا بیماری‌های قابل انتقال از حیوان به انسان است، ساس مرس جنون گاوی و... از این جمله هستند و خط مقدم مبارزه با این بیماری‌ها حوزه دامپزشکی است.

وی با اشاره به نقش مهم حوزه دامپزشکی ادامه داد: به عنوان مثال تعداد 185 هزار خون‌گیری دامی انجام شده تا 80 دام دارای این بیماری شناسایی و اقدامات لازم صورت گرفته است که هدف شناسایی دام‌های تب مالتی است، اگر هر گاوی به طور متوسط 50 لیتر شیر تولید کند و این شیر آلوده باشد حجم گسترده‌ای از انسان‌ها را مبتلا به بیماری تب مالت خواهد کرد و تنها حدود 30 میلیون تومان هزینه درمان این انسان خواهد بود.

موحدی با بیان این‌که اذعان داشت: استان اصفهان رتبه اول تولید پرورش بوقلمون کشور، جزو سه رتبه برتر تولید و پرورش مرغ گوشتی و تخم‌گذار، رتبه دوم تولید گوشت شترمرغ در کشور، رتبه دوم تولید تخم‌مرغ کشور، رتبه سوم تولید عسل و رتبه چهارم تولید گوشت قرمز در کشور را به خود اختصاص داده است و در استانی با این حجم از تولید کنترل بیماری بسیار مشکل خواهد بود.

مدیرکل دامپزشکی استان اصفهان اضافه کرد: تعداد کشتارگاه‌های دام اصفهان به اندازه هشت استان دیگر و میزان تولید شیر خام استان اصفهان نیز به اندازه 14 استان کشور است و این وظیفه خطیر ما را در حوزه کنترل بیماری‌ها نشان می‌دهد، ایمنی غذا از مزرعه تا سفره فوق‌العاده عبارت سنگینی است و گستردگی بالایی دارد با این حال ما فراتر از این اصطلاح هم عمل می‌کنیم و کنترل را از کارخانه خوراک دام و طیور شروع می‌کنیم.

14 میلیون نوبت سر واکسیناسیون در یک سال

 وحید مقدس، رئیس اداره بهداشت و مدیریت بیماری‌های دامی اداره کل دامپزشکی استان اصفهان در ادامه اظهار کرد: بیماری‌ها چه انسانی و چه دامی مرز نمی‌شناسند و اگر بخواهیم مدیریت بیماری داشته باشیم باید بدانیم در دنیا و کشورهای همسایه چه می‌گذرد تا برنامه درستی برای کنترل بیماری‌ها در کشورمان داشته باشیم.

رئیس اداره بهداشت و مدیریت بیماری‌های دامی اداره کل دامپزشکی استان اصفهان افزود: بخش از بیماری‌ها قابل پیشگیری هستند که به منظور پیشگیری از بیماری‌ها مهم عفونی بخش دیگری از وظیفه این اداره مراقبت از بیماری‌های دامی و مدیریتان به دو روش مراقبت فعال و غیرفعال است البته هر مراقبت غیرفعالی معمولاً یک مراقبت فعال را به دنبال خواهد داشت.

وی ابراز داشت: مبارزه با بیماری‌های دامی دشواری‌های خاص خود را دارد و گاهی در شرایط بعد از سیل، عشایری، مکان‌هایی که قابل تردد با ماشین نیست و یا حتی در گاوداری‌های صنعتی هم که مشکلات خاصی دارد انجام می‌شود، تعداد زیادی از همکاران در گاوداری‌های صنعتی در هنگام زدن واکسن، گاو به قفسه سینه و یا شکم آن‌ها شاخ زده و دچار مشکل شده‌اند.

 مقدس تأکید کرد: در یک سال گذشته تاکنون به منظور پیشگیری از بیماری‌های مهم عفونی دام، تعداد 14 میلیون نوبت سر در کل استان اصفهان عملیات واکسیناسیون انجام شده که شاخص آن تعداد 2 میلیون و 745 هزار نوبت سر واکسیناسیون تب برفکی انجام گرفته است.

رئیس اداره بهداشت و مدیریت بیماری‌های دامی اداره کل دامپزشکی استان اصفهان درباره مراقبت فعال توضیح داد: بیش از 180 هزار دام خون‌گیری شده‌اند، تست سل 179 هزار و 996، تست مالئین 2 هزار و 100 نوبت انجام شده است، مراقبت فعال هاری بیماریابی است که به طور تصادفی در جمعیت خاصی صورت می‌گیرد و تعداد 4 هزار و 350 مورد در طول یک سال گذشته انجام شد.

وی با اشاره به تعداد 182 دام بیمار یا راکتوری که در مراقبت‌های فعال شناسایی شده، تصریح کرد: به دنبال خون‌گیری‌های انجام شده تعداد 82 دام مبتلا به تب مالت از دام جدا شد، 77 مورد تست سل، یک مورد تست مالئین، یک مورد هاری و 21 مورد لامپی اسکین شناسایی شد.

مقدس اضافه کرد: اگر انسانی به هاری مبتلا شود سرنوشت او مرگ خواهد بود و درمانی ندارد، پیدا کردن هاری قبل از ایجاد خسارت بسیار مهم است و در مراقبت فعال توسط اداره بهداشت و مدیریت بیماری‌های دامی اداره کل دامپزشکی استان اصفهان تنها یک مورد شناسایی شد.

رئیس اداره بهداشت و مدیریت بیماری‌های دامی اداره کل دامپزشکی استان اصفهان با اشاره به مراقبت غیرفعال بیان داشت: تعدادی از بیماری‌ها عفونی مهم گزارش شده در سال گذشته 51 مورد تب برفکی، 31 مورد هاری اغلب در حیوانات حیات‌وحش و... بوده است.

اصفهان تولیدکننده نیمی از بوقلمون کشور است

در ادامه مصطفی کردآبادی، رئیس اداره بهداشت و مدیریت بیماری‌های طیور، آبزیان و زنبورعسل اداره کل دامپزشکی استان اصفهان اظهار کرد: دو محصول استراتژیک تخم‌مرغ و گوشت سفید از مهم‌ترین موارد غذایی است که در سبد غذایی خانوار به خصوص در کشور ما وجود دارد، اداره بهداشت در راستای کنترل بیماری‌ها و تولید محصول سالم همواره با چالش‌هایی روبرو بوده است.

رئیس اداره بهداشت و مدیریت بیماری‌های طیور، آبزیان و زنبورعسل اداره کل دامپزشکی استان اصفهان افزود: به دلیل تراکم واحدهای مرغ داری در کشور و در منطقه اصفهان و تبادلاتی که از نظر خوراک طیور بین کشورهای مختلف، وجود ویروس‌های مختلف در بین طیور در کشورها و مسائل بهداشتی در کشورهای همسایه کار بسیار سختی است که بتوانیم مزرعه‌ای عاری از بیماری و تولید سالم داشته باشیم.

وی ادامه داد: در راستای اجرای برنامه‌های راهبردی مبارزه با بیماری‌های طیور، آبزیان و زنبورعسل برای تولید این محصولات بیش از 2 هزار واحد مرغداری عمدتاً در مرکز استان و مناطقی که تراکم انسانی هست مثل شاهین‌شهر اصفهان نجف‌آباد تیران کاشان و گلپایگان متمرکز شده‌اند.

کردآبادی خاطرنشان ساخت: این تراکم در سطح نسبت به بعضی استان‌ها بالاست که کار برنامه‌ریزی برای کاهش تلفات و کنترل را بسیار با مشکل روبرو می‌کند، از اول مهر ماه سال گذشته تا کنون بیش از 65 میلیون قطعه جوجه ریزی در 3 هزار و 359 واحد مرغداری داشتیم و از نظر تولید گوشت سفید اصفهان جزو سه استان برتر کشور است.

رئیس اداره بهداشت و مدیریت بیماری‌های طیور، آبزیان و زنبورعسل اداره کل دامپزشکی استان اصفهان یادآور شد: تعداد 733 هزار قطعه بوقلمون در اصفهان پرورش داده شده که اصفهان را با فاصله زیاد به عنوان رتبه اول کشور در تولید نیمی از بوقلمون کشور معرفی کرده است، همچنین از نظر مزارع مرغ تخم‌گذار حدود 12 میلیون مرغ تخم‌گذار داشتیم و این تراکم باعث نظارت بیشتر و برنامه‌ریزی مناسب‌تر می‌شود.

وی مطرح کرد: درمجموع جهت بررسی بیماری‌ها از تعداد 688 مزرعه بازدید شده و بیش از 36 هزار نمونه‌برداری صورت گرفته تا تشخیص وضعیت بیماری‌های ویروسی انجام شو تا برنامه‌ریزی تأمین واکسن و توصیه‌های واکسیناسیون صورت پذیرد، بعد از با مواجهه با آنفلوانزای فوق حاد دو سال اخیر ممیزی این واحدها انجام شد و ممیزی تعداد 233 واحد برای اصلاح ساختار انجام شد.

کردآبادی گفت: تأمین، توزیع و تزریق بالغ بر 8 میلیون دوز واکسن آنفلوانزای فوق حاد در گله‌های تخم‌گذار امسال به منظور پیشگیری از بروز فاجعه‌های آن صورت گرفت و از آذر ماه تاکنون هیچ گزارشی از آنفلوانزای فوق حاد پرندگان در طیور روستایی و صنعتی استان اصفهان نداشته‌ایم.

رئیس اداره بهداشت و مدیریت بیماری‌های طیور، آبزیان و زنبورعسل اداره کل دامپزشکی استان اصفهان توضیح داد: تأمین، توزیع و مصرف رایگان بیش از 50 هزار دوز واکسن مقاوم به حرارت نیوکاسل تولید داخل برای کنترل این بیماری در طیور صنعتی و روستایی انجام شده که قدم مهمی است تا در سال تولید بتوانیم از گسترش بیماری و تلفات ناشی از بیماری‌ها جلوگیری کنیم.

وی عنوان کرد: ما مرتباً جلسات مشترکی با جهاد کشاورزی و اتحادیه مربوطه برای حذف موانع تولید و کاهش بیماری‌ها داشتیم، تنوع گونه‌های مختلف طیور داریم و استان اصفهان در زمینه بلدرچین بوقلمون و شترمرغ در کشور رتبه‌های برتر را دارد در زمینه مرغ گوشتی و مرغ تخم‌گذار هم همین‌طور است پس ازنظر تولید طیور و کنترل بیماری‌ها هم در رتبه برتر کشور است و اقداماتی هم که در کنترل بیماری‌ها انجام می‌شود بسیار مهم و بیش از 600 میلیون دوز واکسن برای کنترل انواع بیماری‌های طیور پرورشی استفاده شده است.

کردآبادی ادامه داد: در زمینه زنبورعسل اصفهان جزو سه استان برتر کشور از نظر تعداد کلونی زنبورعسل است و با بیش از 700 هزار کلونی بیش از 4 هزار نفر به طور مستقیم در حوزه پرورش زنبورعسل مشغول به کار هستند، زنبورعسل نیز مانند بقیه دام‌ها دچار مشکلات متعدد از نظر بیماری‌های انگل و باکتریایی است که در جهت کنترل بیماری‌ها نمونه‌برداری انجام می‌شود، ماحصل بارش‌های امسال تولیدات خوبی از عسل در استان و کاهش بیماری‌ها زنبورعسل بود.

رئیس اداره بهداشت و مدیریت بیماری‌های طیور، آبزیان و زنبورعسل اداره کل دامپزشکی استان اصفهان تصریح کرد: ازنظر آبزی‌پروری شاید اصفهان جزو استان‌های کمتر برخوردار از نظر آبی باشد با این حال وضعیت آبزی‌پروری تعداد زیادی مزارع آبزی‌پروری در شهرستان‌های فریدون‌شهر و سمیرم وجود دارد که در نوع خود حائز اهمیت است و در شرق اصفهان نیز تعدادی مزرعه آبزی‌پروری از آب‌های لب شور هست که شاید چنین پرورشی در کشور بی‌نظیر باشد.

وی بیان کرد: نظارت و کنترل بیماری‌ها در زمینه آبزی‌پروری با توجه به این‌که محل زندگی و تغذیه ماهی در یک محیط بسته قرار دارد دارای مشکل و طاقت‌فرسا است، استان اصفهان در زمینه صادرات ماهی‌های زینتی رتبه برتر کشور را به خود اختصاص داده است، به دلیل پرورش مناسب در زمینه ماهی‌های زینتی در شهرستان‌های کاشان، نجف‌آباد خمینی‌شهر و حتی اصفهان با برنامه‌ریزی که برای ساختار مزارع و مدیریت بهداشتی انجام شد در سال گذشته بیماری خاصی در استان اصفهان گزارش نشد.

کردآبادی مطرح کرد: در شهرستان نطنز مزارع کرم ابریشم ایجاد شده و پرورش آن به صورت ترویجی در پخش تخم نوغان انجام می‌شود و زمانی که برگ تازه توت هست از اردیبهشت تا اواخر تیر پرورش به طور مقطعی در برخی مزارع صورت می‌گیرد، حدود 60 مزرعه پرورش کرم ابریشم امسال در استان اصفهان داشتیم و بیماری خاصی جز مقداری مسمومیت مشکلی در این حوزه ایجاد نشد.

 

آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۲۱۷۶۱۹ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان