//
کدخبر: ۲۱۳۱۵۷ //

کاهش ١۲ درصدی حجم مبادلات مرزی کردستان

معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استاندار کردستان، توسعه صادرات را راهبرد اصلی کشور دانست و کاهش ١۲ درصدی حجم مبادلات مرزی کردستان را قابل توجه اعلام کرد.

کاهش ١۲ درصدی حجم مبادلات مرزی کردستان
به گزارش فرتاک نیوز،

حسین فیروزی امروز در جلسه کارگروه توسعه صادرات استان کردستان، اضافه کرد: حجم کل مبادلات مرزی نسبت به شرایط موجود کشور قابل قبول است.
 

وی افزود: خارج کردن جایگاه سوخت از مرز باشماق یکی از مصوبات امروز جلسه کارگروه توسعه صادرات استان کردستان است.

فیروزی، مدیریت مرزهای استان را به صورتی درست دانست که تجار و بازرگانان را به خود جذب کند و به معنای واقعی توسعه صادرات در استان صورت گیرد.

وی، مرز را مکانی برای عبور و مرور عنوان کرد و ایجاد هرگونه فرآیندی در خصوص مبادلات مرزی را منوط به احداث آن مرکز در خارج از محوطه مرز باشماق اعلام کرد.

معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استاندار کردستان، نبود بسته‌بندی محصولات کشاورزی را عامل ارزان فروشی محصولات کشاورزی تولید داخل در بازار عراق عنوان کرد و بر ضرورت ارتقاء کیفیت محصولات کشاورزی صادراتی در آینده تاکید کرد.

وی، احداث پایانه صادرات خاص میوه را در مریوان را در راستای اهداف بلند مدت ارتقاء کیفیت محصولات کشاورزی صادراتی اعلام کرد.

فیروزی با اشاره به برگزاری نمایشگاه تولیدات داخلی در سلیمانیه اقلیم کردستان عراق در آبان ماه سالجاری از اتاق بازرگانی خواست تا نسبت به دعوت تولیدکنندگان استان کردستان در درجه اول و سپس سایر تولیدکنندگان ملی اقدام کنند.

صادرات کردستان ١۰ درصد رشد داشته است

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان کردستان با اشاره به آمارهای ۵ ماهه نخست سالجاری و در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته، حجم صادرات استان کردستان را ۲۷۶ میلیون دلار عنوان کرد که رشد ١۰ درصدی را نشان می‌دهد.

به گزارش ایسنا، محمد دره‌وزمی امروز در جلسه کارگروه توسعه صادرات استان کردستان با اشاره به کاهش ۹ درصدی صادرات کل کشور در ۵ ماهه اول سالجاری نسبت به مدت مشابه سال گذشته، حجم صادرات کل کشور را 18.7  میلیارد دلار اعلام کرد .

وی عمده صادرات کشور را به کشورهای چین، عراق‌، امارات، ترکیه و افغانستان ذکر کرد و افزود: متوسط ارزش هر تن کالای صادراتی کشور ۳۹۴ دلار است که نسبت به سال گذشته کاهش داشته است.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان کردستان بیان کرد: ۸۰ درصد برنامه‌های صادراتی کشور تحقق یافته است.

دره‌وزمی با بیان اینکه صادرات استان کردستان در ۵ ماهه نخست سال‌جاری ۲۷۶ میلیون دلار بوده و ۱۰ درصد افزایش پیدا کرده است گفت: ۹۹ درصد صادرات کردستان به کشور عراق بوده است که ۷ درصد واردات کل کشور عراق را صادرات استان کردستان به این کشور تشکیل می‌دهد.

وی اعلام کرد: انواع روغن، سیب تازه، گوجه و خیار، بستنی و غیره از جمله اصلی‌ترین کالاهای صادراتی استان کردستان به کشور عراق است.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان کردستان با اشاره به تحقق ۸۰ درصدی برنامه‌های صادراتی، سهم صادرات استان کردستان را 1.6 دهم درصد سهم کل کشور عنوان کرد که نسبت به سال گذشته افزایش ۳ دهم درصدی داشته است .

وی از کاهش ۱۱ درصدی سهم صادرات گمرکات استان کردستان در مقایسه با سهم کل گمرکات کشور که از مرز باشماق صورت می گیرد، خبر داد.

دره‌وزمی سهم واردات کشور را 17.7 میلیارد دلار دانست که نسبت به مدت مشابه سال گذشته کاهش ۷ درصدی داشته است و ادامه داد: ارزش هر تن کالای وارداتی 1256 دلار بوده که کاهش ۷ درصدی داشته است.

دره‌وزمی واردات ۵ ماهه نخست سالجاری از مرزهای استان را 14.3 میلیون دلار را اعلام کرد که ۲۶ درصد کاهش واردات را نشان می‌دهد.

وی عمده واردات استان کردستان را از کشورهای عراق، سوئیس، اتریش و ترکیه و عمده محصولات وارداتی را آلومینیوم، قطعات و ماشین آلات و ضایعات عنوان کرد.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان کردستان گفت: سهم واردات استان کردستان از کل کشور ۸ صدم درصد بوده است .

وی در پایان حجم ترانزیت کل استان کردستان را یک میلیارد و ۷۵۵ میلیون دلار اعلام کرد که نسبت به سال گذشته ۱۴ درصد کاهش داشته است.

مجموعه‌های مرتبط با مرز باید در جهت کاهش خواب کامیون‌ها فعالیت کنند

استاندار کردستان برای جابه جایی جایگاه سوخت داخل مرز باشماق که کار مبادلات مرزی را به تاخیر انداخته بود قول مساعد داد و اعلام کرد که با هر فعالیتی که در مبادلات مرزی خللی به وجود آورد موافق نیست.

به گزارش ایسنا، بهمن مرادنیا ظهر امروز (۲۳ شهریور ماه) در جلسه کارگروه توسعه صادرات استان کردستان با اشاره به ضرورت توجه به منافع ملی در بحث صادرات اظهار کرد: کشور ترکیه به دلیل داشتن محصولی با کیفیت مناسب، بسته بندی مناسب، بازاریابی و در نهایت قیمت مناسب توانسته قسمت عمده‌ای از بازار عراق را به خود اختصاص دهد.

وی ایجاد هرگونه فرآیند استانداردسازی را با شرط تسریع در کار صادرات و نداشتن هزینه اضافی برای تجار بلامانع دانست.

استاندار کردستان، اتاق بازرگانی را موظف به پیگیری جدی حضور تولیدکنندگان ایرانی در نمایشگاه سلیمانیه اقلیم کردستان عراق کرد و این نمایشگاه را فرصتی مناسب برای ارتباط با سایر تجار عراقی عنوان کرد.

وی با بیان اینکه اتاق بازرگانی باید مسائل مربوط به صادرات را به صورت خاص پیگری کند افزود: نباید در اینگونه جلسات انگشت اتهام را به سوی یکدیگر نشانه برویم بلکه باید روی خود مشکلات تمرکز کنیم تا صادرات استان کاهش نیابد.

مرادنیا، طرح یک سری از مقررات حوزه مرزی و صادرات را در هیئت مقررات زدایی، در صورت دست و پاگیر بودن بلامانع دانست.

وی ادامه داد: با هر فعالیتی که در کار مبادلات مرزی خللی به وجود آورد موافق نیستیم و همه مجموعه‌های مرتبط با مرز استان، باید در جهت کاهش خواب کامیون‌ها در مرزهای کردستان فعالیت کنند.

استاندار کردستان از قول مساعدت برای برداشتن جایگاه سوخت داخل مرز باشماق خبر داد و یادآور شد: در رابطه با ایجاد سردخانه در مرز باشماق، اداره راه و شهرسازی تعدادی سوله خالی را برای ایجاد سردخانه موقت میوه و تره‌بار در نظر بگیرد.

 

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
منبع: ايسنا
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۲۱۳۱۵۷ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان