//
کدخبر: ۲۰۶۶۷۱ //
پیش بینی اشتغال زایی و افزایش تولید در سال ۹۸؛

اشتغال زایی ۳۱۰۰۰نفر در سند اشتغال / افزایش تولید به میزان ۲۱۴۰۵میلیارد ریال در سند رونق تولید

  اشتغال زایی ۳۱۰۰۰نفر در سند اشتغال / افزایش تولید به میزان ۲۱۴۰۵میلیارد ریال در سند رونق تولید
به گزارش فرتاک نیوز،

حبیب الله وفایی رییس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان کرمانشاه گفت: طی سال های اخیر رهبر فرزانه و دوراندیش انقلاب اسلامی، با آگاهی کامل از تمرکز دشمن بر مقوله اقتصادی در بیاناتشان، برنامه ها و الگوهای مناسب برای مقابله با فشارها و تهدیدها را برای مردم و مسئولان تبیین نمودند و اقتصاد مقاومتی را به عنوان یکی از کلیدواژه های تبیین نقشه راه حرکت ملت در پیچ تاریخی و حساس کنونی برشمردند.

وی افزود: راهبردی که متناسب با شرایط فعلی اقتصادی کشورمان است و پیش از این، نه تنها در داخل، بلکه در هیچ جای دنیا تجربه نشده است. علاوه بر این، معظم له سال ۱۳۹۸ را سال رونق تولید نامیدند و همه را به تلاش برای رونق تولید در این سال دعوت نمودند و رونق تولید را شاه‌کلید حل مشکلات اقتصادی و حلقه مفقوده اقتصادی نامیدند.

وفایی گفت: در این راستا، سند اقتصاد مقاومتی و سند رونق تولید استان کرمانشاه در سال ۱۳۹۸ به همت کارشناسان سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان، بخش خصوصی، دانشگاه رازی و دستگاه های اجرایی تهیه و وظایف و تکالیف آنها برای تعامل بیشتر با بخش خصوصی احصا و ابلاغ شد.

مدل سند اقتصاد مقاومتی استان کرمانشاه

به گفته وفایی مدل اقتصادی، سند اقتصاد مقاومتی استان کرمانشاه، الگویی درون زا مبتنی بر انباشت مستمر دانش و سرمایه فیزیکی و سرمایه انسانی است  و در این راستا، ۶۳ پروژه برجسته اقتصاد مقاومتی برای سال ۱۳۹۸ احصا و در راستای نام گذاری سال رونق تولید برای عملیاتی سازی پروژه ها، روان سازی و بهبود عملکرد اقتصاد کلان و تولید و اشتغال پایدار سند رونق تولید نیز تهیه شد.

وفایی در ادامه اظهار داشت: فایل فصل اول کتاب های سند اقتصاد مقاومتی و سند رونق تولید استان کرمانشاه در سال  ۱۳۹۸ که نسخه به‌روز شده آن بر روی وبگاه اینترنتی این سازمان به نشانی  www.mpo-ksh.ir ‌ قابل دریافت است و CD کل مجموعه، گزیده و توضیحاتی در مورد این اسناد هم در دسترس همگان است.

رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان کرمانشاه خاطر‌نشان ساخت: سند اقتصاد مقاومتی استان کرمانشاه در سال ۱۳۹۸، با هدف رشد درون زای اقتصاد استان از طریق افزایش انباشت سرمایه و انباشت دانش به عنوان موتورهای اصلی رشد اقتصادهای پیشرو، پس از برگزاری بیش از ۳۰ جلسه کارشناسی در محل سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان با مدیران دستگاه های اجرایی استان و دو جلسه با حضور معاونان استاندار، تهیه و در چهارمین جلسه ستاد اقتصاد مقاومتی استان در تاریخ (۹خرداد ۹۸ )با حضور استاندار تصویب شد.

آسیب‌شناسی اقتصادی استان کرمانشاه

به گفته وی، بررسی روند گذشته وضعیت کلی استان، مصوبات جلسات مختلف و عملکرد بودجه استانی، بیانگر سه واقعیت تاریخی ناخشنود در استان است و آن این که، استان کرمانشاه نرخ های بالای بیکاری، جذب سرمایه گذار و درآمد سرانه پایینی را به صورت پایدار تجربه کرده است و بخش زیادی از مصوبات جلسات و کمیته های استانی بر رفع قوانین غیرضرور، مزاحم و برداشت های سلیقه ای از قوانین تأکید داشته اند و نیز بخش بالایی از اعتبارات استانی به پروژه های مستمر و غیراشتغال‌زا تخصیص یافته اند.

وی افزود: از این رو، در سال ۱۳۹۸ رفع این مشکلات در دستور کار ستاد اقتصاد مقاومتی استان قرار گرفت و در مجموع، ۱۲۹ پروژه توسط ۳۰ دستگاه اجرایی پیشنهاد شدند که در مجموع، ۶۳ پروژه برجسته استخراج شد.

اجرای طرح‌های پیشران، افزایش تاب آوری اقتصاد در مقابله با شوکـهای برون زا، افزایش سرمایه گذاری مولد، ارتقای سطح دانش ‌بنیان و ارتقای سطح مهارت نیروی کار، محورهای اصلی انتخاب پروژه های ستاد استان را شکل دادند.

به گفته وفایی، سند اقتصاد مقاومتی استان، در ۲۳۹ صفحه و مشتمل بر پنج فصل اصلی برای معرفی پروژه های مصوب، بررسی های کمی و شرح تکالیف دستگاه¬ های اجرایی استانی در سال ۱۳۹۸ تهیه و تدوین شد. به ترتیب، کلیات، مدل اقتصادی و نتایج بررسی کمی پروژه‌ها روکش کلی پروژه های ستاد اقتصاد مقاومتی به تفکیک دستگاه های اجرایی، اطلاعات برنامه ها، اهداف و محورهای سیاستی پروژه ها و تصاویر ابلاغیه های شرح تکالیف دستگاه های اجرایی پنج فصل اصلی این سند را شکل داده اند.

وی افزود: اهداف کلی، اهداف کمی عملکرد عملیات پروژه و اطلاعات میزان اشتغال‌زایی، سرمایه¬گذاری، تولید، شرح اثرات بر تحریم و شرح اقدامات جهت افزایش مشارکت بخش خصوصی و تعاونی ها به تفکیک ۶۳ پروژه برجسته مصوب استان در سند ارایه شده است.

وفایی در بخشی دیگری از سخنان خود گفت : سوق دهی اعتبارات بانکی و دولتی به سمت بخش های تولیدی نظیر صنعتی و کشاورزی در این سند مشهود است به طوری‌که، اشتغال‌زایی برای ۳۱هزار نفر و افزایش تولید به میزان۲۱ هزارو ۴۰۵ میلیارد ریال در سال ۹۸ پیش بینی شده است.

وی گفت: سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان با همکاری استانداری، شرح تکالیف تمام دستگاه های مجری را استخراج و اسناد جداگانه با امضای استاندار، رییس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان به عنوان ناظر عالی اجرای سند و مجری هر پروژه  یعنی بالاترین مقام دستگاه اجرایی تهیه و به دستور استاندار به دستگاه های اجرایی ابلاغ و مقرر شد، تمام دستگاه‌های اجرایی نسبت به اجرای تعهدات ایجاد شده تا پایان سال اقدام نمایند و این اقدامات یکی از معیارهای ارزیابی عملکرد سالانه مدیران دستگاه های اجرایی استان قرار گیرد.

 مهم‌ترین ویژگی‌های سند اقتصاد مقاومتی استان کرمانشاه

 وی در مورد مهم ترین و برجسته  ترین ویژگی سند اقتصاد مقاومتی سال ۱۳۹۸و تصویب اجرای سه سند مهم برای رفع مشکلات تاریخی استان اظهار داشت: تهیه و اجرای سند اشتغال استان توسط اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی با مشارکت و نظارت سازمان برای افزایش جمعیت شاغل و سامان‌دهی تسهیلات بانکی ، تهیه و اجرای سند رونق تولید، با مشارکت بخش خصوصی  شامل اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی برای احصای قوانین مزاحم، پیشنهاد راهکارهای قانونی برای افزایش مشارکت بخش خصوصی و تعاونی و رونق تولید و تدوین و ابلاغ مواد قانونی سند توسط سازمان به دستگاه‌های اجرایی و تهیه سند بودجه کارا توسط سازمان، برای هزینه¬کرد کارای بودجه استانی در سال ۱۳۹۸ از این موارد است و امید می‌رود مجموعه سند اقتصاد مقاومتی استان، به عنوان یک الگوی درون¬زای رشد اقتصادی بتواند موجبات برقراری عدالت اجتماعی، افزایش توان رقابت پذیری منطقه ای و رشد اقتصادی پایدار را فراهم سازد.

سند رونق تولید استان کرمانشاه

وفایی در ادامه سخنان خود گفت : همان‌طور که اشاره شد، تهیه و اجرای سند رونق تولید استان در سال ۱۳۹۸ در ستاد اقتصاد مقاومتی تصویب شده است و این اقدام پس از آن‌که، مقام معظم رهبری، سال ۱۳۹۸ را سال رونق تولید نامیدند و همه را به تلاش برای رونق تولید در این سال دعوت نمودند، انجام پذیرفت.

وی افزود: در فاصله کمتر از یک ماه، اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی استان کرمانشاه، سندی علمی‌ و اجرایی را با عنوان سند رونق تولید تهیه نمود. این سند در مسیر رونق تولید و کاهش مشکلات واحدهای تولیدی و اقتصادی استان کرمانشاه از طریق تصمیم های صحیح مبتنی بر الزام آسان¬سازی، ارزان سازی، سریع سازی و ایمن سازی، با همکاری بخش خصوصی، بخش دولتی و با حضور همه افراد، نهادها و دستگاه های اداری ذی مدخل در امر تولید استان تهیه و تنظیم شد.

به گفته وفایی، در متن سند اجرایی رونق تولید استان در سال ۱۳۹۸ در قالب ۵۸ ماده، قواعد معینی به تفکیک موضوعات تأمین نیروی انسانی ماهر و متخصص، تأمین مالی و اعتباری، مالیات و مجوزهای اداری، لجستیک داخلی و خارجی و شبکه تأمین، بازاریابی و فروش، زنجیره ارزش خارجی بنگاه و مسائل ملی پیشنهاد شده است. این قواعد معین، تمام سطوح یعنی بنگاه، صنعت، منطقه، ملی و بین الملل را شامل می شود.

وی تصریح کرد: این سند در راستای مأموریت¬های معمول سازمان ها و تشکل ها تنظیم شده و بر نقش تسهیل‌گری ذی نفعان این حوزه در آن تأکید شده است. مسئولیت پذیری بالا و مشارکت جدی همه افراد، دستگاه های اداری، نهادها و تشکل های ذی نفع، کلید موفقیت این سند به شمار می رفت به همین دلیل، مفاد سند مذکور در شورای برنامه ریزی و توسعه استان در تاریخ( ۱۱‌خرداد ۹۸) بررسی و تصویب شد.

وی در مورد دیگر بخش‌های این سند گفت: سند رونق تولید استان، مشتمل بر متن اصلی سند، نامه ابلاغیه و شرح ابلاغیه تکالیف دستگاه های اجرایی در ۱۶۰ صفحه توسط کارشناسان سازمان تهیه شده و در اختیار تمام ذی¬نفعان قرار گرفته است امید است که استان کرمانشاه در سال ۱۳۹۸ و پس از آن بتواند در راستای اجرای سند مذکور، قدم های مؤثری بردارد و در انتهای سال، کمی از بارهای اضافی بر دوش فعالان این حوزه که از طریق نداشتن دسترسی به بازارهای فروش مناسب، نیروهای تخصصی و مهارت های لازم، بوروکراسی های زاید، عدم دسترسی مناسب به منابع مالی مطمئن و مستمر و نداشتن ارتباطات مناسب تجاری شکل گرفته اند، برداشته شود.

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۲۰۶۶۷۱ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان