//
کدخبر: ۲۰۳۱۲۹ //

نشست آسیب‌شناسی موسیقی در شبکه استانی برگزار شد

با حضور جمعی از هنرمندان عرصه موسیقی وضعیت موسیقی در شبکه استانی کردستان مورد نقد و بررسی قرار گرفت.

نشست آسیب‌شناسی موسیقی در شبکه استانی برگزار شد
به گزارش فرتاک نیوز،

 مدیرکل مرکز کردستان عصر امروز در نشست آسیب‌شناسی موسیقی کروستان، موسیقی را بخش جدایی‌ناپذیر از فرهنگ  استان کردستان دانست و با اشاره به  سخنان مقام معظم رهبری در خصوص ویژگیهای یک اثر فرهنگی(اجماع و اتفاق نظر نخبگان، درگیر کردن عامه مردم و سوق دادن جامعه به سمت کمال) اظهار کرد: موسیقی سطوح مختلفی از عامه تا نخبگان را در بر می‌گیرد موسیقی غذای روح است و تمامی افراد جامعه به آن نیاز دارندجعفر عبدالملکی افزود: در شبکه استانی سعی بر آن است که موسیقی‌های تولیدی جهت‌دار، هدفمند، عامه‌گرا، و نخبه‌محور باشند به گونه‌ای که منجر به تعالی جامعه و رشد و توسعه استان باشد.

وی همچنین با اشاره به تنوع و تکثر فرهنگی موجود در استان گفت: ذائقه شناسی و ذائقه‌سازی دو مولف مهم در کار رسانه‌ای، خصوصاً تولید و پخش موسیقی است و سعی می‌شود جغرافیای فرهنگی استان در موسیقی نیز انعکاس یابد. 

امید کریمی دبیر شورای اندیشه‌ورزی مرکز کردستان نیز با نگاهی پژوهش‌محور به تولید موسیقی و سایر برنامه‌های شبکه گفت: در دوره‌ مدیریتی جدید، با نگاهی باز و علمی پذیرای دیدگاه‌ها، پیشنهادها و انتقادات صاحب‌نظران حوزه‌ موسیقی خواهیم بود و در این راه هیچ‌گونه محدودیتی قایل نمی‌شویم اما انتظار می‌رود محدودیت‌ها، خط قرمزها و چارچوب‌های سازمانی در تولید و پخش موسیقی در نظر گرفته شود. 

فرشید حسامی رئیس انجمن موسیقی کردستان بر نقش صدا و سیما در ارائه و عرضه موسیقی‌های فاخر تاکید کرد و بیان داشت: صدا و سیما تغذیه خوبی باید داشته باشد تا بتواند نیاز مخاطبان را ارضاء کند.

وی افزود: همچنین صدا و سیما دارای امکانات سخت‌افزاری خیلی خوبی است و کمتر کسی در قالب فعالیت خصوصی می‌تواند این امکانات را تهیه کند. افرادی که توانایی تولید موسیقی دارند، امکان ضبط ندارند. لذا پیشنهاد می‌شود صدا و سیما این امکانات را در اختیار موزیسین‌ها بگذارد تا علاوه بر تعهدات خود، آثار دیگری نیز در مرکز تولید شود.

یدالله پروا دبیر بازنشسته و موسیقی‌دان در این جلسه ترویج موسیقی سطح پایین و موسیقی غیرایرانی یکی از ایرادهای سازمان صدا و سیما دانست و گفت: موزیسین باید موجب تغییر باشند و موسیقی نباید صرفا جنبه سرگرمی داشته باشد و فردی که در راس موسیقی و سرود صدا و سیما قرار می‌گیرد باید از تمامی ظزفیت‌ها استفاده کند همچنین صدا و سیما این امکان را دارد که به جنبه آموزشی موسیقی بپردازد.

مهدی احمدی پژوهشگر عرصه موسیقی و رئیس ارکستر فیلارمونیک کردستان برنامه‌های شناختی موسیقی در مقابل برنامه‌های سرگرمی موسیقی را خیلی کم ارزیابی کرد و گفت: چند درصد از برنامه‌های شبکه کردستان به صورت تحلیلی راجع به موسیقی به طور علمی صحبت کرده است. بدون شک درصد بسیار پایینی راجع به موسیقی به این شکل صحبت شده است بنابر این پیشنهاد می‌شود سهم برنامه‌های تخصصی موسیقی افزایش یابد.

وی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: استفاده از سازهای غربی همچون کیبورد یک آسیب بزرگ در صدا و سیما است، نشان دادن ساز در برنامه‌ها قدم بزرگی بود اما امیدوارم مدیرکل جدید قدم‌های بزرگتری بردارد و در این دوره بیشتر به محتوا توجه کند.این همه افسانه‌های عاشقانه وجود دارد. صدا و سیما که به موسیقی عاشقانه توجه نکند، بازنده است.

رئیس ارکستر فیلارمونیک کردستان اقتصاد هنر را موضوع بسیار مهمی در پیشرفت وضعیت موسیقی دانست و گفت: حق مالکیت معنوی بسیار ارزشمند است و امید است شبکه استانی به حق‌الزحمه‌های تولید موسیقی بهای بیشتری بدهد. همچنین صنعت تبلیغات یکی از راه های در آمد زایی و حتی تأتیرگذار فرهنگی است. پیشنهاد می‌شود در موسیقی تبلیغات تلویزیون بتوانیم از موسیقی کردی استفاده کنیم.

آذر میرزاپور موزیسین و کارشناس موسیقی در این جلسه به معایب پخش برنامه‌های موسیقی محور همچون چریکه شه‌و در شبکه استانی پرداخت و گفت: در سال‌های اخیر فعالیت بسیار زیادی در زمینه ارائه موسیقی به مخاطب شده است که متاسفانه کم رنگ شدن جایگاه واقعی موسیقی و آثار فاخر و به دنبال آن کم رنگ شدن جایگاه نوازندگان و آهنگسازان و خوانندگانی که به صورت حرفه‌ای و اصولی آثار موسیقایی تولید می‌کنند را در بر داشته است.

میرزاپور برای ارتقای سطح کیفی تولیدات مرکز پیشنهاد داد: در قدم اول باید ارتباط نگرفتن متخصصین موسیقی با صدا و سیما ریشه‌یابی شود، از پتانسیل موسیقیایی دیگر شهرهای استان استفاده کرد و این کار قطعا تنوع و سطح کیفیت تولید را بالا می‌برد و از همه مهمتر مخاطب با سلایق مختلف را راضی‌تر می‌کند.

حسین مجیدزاده کارشناس حوزه صدا و موسیقی در این جلسه گفت : موسیقی رسانه باید دارای پیام باشد، از حداقل‌های تاکتیکی و فنی برخودار باشد، کوتاه و موجز است و از آنجا که قابلیت ارتباط با حجم وسیعی از شنوندگان و بینندگان را داراست از حداکثر توانایی‌های درک همگانی سود جوید.

آرش حسین پناهی مسئول سابق واحد سرود و موسیقی شبکه استانی کردستان گفت: باید مردم را مقصر بدانیم اگر خواسته‌ها و مطالبات موسیقی مردم ما تنزل پیدا کرده و صدا و سیما مقصر بوده است ما باید معیار مطالبات مردم را مشخص کنیم.

وی همچنین بر لزوم توجه بیشتر به موسیقی نواحی استان تاکید کرد و گفت: موسیقی خانقاهی بخش عمده‌ای از موسیقی استان کردستان است که علاقه‌مندان و طرفداران زیادی در سراسر ایران دارد و جامعه ما تشنه موسیقی خانقاهی است.

حسین پناهی در بخش دیگری از سخنان خود بر لزوم احیای مجدد شورای شعر و موسیقی اشاره کرد و بیان داشت: برنامه‌های موسیقی‌محور نباید بدون کارشناسی و بررسی دقیق پخش شود.

 

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
منبع: فارس
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۲۰۳۱۲۹ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان