//
کدخبر: ۱۸۳۸۸۱ //

تکه‌ای فراموش شده از خاک "کرمانشاه" که نامش در "تهران" زنده شد

همه اتفاق‌های فوتبال کرمانشاه از همین تکه زمین خاکی شروع شد. زمینی که حالا بجز یک خاطره در ذهن فوتبالیست های قدیمی شهر چیزی از آن باقی نمانده...

تکه‌ای فراموش شده از خاک "کرمانشاه" که نامش در "تهران" زنده شد
به گزارش فرتاک نیوز،

خیلی از مردم شهر کرمانشاه نام "کلوپ چمن" را نشنیده اند، خصوصا برای نسل های دهه هفتاد و هشتاد این نام کاملا غریبه و ناآشنا است، اما کلوپ چمن برای قدیمی های کرمانشاه و ساکنان محله فیض آباد نامی آشنا همراه با نوستالژی های عجیب و غرور انگیز است.

کلوپ چمن همان زمین خاکی محله فیض آباد است که از پنجاه سال پیش خاستگاهی شد برای بروز و رشد فوتبال کرمانشاه و پرورش بزرگانی همچون هادی سلیمانی، حجت عباس آبادی، غلام امیری، بهروز لرستانی، برادران کنجدی، جلال مرادی، برادران سویه، علی محبی، سید مجتبی گردکانه، غلام نقدی، رضا صادق پور، محمد رنجبر، فرزاد کرمی و شهیدان سیروس تیموری، فریبرز باوندپور، غلامرضا فارسی، مرتضی امیری، غلام عبدالهی، سهراب امیری، بیژن امیری، برادران جعفری و شهاب خالصی.

  سالهای دهه چهل بود که از فوتبالیست هایی که در زمین خاکی کلوپ چمن بازی می کردند، تیم فوتبال آتش نشانی کرمانشاه شکل گرفت و به یکی از تیم های مطرح فوتبال آن روزهای ایران تبدیل شد.

انقلاب که شد، کلوپ چمن این بار تیم منتخب فوتبال کرمانشاه را شکل داد و راهی لیگ قدس کرد، لیگی که اولین لیگ فوتبال ایران بعد از انقلاب بود و تنها 12 تیم در آن حضور داشتند که یکی از آنها تیم منتخب کرمانشاه بود.

این تیم بین سالهای 63 تا 65 علیرغم جنگ و مشکلات آن توانست بسیاری از مردم کرمانشاه را به ورزشگاه ها بکشاند، به گونه ای که حتی در زمان بمباران مردم ورزشگاه را خالی نمی کردند.  

طی سالهای 65 تا 68 فوتبال کرمانشاه دچار نزول و رکود شد، اما از سال 68 توقفی که در فوتبال این شهر بوجود آمده بود با ظهور تیم رویایی بانک صادرات پایان یافت و فوتبال این دیار جانی دوباره گرفت و به حرکت درآمد.

بانک صادرات طی پنج سال حضورش در فوتبال کرمانشاه، فوتبالیست های بزرگی همچون هادی سلیمانی، فرزاد کرمی، رضا صادق پور و... که همگی از بچه های خاک خورده کلوپ چمن بودند را به فوتبال ایران معرفی کرد.

این تیم به واسطه درخشش های زیادی که داشت و فوتبالیست های بومی بزرگی که در آن رشد کردند محبوبیت زیادی بین مردم کرمانشاه کسب کرده بود، تا آنجایی که هنوز بزرگان ورزش این شهر از روزهای بیادماندنی حضور بانک صادرات در لیگ فوتبال ایران یاد می کنند.  

  عمر تیم بانک صادرات کوتاه بود و پس از آن تیم شیرین فراز آمد تا جای خالی این تیم را پر کند. تیمی که اکثر بازیکنان آن برخلاف بانک صادرات غیربومی بودند، تیمی که صعودی خوب و سقوطی زودهنگام داشت. شیرین فراز که رفت، فوتبال کرمانشاه هم دچار سکونی چندساله شد، سکونی که هنوز هم ادامه دارد.

با افزایش تعداد مدارس فوتبال و احداث چند ورزشگاه در سطح شهر کلوپ چمن هم به فراموشی رفت، تا جایی که دیگر کسی نمیداند کجاست و این زمین خاکی گهواره ای برای پرورش چه فوتبالیست هایی بوده است.

حالا بچه هایی که همان روزها در زمین خاکی کلوپ چمن پا به توپ می دویدند و قد می کشیدند تا فوتبال کرمانشاه را پرآوازه کنند، پس از سالها یاد این زمین خاکی را با تشکیل تیمی به نام "کلوپ چمن" دوباره زنده کرده اند، البته این بار دیگر نه در کرمانشاه و در زمین خاکی کلوپ چمن، بلکه در تهران.

رضا صادق پور یکی از همان بچه هایی است که اولین بار توپ و تور را از زمین کلوپ چمن شناخت و آنقدر در این زمین تمرین کرد تا فوتبالیست مطرحی شد. این فوتبالیست کرمانشاهی که حالا سالهاست مقیم تهران شده با ذوق از جمع شدن همان بچه های کلوپ چمن که اکنون عنوان پیشکسوتان فوتبال کرمانشاه را یدک می کشند خبر می دهد و در این رابطه به خبرنگار ایسنا منطقه کرمانشاه می گوید: اکثر کسانی که تیم کلوپ چمن را در تهران تشکیل داده اند، فوتبالیست های بانک صادرات و دیگر بچه های زمین خاکی کلوپ چمن هستند.

فوتبالیست پیشکسوت کرمانشاهی، کلوپ چمن را  گود مقدس ورزشی برای تمام بچه های علاقمند به فوتبال در کرمانشاه از دهه چهل تا هفتاد می داند و در ادامه با بیان اینکه چندین نسل در همین زمین خاکی فوتبال را یاد گرفتند و فوتبالیست شدند، عنوان می کند: اکثر بچه های آن روزها که از همین زمین خاکی فوتبالیست شدند و بیشترشان امروز ساکن تهران و یا کرج اند، خاطره های خوب و ذهنیتی مثبت از این زمین خاکی دارند، برای همین هم دور هم جمع شدیم و تصمیم گرفتیم تیم فوتبال پیشکسوتان کلوپ چمن را در تهران تشکیل دهیم.

وی یکی دیگر از اهداف شکل گیری این تیم را معرفی پیشینیه فوتبال کرمانشاه به تهرانی ها اعلام می کند و می گوید: تیم پیشکسوتان کلوپ چمن با حضور حدود 30 فوتبالیست قدیمی در واقع نماد فوتبال کرمانشاه در تهران است که هر هفته یک جلسه تمرین و یک بازی تدارکاتی با تیم های مختلف داریم.

صادق پور بابیان اینکه میانگین سنی بازیکنان کلوپ چمن بین 40 تا 60 سال است، می گوید: اکثر بچه های آن روز که امروز پیشکسوت شده اند، در این سن نیاز به ورزش و تمرین دارند و راه اندازی این تیم کمک می کند تا آمادگی جسمانی خوبی داشته باشیم.

وی بااشاره به اینکه تیم کلوپ چمن در فضای مجازی هم یک کانال ایجاد کرده که علاقمندان به فوتبال کرمانشاه در آن عضو هستند، می گوید: امیدواریم تیمی که تشکیل داده ایم هر روز روندی رو به رشد پیدا کند و بتواند گامی برای معرفی فوتبال کرمانشاه در تهران باشد.

کلوپ چمن در دهه های نه چندان دور نشان داد که این ظرفیت در میان جوانان کرمانشاهی وجود دارد که حتی با تمرین در زمین های خاکی می توانند فوتبال کرمانشاه را پرآوازه کنند، اما تنها کمی بها دادن می خواهند تا استعدادهایشان شکوفا شود.

 

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
منبع: ايسنا
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۱۸۳۸۸۱ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان