//
کدخبر: ۱۷۲۰۸۹ //

داروخانه‌های شبانه‌روزی استان مرکزی در ایام نوروز فعال هستند

سرپرست معاونت غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی اراک با بیان اینکه داروخانه‌های شبانه‌روزی استان مرکزی در ایام نوروز فعال هستند گفت: برنامه‌های نظارتی ستاد نوروزی حوزه بهداشت استان مرکزی از ۲۵ اسفند آغاز می‌شود.

داروخانه‌های شبانه‌روزی استان مرکزی در ایام نوروز فعال هستند
به گزارش فرتاک نیوز،

عباس علیمرادیان عصر امروز در نشست با اصحاب رسانه با اشاره به ستاد اطلاع‌رسانی خدمات و سلامت نوروزی اظهار داشت: نوروز 98 همزمان با ایام رجب و تولد حضرت علی(ع) است، نظارت بر عملکرد داروخانه‌ها، کارخانه‌های مواد غذایی و آرایشی و بهداشتی و تجهیزات پزشکی در سطح استان در حوزه عملکرد معاونت غذا و دارو دانشگاه است.

وی افزود: با مسئولان فنی داروخانه‌های دولتی و خصوصی جلساتی برگزار و آنها توجیح شده‌اند، تامین داروی مناسبی برای ایام نوروز دیده شده، ذخیره دارو در داروخانه‌های دولتی تا نیمه نخست سال بعد مناسب بوده و دانشگاه علوم پزشکی اراک از معدود دانشگاه‌هایی است که با بدهی کم به شرکت‌های داروساز به استقبال سال جدید می‌رود.

سرپرست معاونت غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی اراک تصریح کرد: در ایام عید داروخانه‌های شبانه‌روزی باز هستند، در شهرستان‌هایی مثل آشتیان، تفرش و شازند که داروخانه شبانه‌روزی ندارند با داروخانه‌های روزانه صحبت شده تا در این ایام مشکلی در تامین دارو برای مردم پیش نیایید.

علیمرادیان بیان کرد: در ایام عید کارخانه‌های مواد غذایی به‌جز مواد لبنی و آرد تعطیل هستند، بازرسی در این ایام انجام می‌شود، برنامه ستاد نوروزی از 25 اسفند آغاز می‌شود اما باتوجه به این که نظارت بر روی مواد بهداشتی از 15 اسفند آغاز می‌شود، آزمایشگاه معاونت غذا و دارو دانشگاه هم از 15 اسفند کار خود را آغاز و آماده پذیرش نمونه‌ها است، جواب نمونه‌ها هم حداکثر تا 48 ساعت داده می‌شود، چهار کشیک در این زمینه فعال است.

وی عنوان کرد: در سطح استان 112 داروخانه خصوصی و 12 داروخانه دولتی وجود دارد که از آنها  758 مورد بازرسی انجام و کمتر از 10 مورد به تعزیرات ارجاع داده شده، در استان هشت شرکت پخش دارو وجود دارد که از آنها  52 مورد بازرسی به عمل آمده است.

سرپرست معاونت غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی اراک خاطرنشان کرد: در استان 312 واحد  تولید مواد غذایی و 400 واحد تولید مواد آرایشی وجود دارد که از یک هزار و 745 بازرسی از کارخانه‌های مواد غذایی و 963 بازرسی از تولیدی‌های مواد آرایشی به عمل آمده است.

علیمرادیان ادامه داد: در مجموع  از ابتدای امسال تا بهمن‌ماه 4 هزار و 757 آزمایش ارجاع داده، 24 هزار و 552 مورد موارد آزمایشی بودند که 946 مورد موارد نامنطبق بوده و به کارخانه گزارش شده است.

وی تصریح کرد: بازرسی از عطاری‌ها برعهده ما نبوده وظیفه اصناف است، عطاری‌ها تنها مجاز به فروش گیاه خشک و عرقیجات هستند، در این رابطه یک خلا قانونی وجود دارد که سبب بروز مفسده شده، از بین 100 عطاری موجود در سطح اراک 75 مورد بازرسی شده‌اند، به دنبال خارج کردن عطاری‌ها از زیر نظارت اصناف و آوردن آنها زیر نظر علوم پزشکی هستیم.

3 هزار و 568 ماموریت‌های اورژانش پیش بیمارستانی دانشگاه علوم پزشکی اراک در نوروز 97

رئیس مرکز فوریت‌های پزشکی استان مرکزی هم در این نشست با اشاره به تعداد ماموریت‌های اورژانش پیش بیمارستانی دانشگاه علوم پزشکی اراک در نوروز 97  گفت: در این ایام 3 هزار و 568 مورد ماموریت، 3 هزار و 592 امدادرسانی به مصدوم، 2 هزار و 218 مورد اعزام به بیمارستان و تعدای درمان در محل و فوتی داشته‌ایم.

پریا بهرامی افزود: باتوجه به تورم اقتصادی پیش‌بینی افزایش مسافرات‌های جاده‌ای را داریم، بر همین اساس ناوگان اتوبوس آمبولانس برای رسیدگی به حوادث احتمالی پرتلفات، ناوگان آمبولانس در 39 پایگاه شهری و جاده‌ای در سطح استان و بالگرد اورژانس هوایی را در ایام نوروز فعال هستند.

وی تصریح کرد: برای اطمنیان ناوگان آمبولانس در ایام نوروز 9 صبح تا 12 ظهر و 17 تا 20 با آلارم و علائم اخباری ویژه در خدمت هموطنان و همشهریان هستیم.

فعالیت و آمار سمن‌های حوزه سلامت استان مرکزی افزایش می‌یابد

معاون اجتماعی دانشگاه علوم پزشکی اراک نیز در این نشست با بیان اینکه فعالیت و آمار سمن‌های حوزه سلامت استان مرکزی افزایش می‌یابد گفت: بسترهای مشارکت مردمی در حوزه بهداشت و درمان استان مرکزی توسعه می‌یابد.

ریتا ظهیری بیان کرد: در حوزه امور اجتماعی آموزش سازمان های مردم نهاد مردم نهاد وجود دارد، سازمان های مردم نهاد در حوزه سلامت اقدامات بسیاری خوبی انجام داده و همواره کمک کننده هستند.

وی افزود: باتوجه به مخاطرات چهارشنبه سوری همکاری و همیاری رسانه ها و سازمان های مردم نهاد با حوزه درمان می تواند نقش بسیار مهم و تاثیرگذاری داشته باشد.

معاون اجتماعی دانشگاه علوم پزشکی اراک تصریح کرد: در استان مرکزی 380 سمن وجود دارد که 26 سمن معادل 6.9 درصد اختصاصی در حوزه سلامت هستند، در استان سمن های بیماری های خاص، ام اس، سرطان، بیماری2های مادرزادی، اوتیسم، ناشنوایی، نابینایی، معلولیت جسمی و حرکتی، ضایعات نخاعی، بیماران هموفیلی، کلیوی وجود دارد.

ظهیری ادامه داد: در استان 26 سمن معادل 6.9 درصد در حوزه توان بخشی فعالیت دارند که آنها هم با دانشگاه همکاری دارند، از 71 سمن خیران در استان اساس نامه 18.6 درصد آنها در حوزه سلامت است، در استان 143 سمن در حوزه آسیب های اجتماعی فعال دارند که باتوجه به افق بلندمدت دانشگاه به دنبال برقراری ارتباط بیشتر با آنها هستیم.

وی عنوان کرد: سمن حمایت از بیماران مبتلا به سوختگی، سمن حمایت از بیماران اسکیزوفرنی، سمن اهدای عضو ایرانیان با پیگیری دانشگاه در حال تاسیس است.

سوختگی و آسیب به سر و صورت و چشم بیشتری آسیب ها در چهارشنبه سوری است

سرپرست معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی اراک هم در این نشست با اشاره آمادگی بخش درمان در تعطیلات نوروز 98 گفت: در روزهای پایانی سال آسیب ها به دو قسمت بیماری های خانگی و آسیب های ترافیکی تقسیم می شوند، آسیب های خانگی عموما در روزهای پایانی سال به دنبال سنت قدیمی خانه تکانی رخ داده و بیشتر سقوط از ارتفاع، تشدید حالت های آسم و آلرژی و مسمومیت با شوینده ها و مونوکسید کربن است، بیشترین گروه آسیب دیده در این روزها زنان خانه دار، کودکان و سالمندان هستند.

بهمن صادقی افزود: مطابق معمول تا 28 اسفندماه با تمام ظرفیت و با بهره گیری از تمام امکانات تشخیصی و درمانی خدمات ارائه می شود، بیشترین گروه در آسیب های ترافیکی مردان هستند، بیش از 25 درصد از ظرفیت بخش خصوص، حداقل دو آزمایشگاه فعال و 13 درمانگاه عمومی در اراک در ایام نوروز ارائه خدمات می کنند، ، همچنین خدمات دندانپزشکی و اورژانس در 6 مرکز ارائه می شود و همه اورژانس های بیمارستان ها و تامین اجتماعی آمادگی ارائه 100 درصدی خدمات را دارند.

وی تصریح کرد: در این ایام خدمات آنژیوگرافی، آندوسکوپی و دیالیز مثل گذشته ارائه خدمات می کنند، تلاش کرده ایم برنامه پزشکان به گونه ای یاشد که خللی در برنامه ها ایجاد نشود، با هماهنگی، ظرفیت پذیرش بیماران دیالیزی در این ایام از سایر استان ها را داریم.

سرپرست معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی اراک بیان کرد: در ایام تعطیلات حداقل دو مرکز رادیولوژی فعال است که اطلاع رسانی می شود، همچنین انجام زایمان های بی درد نیز مطابق برنامه، مشابه روزهای غیرتعطیل به قوت خود باقی هستند، همچنین خدمات بخش خون، هماتولوژی و آنکولوژی و رادیوتراپی مطابق برنامه ریزی انجام می شود، سوختگی و آسیب به سر و صورت و چشم بیشتری آسیب ها در چهارشنبه سوری است برهمین اساس سعی شده یک از متخصصین چشم از ظهر روز سه شنبه به شکل مستمر در اورژانس چشم پزشکی حاضر باشد.

 

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
منبع: تسنیم
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۱۷۲۰۸۹ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان