//
کدخبر: ۱۷۰۰۰۲ //

۴۸درصد حجم سدهای استان لرستان خالی است

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای لرستان با تشریح آخرین وضعیت سدهای استان گفت: ۵۲درصد حجم مخازن سدهای لرستان پُر و ۴۸درصد حجم سدها خالی است.

۴۸درصد حجم سدهای استان لرستان خالی است
به گزارش فرتاک نیوز،

رضا میرزایی عصر امروز در پنجمین جلسه شورای حفاظت از منابع آب و طرح ملی سازگاری با کم‌آبی که در سالن جلسات استانداری برگزار شد، اظهار داشت: براساس آمار شبکه باران‌سنج شرکت آب منطقه‌ای لرستان میزان کل بارش‌ها از ابتدای سال آبی جاری تاکنون معادل 678میلی‌متر بوده که  نسبت به مدت مشابه سال قبل حدود 189درصد و نسبت به میانگین آمار بلندمدت 49ساله حدود101درصد افزایش داشته، بر همین اساس بیش‌ترین میزان بارش باران در شهرستان پلدختر با 625 میلی‌متر، شهرستان الیگودرز377 میلی‌متر کم‌ترین میزان بارش را  در سال آبی جاری تاکنون داشته‌است.

وی افزود: مساحت پوشش برف در سال آبی97-96 نسبت به سال گذشته حدود 17درصد و نسبت به سال‌های گذشته 5درصد کاهش داشته و هم‌چنین جهت مشخص‌شدن مساحت پوشش برف پایان زمستان مشخص می‌شود.

وضعیت سدهای لرستان

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای لرستان با اشاره به حجم روان‌آب‌های رودخانه‌های استان از ابتدای مهر تا پایان بهمن‌ماه سال آبی 97-96‌ عنوان کرد: رودخانه خرم‌آباد در محل دو آب ویسیان حجم روان‌آب‌های آن تا پایان بهمن ماه 217مترمکعب بوده که نسبت به سال گذشته حدود 86درصد افزایش داشته و نسبت به دوره آماری بلندمدت حدود صددرصد، وضعیت کشکان در این محل حدود 435میلیون مترمکعب که نسبت به سال گذشته 92درصد و نسبت به آمار بلندمدت حدود70درصد افزایش داشته‌است، مادیان‌رود کوهدشت در حوزه شهرستان پلدختر با کشکان تلاقی پیدا می‌کند؛ هم‌چنین میزان حجم روان‌آب‌ها تاکنون 28میلیون مترمکعب بوده که نسبت به سال گذشته حدود  587درصد و نسبت به میانگین آمار بلندمدت 26درصد افزایش داشته‌است.

وی بیان کرد: رودخانه کشکان در محل ایستگاه پلدختر تا پایان بهمن‌ماه امسال مجموع کل سرشاخه‌های حوزه رودخانه کشکان کل حجم روان‌آب‌ها هزار و 374میلیون مترمکعب بوده که نسبت به دوره سال گذشته حدود 306درصد و نسبت به آمار میانگین بلندمدت 185درصد افزایش داشته‌است.

میرزایی گفت: کل حجم آورد سالانه رودخانه تیره حوزه دز تا پایان بهمن‌ماه 310میلیون مترمکعب بوده که نسبت به دوره مشابه  سال قبل 352درصد و نسبت به آمار بلندمدت 102دوصد افزایش داشته‌است.

وی در رابطه با آب پشت مخازن سدهای استان تصریح کرد: تا 12اسفندماه امسال حجم مخزن6سد مروک، ایوشان،هاله، خان‌آباد،حوضیان و کزنار الیگودرز 206میلیون مترمکعب و آب موجود پشت این سدها تا امروز 114میلیون مترمکعب است، در همین راستا 52درصد حجم مخازن سدهای استان پُر و 48درصد خالی است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای لرستان خاطرنشان کرد: حجم مخزن سد ایوشان 52میلیون مترمکعب بوده و در حال حاضر48.68میلیون مترمکعب آب پشت سد است که با این وضعیت پیش‌بینی می‌شود تا پایان سال سرریز کند و اراضی منطقه زاغه، چغلوندی و هم‌چنین بخشی از کمبود آب رودخانه کشکان را تأمین آب کند.

میرزایی اظهار داشت: کل مخزن سدهاله کوهدشت 3.5میلیون مترمکعب است که طی روزهای اخیر با گذشت 12 سال از ساخت این سد سرریز کرده، هم‌چنین حجم مخزن سد خان‌آباد الیگودرز حدود 14میلیون مترمکعب بوده و حجم آب موجود پشت این سد 5.6میلیون مترمکعب است.

وی افزود: در شهرستان الیگودرز به‌علت اینکه بارش‌ها بیش‌تر به‌صورت انباشت برف است در زمین نفوذ کردهt حوزه آبریز و مساحت این سد به‌گونه‌ای است که سبب‌شده یک‌ساله پر نشود.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای لرستان عنوان کرد: خوش‌بختانه سد کزنار الیگودرز با حجم مخزن 800هزارمترمکعب هفته گذشته سرریز شده و هم‌چنین سد حوضیان با حجم مخزن 31میلیون مترمکعب درحال حاضر حجم آب موجود پشت سد 17میلیون مترمکعب است.

ضرورت احداث سد

وی با بیان اینکه جهت احداث سد مقاطع بسیار خوبی در استان  داریم بیان کرد: چنانچه سد تنگ معشوره احداث شود طی سال چند مرتبه پر شده و می‌توان آن‌را خالی کرد، هم‌چنین سد چولهول اگر احداث شود، آورد رودخانه بیش از 110میلیون مترمکعب بوده و حجم مخزن این سد 60میلیون مترمکعب است که درسال دو بار پر و تخلیه می‌شود.

میرزایی گفت: سد زال نیز که یک سد مطالعاتی است چنانچه احداث شود آورد رودخانه زال 289میلیون مترمکعب درسال بوده که حجم مخزن این سد حدود80-70میلیون مترمکعب است که طول سال دو یا سه بار می‌تواند تخلیه شود.

لزوم بررسی شورای فنی

سیدموسی خادمی استاندار لرستان نیز با بیان اینکه با توجه به اینکه سدها مشاور دارند نباید اشتباه محاسباتی داشته باشند گفت: امسال یکی از سال های پرآب استان است چگونه می‌شود سدی که با حجم مخزن 31میلیون متر مکعب طراحی شده در این سال پرآب تنها 17میلیون مترمکعب آب داشته باشد؟ معلوم است مشکل اساسی دارد.

وی افزو: این سدها به‌طور یقین مشکل دارند و مشاور باید محاسبات حوزه و دوره بازگشت را در نظر می‌گرفته، بر همین اساس باید شورای فنی باید بررسی کند و مشاورانی که خطا کرده‌اند به دادگاه معرفی شوند، چراکه اموال عمومی است و مشاور باید پاسخگو باشد.

 

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
منبع: تسنیم
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۱۷۰۰۰۲ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان