//
کدخبر: ۱۵۹۴۳۵ //

احداث مرکز توانمندسازی معتادان بهبود یافته

یکی از معضل های استان کرمانشاه بازگشت دوباره شمار فراوانی از معتادان بهبود یافته به سمت موادمخدر است حال قرار است با ساخت مرکز توانمندسازی این افراد برای همیشه از دام اعتیاد رهایی یابند.

 احداث مرکز توانمندسازی معتادان بهبود یافته
به گزارش فرتاک نیوز،

 حفظ و نگهداری معتادان بهبود یافته و تلاش برای عدم بازگشت آن ها به سمت اعتیاد یکی از موضوع های مهم قابل بحث در سال های اخیر بوده است، موضوعی که به دلیل عدم برنامه ریزی صحیح هیچ گاه عملیاتی نشد تا شاهد بازگشت تعدادی از آن ها به سمت این بلای خانمانسوز باشیم.

پدیده اعتیاد به عنوان یکی از خانمانسوزترین بلاهای عصر حاضر و از جدی ترین معضلات اجتماعی است که در سال های اخیر به دلیل ناآگاهی افراد و همچنین دسترسی آسان توانسته افراد زیادی را به خود مبتلا کند.

طبق آمارهای ارائه شده هم اکنون در کشور حدود سه میلیون نفر به صورت مستقیم با مواد مخدر سروکار دارند و به نوعی مصرف کننده دائمی آن به حساب می آیند.

نگهداری بسیاری از معتادان در کمپ های ترک اعتیاد هزینه های زیادی را روی دست دولت می گذارد اما باید راهی پیدا کرد تا این افراد پس از مرخص شدن از این کمپ ها دوباره به سمت و سوی مواد سوق پیدا نکنند، اتفاقی که متاسفانه روی می دهد و بسیاری از هزینه های صورت گرفته را بی ثمر می کند.

حال در کرمانشاه که یکی از استان های درگیر در بحث مواد مخدر و اعتیاد است مسئولان چاره اندیشی کرده اند تا معتادان بهبود یافته دوباره به سمت مصرف مواد و گرفتار شدن در دام اعتیاد پیش نروند.

احداث مرکز توانمندسازی راهکار خوبی به نظر می رسد که مسئولان کرمانشاه به دنبال عملیاتی کردن آن هستند، اتفاقی که اگر رخ دهد می تواند هم به معتادان برای ترک هرچه سریعتر امید و انگیزه بدهد و هم وسوسه مصرف دوباره مواد را از آن ها دور کند.

ساخت واحدهای مسکونی برای اقامت معتادان بهبود یافته بی سرپناه، آموزش آن ها و همچنین ایجاد کارگاه های تولیدی برای اشتغالزایی این افراد سه هدف مهم راه اندازی این مرکز توانمندسازی عنوان شده است.

طبق بررسی های انجام شده حدود 70 درصد از افرادی که دوران ترک را سپری می کنند پس از خروج از کمپ ها از آن ها جایی که حمایت نمی شوند دوباره به سمت مواد می روند، که به طور قطع احداث چنین مراکزی می تواند گام بزرگی در راستای سالم نگه داشتن آن ها باشد.

ستاد مبارزه با مواد مخدر استان کرمانشاه عصر پنجشنبه با حضور دستگاه های عضو و جمعی از مسئولان استانی به ریاست استاندار کرمانشاه تشکیل شد و برخی از اعضا به مواردی در خصوص احداث مرکز توانمندسازی معتادان بهبود یافته اشاره کردند.

** احداث مرکز توانمندسازی معتادان بهبود یافته با جدیت دنبال شود

محمدابراهیم الهی تبار معاون سیاسی ، امنیتی و اجتماعی استانداری کرمانشاه در این جلسه با اشاره به برخی مزایای مرکز توانمندسازی معتادان بهبود یافته خواستار پیگیری جدی برای احداث آن شد و گفت: استانداری نیز در راه دستگاه های متولی را کمک می کند.

وی خاطرنشان کرد: در سال های اخیر افراد زیادی بوده اند که پس از بستری شدن در مراکز ترک اعتیاد زمانی که دوباره وارد جامعه شده و در معرض مواد مخدر قرار گرفته به این بلا بازهم گرفتار و اعتیادش را آغاز کرده است.

الهی تبار گفت: نبود بازار کار و احیانا طرد شدن از سوی خانواده و اجتماع مهمترین عوامل بازگشت معتادان بهبود یافته به دام اعتیاد است که باید جلوی این کار را گرفت.

معاون سیاسی و امنیتی استانداری کرمانشاه همچنین با اشاره به اینکه طلاق یکی دیگر از آسیب های اجتماعی است که در استان ما وجود دارد، افزود: با هماهنگی های انجام شده طرح آموزش زوج ها قبل از عقد اجباری و آن ها باید دوره های آموزشی را بگذارانند.

وی گفت: در این طرح زوج ها به مدت 10 ساعت تحت آموزش های رایگان مهارت های زندگی، احکام و اخلاق توسط مدرسانی از دادگستری، بهزیستی و سازمان تبلیغات اسلامی قرار می گیرند.

** معتادان بهبود یافته در مرکز توانمندسازی مشغول به کار می شوند

دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان کرمانشاه نیز در این جلسه با اشاره به ضرورت راه اندازی مرکز توانمندسازی معتادان بهبود یافته گفت: یکی از ویژگی های این مرکز امکان پیدا شدن فرصت شغلی برای این افراد است.

علی شمشیری خاطرنشان کرد: از دیگر ویژگی های مرکز توانمندسازی، نگهداری معتادان بهبود یافته ای است که فاقد سرپناه هستند، به گونه ای که بیش از 450 واحد مسکونی در آن احداث شده و این افراد می توانند در محیطی مناسب و آبرومند به زندگی بپردازند.

وی همچنین با بیان اینکه مرکز توانمندسازی معتادان بهبود یافته ظرفیت پذیرش و ایجاد اشتغال برای یک هزار نفر را دارد، افزود: این افراد توسط مربیان فنی و حرفه ای تحت آموزش قرار می گیرند و پس از کسب تخصص در همین مرکز و تا زمانی که بتوانند مستقل شوند نگهداری و مشغول به کار خواهند شد.

شمشیری در پایان اظهار داشت: مرکز توانمندسازی معتادان بهبود یافته قرار است در زمینی به مساحت 19 هکتار و با اعتباری بالغ بر 40 میلیارد ریال احداث شود.

** وجود 6 سرپناه در استان کرمانشاه برای افراد بی خانمان

فرحناز محمدی معاون پیشگیری اداره کل بهزیستی استان کرمانشاه نیز در این جلسه به خدمات ارائه شده به افراد بی سرپناه اشاره کرد و گفت: هم اکنون با راه اندازی سه مرکز جدید، 6 سرپناه در سطح استان وجود دارد که به این دسته از افراد خدمات ارائه می دهد.

وی گفت: از 6 سرپناه موجود در استان، سه سرپناه آن در کرمانشاه فعالیت دارد که یکی از آن ها به بانوان و 2 سرپناه دیگر به آقایان اختصاص یافته است.

محمدی گفت: ظرفیت 2 سرپناه مردان به حدود 80 نفر و ظرفیت سرپناه زنان نیز به حدود 15 نفر برای هر شب می رسد.

معاون پیشگیری اداره کل بهزیستی استان کرمانشاه خاطرنشان کرد: این سرپناه ها در نیمه دوم سال از ساعت 18 عصر تا هشت صبح روز بعد آماده پذیرش افراد بی خانمان است و در این مدت یک وعده شام و یک وعده صبحانه به آن ها می دهد.

وی در پایان با بیان اینکه معمولا 90 درصد افراد مراجعه کننده به سرپناه های استان معتاد هستند، گفت: تقریبا 80 درصد مراجعه کنندگان نیز افراد تکراری هستند که شب های دیگری را نیز در این سرپناه ها حضور داشته اند.

 

** کشف بیش از 2 تن مواد مخدر در استان کرمانشاه

سرهنگ علیرضا دلیری رئیس پلیس مبارزه با موادمخدر استان کرمانشاه نیز در حاشیه این جلسه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا ، از کشف بیش از 2 تن مواد مخدر از ابتدای سال جاری تا نیمه دی ماه امسال خبر داد.

وی افزود: این مقدار کشفیات در مقایسه با مدت مشابه سال قبل حدود 60 درصد رشد نشان می دهد.

سرهنگ دلیری همچنین با اشاره به دستگیری بیش از 11 هزار نفر از عوامل تهیه و توزیع، خرده فروشان و معتادان متجاهر در سطح استان گفت: در دستگیری ها نیز نسبت به مدت مشابه سال قبل رشد خوبی داشته ایم.

وی در پایان از اشرافیت پلیس مبارزه با مواد مخدر بر فعالیت قاچاقچیان خبر داد و گفت: افزایش کشفیات نشان می دهد رصد اطلاعاتی خوبی وجود دارد و افراد فعال در این حوزه از تیررس دید همکاران ما پنهان نیستند.

گزارش: مسعود اسماعیلی

 

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
منبع: ایرنا
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۱۵۹۴۳۵ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان