//
کدخبر: ۱۵۰۶۵۷ //

ابهامات درباره پرونده تخلفات "مالی شهرداری" و "به‌کارگیری مشاوران" تشدید شد

نشست خبری اعضای شورای شهر اراک درحالی برگزار شد که اظهارات و دفاعیات عجیب آنها ابهامات درباره پرونده تخلفات "مالی شهرداری" و "به‌کارگیری مشاوران" را تشدید شد.

ابهامات درباره پرونده تخلفات "مالی شهرداری" و "به‌کارگیری مشاوران" تشدید شد
به گزارش فرتاک نیوز،

کاوه فلک‌افلاکی ظهر امروز در نشست خبری با اصحاب رسانه با اشاره به مطالبی که در رابطه با خط گرفتن سرپرست فعلی شهرداری اراک از شورای شهر مطرح است اظهار داشت: از مسئولان، کارشناسان و رسانه‌ها بیشتر انتظار می‌رود که در واقع نتیجه‌گیری‌های آنها براساس واقعیات باشد تا شنیده‌ها، برای مثال ما الان زیاد می‌شنویم که مطالبی از این قبیل گفته می‌شود، اما باید دید فرد مدعی این را به چه استنادی و براساس چه مدرک یا ادله‌ای بیان می‌کند.

وی افزود: طرح بی‌اساس و بدون دلیل این مطالب صحیح نیست و باید با استناد بر مدارک و ادله بیان شوند.

رئیس شورای شهر اراک با اشاره به به‌کارگیری مشاوران شورا گفت: به طور قطع برای این که یک عضو شورا بتواند وظایف خود را به نحو احسن انجام دهد نیاز به کمک دارد، که الزاما این فرد نباید بازنشسته باشد بلکه استفاده از نیروهای جوان را هم می‌توان داشت، نکته مهم دیگر در این زمینه این که سال گذشته همه هم این مشاوران را می‌شناختند و دیده بودند و کار مخفی نبود.

وی اضافه کرد: بنده تعجب می‌کنم که چرا انقدر که به بحث مشاور عضو شورا پرداخته شد، به بحث تخلفات در املاک که 40 میلیارد بود پرداخته نشد.

فلک‌افلاکی تصریح کرد: البته نوع قرارداد یک مقدار اشکال داشت که سازمان بازرسی تذکر داد و ما هم پذیرفتیم و این نوع قرارداد هم پیشنهاد "تاجران" شهردار سابق بود.

رئیس شورای شهر اراک در پاسخ به پرسشی درباره وضعیت فعلی شهرداری اراک گفت: حسابرسی دقیقی باید در شهرداری اراک صورت گیرد و برای داشتن یک مدیریت شورایی و حل مشکلات این مجموعه نیاز به تغییرات ساختاری در این سیستم است و شهردار جدید باید متعهد به شفاف سازی باشد و این فرهنگ نهادینه شود که تمامی قراردادها، تهاترها و توافق‌ها شفاف اطلاع‌رسانی شود.

وی عنوان کرد: در زمان شهردار سابق اراک درخصوص  برخی از رسانه‌های حامی و همسو، هزینه‌های بسیاری برای آگهی های تبلیغاتی شده است در حالی که بهتر بود این هزینه‌ها به همه رسانه ها پرداخت می‌شد که به طور قطع شورا با حضور شهردار جدید این موضوع را کنترل می‌کند.

وی بیان کرد: انتخاب شهردار را با بررسی افراد معرفی‌شده انجام می‌دهیم و هدف در انتخاب این است که اصلح‌ترین فرد به دور از گرایشات سیاسی انتخاب شود البته شورای شهر هیج مرز بندی جنسیتی قائل نیست بلکه تمام تلاش انتخاب فرد واجد شرایط و انتخاب اصلح است.

امکان استفاده از خدمات مشاوران به صورت ساعتی وجود دارد

عضو شورای شهر اراک هم با اشاره در پاسخ به سوالی مبنی بر این که مگر استفاده از مشاوران شورا تخلف نیست گفت: اعضای شورای شهر طبق قانون و براساس آئین‌نامه اجرایی داخلی شوراها می‌توانند از خدمات کارشناسی مشاوران به صورت ساعتی استفاده کنند، در دوره پنجم، طرحی نو را آوردیم و شعار را به شعور و شعور را به عمل تبدیل کردیم، یعنی بحث اهمیت به موضوع جوانان و استفاده از توانمندی آنها را عملیاتی کردیم تا بتواند آغاز و الگویی برای سایر بخش‌ها در اعتماد به جوانان باشد.

فرزانه رحمتی ادامه داد: برخلاف رویه‌های قبلی که معمولا از نیروهای بازنشسته و کارکرده به عنوان مشاور استفاده می‌شد، از مشاوران جوان استفاده کنند.

وی عنوان کرد: این مشاوران هم در کنار کار سایر کارشناسان که مدعو هستند، چند ماهی در سال 96 استفاده شد به همان شکلی که قانون اجازه داده بود، اما در سال 97 وقفه سه ماهه‌ای ایجاد شد، زیرا قرارداد این مشاوران تا پایان سال 96 بود، دلایل آن هم شاید برداشت اشتباه از یک بخشنامه‌ که اصلا مربوط به شورا نبود بوده و تصور شد که امکان استفاده از مشاور به این شکل وجود ندارد، درحالی که برداشت اشتباهی از یک مجموعه اداری شهرداری بوده و شهردار سابق گفت رزومه‌های این مشاوران را به بنده بسپارید تا از طریق شرکت‌های حجمی طرف قرارداد شهرداری، به صورت قرارداد کوتاه‌مدت به کارگیری شوند.

عضو هیئت رئیسه شورای شهر اراک اضافه کرد: این افراد هیچ کدام طرف قرارداد مستقیم شهرداری هرگز نبودند، بعد از ورود سازمان بازرسی توضیحات ارائه شد و با توجه به نظر این سازمان افراد مذکور از آبان‌ماه دیگر قراردادی با شهرداری ندارند، بنا به نظر سازمان بازرسی امکان این که همچنان طبق روال قبل از خدمات مشاوره‌ای آنها به صورت ساعتی بهره گرفته شود وجود دارد.

رحمتی افزود: این مدل قرارداد در شهرداری مسبوق به سابقه است و الان در قسمت‌های مختلف شهرداری، شورا و حتی خارج از شهرداری نیروهایی داریم که به صورت حجمی با آنها قرارداد بسته شده است، به هرحال طبق روال غلطی که باید اصلاح شود این اتفاق افتاده و الان هم به شکلی که قانون اجازه می‌دهد این کار انجام می‌شود.

وی تصریح کرد: هیچ اختلافی بین فراکسیون امید نبوده و ممکن است یک اختلاف درون‌حزبی مانند سایر احزاب باشد که ارتباطی به فراکسیون ندارد.

عضو شورای شهر اراک بیان کرد: شورای شهر در دوره پیشین 15 عضود داشت که در این دوره به 11 عضو تقلیل پیدا کرده درحالی که حجم کار تغییر نکرده است و بلکه ممکن است بیشتر هم شده باشد.

متوسط حقوق مشاوران شورا ماهی یک میلیون و 700 هزار تومان بوده است

دیگر عضو شورای شهر اراک هم با اشاره به استفاده شورا از نیروی مشاور گفت: نیروهای مشاور در طول یک سال ماهی یک میلیون و 700 هزار تومان حقوق گرفته‌اند که قرارداد میلیونی از ماهی یک میلیون تا 999 میلیون تومان می‌شود که الان حداقل حقوق اداره کار هم قرارداد میلیونی معادل یک میلیون و 200 هزار تومان است.

نادری ادامه داد: از یک آبان‌ماه 96 تا یک آبان‌ماه سال 97 این مشاوران به صورت متوسط ماهی یک میلیون و 700 هزار تومان حقوق گرفته‌اند.

وی افزود: اما این که سرپرست فعلی شهرداری از بیرون خط می‌گیرد و انتصاباتش دیکته‌ای است باید گفت که چنین چیزی در شورا نداشتیم و به شدت تکذیب می‌شود و سرپرست فعلی تاکنون چهار تا پنج انتصاب بیشتر انجام نداده‌ که آن هم بر حسب ضرورت بوده، یعنی پست‌های مربوطه خالی بودند که مرسوم‌ترین کار ممکن را انجام داده‌اند و از افراد معاون یا مسئول در آنجا استفاده شده که همه هم سرپرست هستند و هنوز حکم مدیریت نگرفته‌اند و در مورد هیچ کدام نظری از شورا گرفته نشده که بخواهد چیزی را دیکته کند و یا از بیرون مطالبی گفته شده باشد.

عضو هیئت رئیسه شورای شهر اراک تصریح کرد: درمجموع 7 گزینه برای تصدی شهرداری به شورا آمده که در حضور اعضا برنامه‌های خود را ارائه کرده‌اند که فردی که بهترین برنامه را داشته باشد انتخاب می‌کنیم و گزینه انتخابی صرفا هم از این گزینه‌های ممکن است نباشد و فردی که انتخاب می‌شود کارآمد، متخصص و پاکدست بوده و ترجیحا بومی است.

نادری بیان کرد: شهرداری هم متاثر از شرایط اقتصادی فعلی بوده و هزینه‌های آن چند برابر شده، درحالی که درآمد آن ثابت است، 50 درصد بودجه‌ای که پیش‌بینی کرده بودیم با درآمدها محقق شده و نسبت به سال گذشته 30 تا 40 درصد افزایش درآمد را داشته هرچند نسبت به بودجه وضعیت خوبی ندارد.

خط دادن شورا به سرپرست شهرداری اراک در انتصابات کذب محض است

دیگر عضو شورای شهر اراک هم با اشاره به بحث مشاوران شورا گفت: در بودجه سال 96 شهرداری، شوراها و دولت، مشاوران پیش‌بینی شده بود و زمانی که به شورا ورود کردیم، در 5 ماهه نخست بیش از نیمی از بودجه شورا هزینه و شاید نزدیک به کل بودجه قانونی شورا هزینه شده بود که ما متمم دادیم و برای جذب مشاور هم مبلغی در بودجه‌ پیش‌بینی شده بود، برای امور مشاوره‌ای، از آنجا که اعتقاد داشتیم هیچ یک از اعضای شورا، شوراتر نیستند، قرار شد به صورت یکسان حق مشاوره‌ای تقسیم شود.

ایرج رضایی افزود: سال 96 به این شکل بوده اما در سال 97 بعد از این که مشاوران ما جوان بودند، بر مبنای قواعدی برخی مشغول به کار و برخی هم کار نمی‌کنند، در رابطه با سرپرست شهرداری آن چه که گفته می‌شود کذب محض بوده و این که سرپرست بیرون از شهرداری بوده چنین نیست و "شالی‌بیگ" از پرسنل شهرداری، سرپرست منطقه 5 شهرداری، سرپرست معاونت خدمات شهری، شهرداری بوده و هم از چپ و هم از راست مورد حمایت بوده و گزینه اصولگرایی برای شهرداری بودند که انصراف داده و الان برای سرپرستی انتخاب شده است.

وی تصریح کرد: در انتصابات سرپرست فعلی دخالتی به شخصه نداشتم و به طور قطع دیگر اعضا هم دخالتی نداشتند، سرپرست شهرداری هم به طور حتم برای تسهیل در امور مردم مجبور به این انتصابات شدند، ان‌شاءالله انتصابات براساس قانون باشد.

عضو هیئت رئیسه شورای شهر اراک بیان کرد: به کارگیری نیروهای قراردادی که ارتباط مستحکمی با سازمان متبوع ندارند قابل قبول نبوده اما گاهی افرادی از اختیارات خود می‌گوید، این فرد مورد وثوق بنده بوده و تمام موارد را خود برعهده می‌گیرم.

رضایی ادامه داد: ساز و کار انتخاب شهردار، ساز و کاری قانونی است و انتخاب بر مبنای اصول قانونی انجام می‌شود، فردی که انتخاب می‌شود باید پکیجی کامل از توانمندی‌های حوزه‌های عمرانی، اقتصادی، اجتماعی و سیاسی و غیره را داشته باشد، زیرا شهرداری نهادی با بیش از صدها خدمات مختلف بوده که نیاز به فردی جامع‌الاطراف و برنامه‌محور برای تصدی این پست است.

وی عنوان کرد: آفتی که در 35 سال اخیر دچار آن هستیم، رزومه‌محور بودن بوده که به جای این که افراد براساس برنامه‌محوری انتخاب شوند براساس رزومه ارزیابی می‌شوند، شهردار باید شوراباور باشد، هم مقبولیت اجتماعی و هم مقبولیت شهرداری را داشته باشد.

عضو هیئت رئیسه شورای شهر اراک خاطرنشان کرد: شهرداری به اندازه دو برابر بودجه سال 97 بدهکاری دارد و در نیمه سال حدود 30 درصد از بودجه یا کمتر محقق شده است.

صحبت‌های اعضای شورای شهر اراک درحالی بیان شد که چندروز قبل استاندار مرکزی در جمع خبرنگاران با اشاره به تخلفات شهرداری اراک اظهار داشت:

اصلا و ابدا مواردی که در رابطه با تخلفات شهرداری مطرح می‌شود صحت نداشته و باید اعداد و ارقامی که تحت عنوان تخلفات نجومی معادل 18 میلیارد و 20 میلیارد و بالاتر مطرح می‌شود را کنار گذاشت، تخلفاتی که در شهرداری توسط چند نفر انجام شده، کمتر از یک میلیارد تومان است که باید اصلاح شود و نباید با بیان این مطالب آبروی شهر خود را ببریم.

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۱۵۰۶۵۷ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان