//
کدخبر: ۱۴۳۶۲۳ //

افتتاح ۲۰۰۰ واحد مسکونی مددجویان زلزله زده کمیته امداد کرمانشاه

دو هزار واحد مسکونی بازسازی شده در مناطق زلزله زده استان کرمانشاه با حضور رییس کمیته امداد امام خمینی(زه) و جمعی از مسئولین استانی، افتتاح شد.

افتتاح 2000 واحد مسکونی مددجویان زلزله زده کمیته امداد کرمانشاه
به گزارش فرتاک نیوز،

سید پرویز فتاح رییس کمیته امداد کشور امروز(19 آبان) در آیین افتتاح دو هزار واحد مسکونی احداثی در مناطق زلزله زده کرمانشاه در روستای گورسفید، با بیان این که همه مردم ایران به کمک کرمانشاه آمده‌اند، افزود: در همان هفته‌ اول بعد از زلزله مقام معظم رهبری، رییس جمهور ، مقامات دولتی و ... پای کار بازسازی این مناطق آمدند و این مراسم تنها افتتاح بخش کوچکی از ۱۰۰ هزار واحد مسکونی آسیب دیده است.

رییس کمیته‌ امداد امام خمینی (ره) با اشاره به این که بعد از افتتاح ۵۰۰ واحد مسکونی در اواخر خرداد ماه تاکنون مجموعا ۲۵۰۰ واحد مسکونی احداث شده است، اظهار کرد: با کمک مردم به طور متوسط ۱۲ میلیون تومان از محل کمک های مردمی به ازای هر واحد مسکونی هزینه شده است.

فتاح با تاکید بر این که این تعداد واحد مسکونی با تجهیزات کامل در اختیار مددجویان قرار گرفته است، گفت‌: تاکنون دو هزار کامیون از ایران کمک‌های کمیته‌ امداد امام خمینی (ره) را به ارزش ۸۰ میلیارد تومان بین همه مردم زلزله زده توزیع کرده است.

رییس کمیته‌ امداد امام خمینی (ره) در ادامه  با بیان این که ۶۰ میلیارد تومان کمک مردمی به شکل نقدی از مردم جمع‌آوری شده است، اظهار کرد: تا پایان امسال ۲۷۰۰ واحد تکمیل شده در اختیار مددجویان قرار خواهد گرفت. همچنین بازسازی ۴۵۰۰ واحد مسکونی مددجویان تحت پوشش نیز به صورت ۱۰۰ درصدی به اتمام رسیده است.

به گفته وی  ۶۰۰ واحد صنعتی نیز با هزینه کمیته‌ امداد امام خمینی (ره) باز سازی شده است و ۶۳۰ واحد مسکونی شهری نیز تا مرحله احداث سقف به پایان رسیده است.

فتاح با بیان این که این مسکن‌های بازسازی شده به طور متوسط ۷۰ متر مساحت دارند، در این باره، توضیح داد: هزینه احداث هر مسکن به طور متوسط ۵۰ میلیون تومان تمام شده است که با این  سطح از تورم و قیمت مصالح ساختمانی، قیمت پایین و درخور توجهی است. این خانه‌ها از نظر عمرانی نقشه های مناسبی دارند و  با نظارت و ضد زلزله ساخته شده‌اند.

رییس کمیته‌ امداد امام خمینی (ره) با بیان این که در زلزله بم مسکن ۱۲۰۰ نفر تحت پوشش آسیب دید و این تعداد ظرف مدت دو سال بازسازی شده است، گفت: این‌ در حالی است که تنها ظرف مدت یک سال ۲۵۰۰ مسکن مددجویان این کمیته‌ در زلزله کرمانشاه افتتاح شده است.

در ادامه این مراسم فرهاد تجری نماینده  قصرشیرین، سرپل ذهاب و گیلانغرب با اشاره به سرعت عمل و امدادرسانی در بازسازی واحدهای آسیب دیده، گفت‌: با آغاز احداث این واحد قبل از گرانی‌های اخیر و سرعت عمل کمیته‌ امداد امام خمینی (ره) میزان آسیب بر اقشار پایین‌تر کاهش یافت، هر چند هزینه تامین مصالح هم چنان بر سایر اقشار سنگینی می‌کند.

وی در ادامه با اشاره به این که بعد از منطقه سر پل ذهاب، گیلانغرب دچار بیشترین آسیب‌های زلزله شده است، گفت‌: امیدواریم با وجود افزایش قیمت مصالح همچنان شاهد ادامه ساخت و سازها باشیم. با پیگیری‌های صورت گرفته قرار است با آهن آلات با قیمت قبلی در اختیار این اقشار قرار بگیرد. با این حال سیستم بوروکراسی وزارت صنعت باعث شد تا بخشی از مردم مشمول این افزایش قیمت شوند.

نماینده قصرشیرین، سرپل ذهاب و گیلانغرب همچنین خطابه رییس کمیته‌ امداد امام خمینی (ره)، گفت‌: زمانی که زلزله کرمانشاه رخ داد، کمیته‌ امداد مقرر کرد تا ۱۰ میلیون تومان کمک به مددجویان اختصاص یابد. این‌ در حالی است که  با افزایش قمیت‌ها این میزان کفاف هزینه مددجویان را نمی‌دهد. بنابراین از کمیته‌ امداد امام خمینی (ره) درخواست می‌کنیم تا به میزان افزایش قمیت‌ها، این  میزان کمک ها را افزایش دهد.

وی با اشاره به این که گاز کشی منطقه پایین گیلانغرب به دلیل افزایش قمیت‌ها متوقف شده است، ادامه‌ داد: پیمانکار گازکشی این منطقه تعیین شده است، اما به دلیل افزایش قیمت‌ها هنوز پای کار نیامده است که در حال پیگیری این موضوع هستیم.

در ادامه مهرداد سالاری معاون استاندار کرمانشاه نیز با بیان این که ۱۰۴ هزار واحد مسکونی در مناطق زلزله زده تخریب و تعمیر شده است، گفت‌: در زلزله مشابه ورزقان حدود ۲۷۰ هزار واحد تخریب شده‌اند که این میزان یک چهارم واحدهای تخریب شده زلزله کرمانشاه بوده است. بازسازی این مناطق حدود ۱۸ماه به طول انجامید. این‌ در حالی است که  در طول هشت ماه کاری بعد از زلزله کرمانشاه ۷۰ هزار واحد مسکونی بازسازی شده‌اند.

در بخش دیگری از این مراسم عزیزالله مهدیان، معاون بازسازی بنیاد مسکن با اشاره به این که  احداث ۱۷ هزار و ۵۰۰ واحد تاکنون تکمیل شده است، خاطر نشان کرد: البته احداث واحدهای مسکونی کمیته‌ امداد و سازمان بهزیستی کمک مکمل این دو نهاد را به همراه داشت، با این وجود تا پایان امسال ۱۰۰ درصد از واحدهای روستایی بازسازی خواهند شد و بازسازی واحدهای مناطق شهری نیز تا اواسط سال آینده به پایان خواهد رسید.

وی ادامه داد: آهن مصرفی در این مناطق با قیمت ثابت تهیه خواهد شد و در حال‌ حمل دو تا سه هزار تن آهن برای این مناطق هستیم. همچنین قول داده‌اند تا پایان بازسازی آهن با همین نرخ گذشته در اختیار مردم این منطقه قرار بگیرد.

 

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
منبع: ايسنا
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۱۴۳۶۲۳ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان