//
کدخبر: ۱۳۱۹۰۱ //
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری:

۱۳۶ میلیارد ریال اعتبار به طرح‌های آبخیزداری یزد اختصاص یافت

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری یزد با اشاره به توجه ویژه دولت تدبیر امید به اجرای طرح‌های آبخیزداری گفت: دراین‌ارتباط در سال 1397، 136 میلیارد ریال اعتبار از محل صندوق توسعه ملی به استان اختصاص یافت.

136 میلیارد ریال اعتبار به طرح‌های آبخیزداری یزد اختصاص یافت
به گزارش فرتاک نیوز،

محمدرضا آخوندی در گفت‌وگو با خبرنگاران افزود: این مبلغ در 13 حوزه آبخیزداری تعریف شد که سه میلیارد و 300 میلیون ریال آن در حوزه حفاظت امور اراضی حدود 170 هزار هکتار عملیات حدنگاری( حدنگاری) در محدوده شهرستان‌های اردکان و اشکذر در نظر گرفته شد.

وی بابیان اینکه در بخش بیابان‌زدایی نیز 2 طرح در قالب آبیاری مراقبت از کشت‌های قبلی و مدیریت روان آب‌ها تعریف شده است، یادآور شد: برای این طرح‌ها 2 میلیارد و 500 میلیون ریال تخصیص‌یافته است.

مدیرکل منابع طبیعی استان همچنین از تخصیص هفت میلیارد ریال اعتبار به بخش مراتع و سه میلیارد ریال برای اجرای طرح‌های توانمندسازی جوامع محلی خبر داد و اظهار کرد: درمجموع این اعتبارات برای اجرای طرح‌های آبخیزداری مکانیکی، بیومکانیکی آبخیزداری و حدنگاری اراضی جنگلی در استان هزینه می‌شود.

وی هدف از اختصاص اعتبارات یادشده را حفظ آب‌وخاک ، تغذیه سفره‌های زیرزمینی، تقویت و توسعه پوشش گیاهی و کنترل سیلاب اعلام کرد و گفت: علاوه بر اعتبار اختصاص‌یافته از منابع صندوق توسعه ملی ، یک‌صد میلیارد ریال هم از اعتبار استانی به همین میزان هم از سازمان جنگل‌های و آبخیزداری برای اجرای طرح‌های این اداره کل تخصیص‌یافته است.

رضا باقری معاون آبخیزداری اداره کل منابع طبیعی استان هم بابیان اینکه حفاظت از منابع طبیعی با مشارکت مردمی امکان‌پذیر خواهد بود، گفت: طرح‌های آبخیزداری بر اساس نیازهای مردمی و شرایط اقلیمی آن تعریف‌شده است.

98 درصد از مساحت استان به وسعت هفت میلیون و 300 هزار هکتار را عرصه‌های منابع طبیعی به خود اختصاص داده است که 38 درصد عرصه‌ها به میزان بیش از 2 میلیون و 650هزار هکتار اراضی بیابانی را شامل می‌شود.

13 منطقه تحت فرسایش بادی در استان یزد شناسایی‌شده است که مساحتی افزون بر یک‌میلیون و 212 هزار هکتار را شامل می‌شود این کانون‌ها تقریباً در تمام شهرستان‌های استان پراکنده‌اند.

امسال برای اجرای طرح‌های آبخیزداری با تأکید رهبری و دستور معظم له 200 میلیون دلار از محل صندوق توسعه ملی کشور اختصاص‌یافته است.

آبخیزداری به علم و هنر برنامه‌ریزی مستمر و اجرای اقدام‌ لازم جهت مدیریت منابع حوزه‌های آبخیز اعم از طبیعی، کشاورزی، اقتصادی و انسانی بدون ایجاد اثرات منفی در منابع آب‌وخاک گفته می‌شود و می‌تواند به‌صورت مکانیکی یا بیولوژیکی باشد.

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۱۳۱۹۰۱ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان