//
کدخبر: ۱۱۰۳۹ //

وزیرجهاد کشاورزی:کانون های فوق بحرانی ریزگرد خوزستان تا سه ماه آینده مهار می شود

وزیرجهاد کشاورزی گفت: عملیات مهار کانون های ریزگرد در 42 هزار هکتار از کانونهای فوق بحرانی خوزستان تا سه ماه آینده اجرا می شود

 محمود حجتی پنجشنبه در نشست مشترک کارگروه ملی مقابله با ریزگرد و شورای اداری خوزستان با حضور رئیس جمهوری اظهار کرد: طرح های بلندمدت، میان مدت و کوتاه مدت برای مهار 800 هزار هکتار از کانون های گرد و غبار خوزستان پیش بینی شده است.

وی اظهار امیدواری کرد: طرح مهار کانون های ریزگرد با کمک مردم و با استفاده از اعتبارات قابل قبول و مطالعات علمی در زمان مشخصی اجرا شود.

حجتی اضافه کرد: 42 هزار هکتار از سوی کمیته ملی مقابله با گردو غبار به عنوان کانون های فوق بحرانی معرفی شده که عملیات اجرایی آن آغاز شده است.

وی با تاکید بر تجهیز منابع برای نهالکاری گفت: تاکنون 6 اکیپ برای نهالکاری مستقر شده و تا یک هفته آینده به 10 اکیپ افزایش می یابد و روزانه 200 هکتار نهالکاری در کانون های گرد و غبار انجام می شود.

وزیر جهاد کشاورزی در بخش دیگری از سخنانش، تشکیل کمیته فنی، شناسایی ظرفیت ها و امکانات موجود در سطح ملی، بررسی و شناسایی منابع آب قابل انتقال به محدوده کانون ها، تعیین مجری تامین و انتقال آب، تعیین مجری عملیات پوشش بیولوژیک و شروع عملیات مهار کانون ها را از اقداماتی خواند که در این مدت انجام شده است.

حجتی با تاکید بر لزوم اختصاص منابع آب برای اجرای طرح های نهالکاری گفت: آب برای عرصه هایی که نهالکاری می شوند باید تا سه سال آینده تامین شود و در فصولی از سال که امکان نهالکاری وجود ندارد نیز باید زمین مرطوب شود.

وی اظهار کرد: خشکسالی باعث خشک شدن مرتع ها و تبدیل آنها به کانون گرد و غبار شده است که برای مهار این کانون ها باید مدیریت سیلاب صورت گیرد.

به گفته وی، در گذشته سیلاب ها به صورت طبیعی جاری می شد اما با دستکاری هایی که در عرصه های طبیعی صورت گرفته این روند متوقف شده و برای مرطوب کردن زمین مدیریت سیلاب نیاز است.

وزیر جهاد کشاورزی همچنین با اشاره به اجرای طرح 550 هزار هکتاری کشاورزی رهبری گفت: تاکنون 240 هزار هکتار از این طرح تحویل داده شده و مرحله نخست این طرح در سال 96 به اتمام می رسد و مرحله دوم نیز با تامین اعتبار و انجام توافقات در سال آینده آغاز خواهد شد.

وی طرح 550 هزار هکتاری را از بزرگ ترین طرح های آب و خاک منطقه دانست و اظهار کرد: آثار اولیه این طرح، پارسال در میزان افزایش تولیدات کشاورزی استان خود را نشان داد و سالانه آثار آن بیشتر می شود.

به گزارش ایرنا، توفان گرد و خاک در هشتم بهمن ماه سال جاری، قطع مکرر آب و برق و مخابرات را در اهواز و چند شهر در پی داشت که اوج آن خروج پنج نیروگاه استان از مدار و قطع چندین ساعته برق و آب در 11 شهرستان خوزستان و از جمله کلانشهر اهواز و تعطیلی مدارس و ادارات بود.

تا کنون وزیران نیرو و جهاد کشاورزی در چند نوبت برای بررسی این بحران به خوزستان سفر کرده و به دستور جهانگیری معاون اول رئیس جمهوری یک کارگروه ویژه در این زمینه تشکیل شده و وزیر جهاد کشاورزی نیز مامور اجرای طرح های بیابان زدایی شده است.

رئیس جمهوری در سفر یک روزه خود به خوزستان امروز از کانون های گرد و غبار در جنوب اهواز دیدن کرد.

هیات دولت در روزهای اخیر 300 میلیارد ریال برای مهار ریزگردها در کوتاه مدت تصویب و به وزارت جهاد کشاورزی نیز برای اجرا ابلاغ کرده است.

استان خوزستان از سال 80 درگیر معضل ریزگردهاست و کارشناسان اعلام کرده اند 35 درصد گرد و غبار این استان ناشی از کانون های داخلی است.

 

منبع: ایرنا
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۱۱۰۳۹ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان