//
کدخبر: ۱۰۷۶۱ //
مزدآبادی:

فیلم‌های کوتاه از ژانر مستقلی برای خود دارند

جواد مزدآبادی، کارگردان و نویسنده سینما، معتقد است: جشنواره «فیلم 100» به معنی ایجاز و بیان است و برای فیلم‌سازان جوان حکم مشقی را دارد تا خودشان را محک بزنند

فیلم‌های کوتاه از ژانر مستقلی برای خود دارند

جواد مزدآبادی که به گفته خودش در دوره‌های اولیه‌ برگزاری جشنواره «فیلم 100» آثاری ارائه داده است و در مقام فیلم ساز حضور داشته گفت: جشنواره «فیلم 100» همیشه برای شخص من خاطرات خوبی داشته است و به نظرم از معدود جشنواره‌های ایران است که در روند برگزاری نیز تداوم داشته است؛ چراکه ما گاهی شاهدیم برخی جشنواره‌ها پس از دو سه دوره برگزاری فراموش می‌شوند. دوره‌های ابتدایی این جشنواره که ما حضور داشتیم فکر می‌کنم تقریبا به بیش از 10 سال گذشته برمی گردد. به عنوان مثال «رد پای تلاش» یکی از فیلم های کوتاه من بود که خداراشکر از آن راضی بودم.

 

وی سپس با بیان اینکه اساسا برگزاری جشنواره‌ها جذابیتی برای فیلم سازان جوان ایجاد می‌کنند، خاطرنشان کرد: اصولا برگزاری هر جشنواره‌ای که به فرهنگ و هنر کشور کمک کند و فرصتی برای بیان تجربیات و کشف استعدادها باشد، موثر است. جشنواره «فیلم 100» به خاطر تایم خیلی محدودی که در ارائه فیلم‌ها حاکم است، می‌طلبد تا فیلم ساز پیامش را به بهترین شکل ممکن به مخاطبش برساند و این موضوع کار را دشوار می کند. در این جشنواره فیلم ساز مجبور است در کوتاه ترین زمان ممکن ایده اش را به تصویر بکشد و این کار مسلما باعث رشد و خلاقیت فیلم سازان می شود.

 

مزدآبادی در بخشی دیگر از صحبت‌هایش درباره اینکه می‌توان فیلم‌های کوتاه را صرفا به عنوان ژانری مستقل عنوان کرد، پاسخ مثبت داد و گفت: به نظرم در کل فیلم‌های کوتاه ژانری مستقل هستند و بحث و حرفه‌ای و غیرحرفه‌ای ندارد، همچنین به سن و سال هم نیست؛ چراکه این فضاها محفلی همه فیلم سازان و به ویژه فیلم سازان جوان است تا خودشان را محک بزنند. متاسفانه یک آسیب در بخش فیلم‌های کوتاه وجود دارد و آن این است که فیلم کوتاه باید نوعی دست گرمی برای فیلم بلند باشد، در حالی که واقعا این طور نیست و فیلم کوتاه ژانری جداگانه برای خود دارد.

 

او سپس تصریح کرد: اتفاقا هر فیلم‌سازی که فیلم بلند ساخته شاید نتواند فیلم کوتاه بسازد؛ چون مقوله‌اش کاملا متفاوت است. فیلم‌های کوتاه اکثرا با هزینه‌های شخصی فیلم ساز و همچنین علاقه ساخته می شوند اما در مجموع ماهیت کلی جشنواره فیلم‌های کوتاه و دیدن فیلم‌های دوستان، همیشه بار علمی سایر فیلم سازان را نسبت به مقوله فیلم سازی بالا می‌برد.

 

این کارگردان سینما و تلویزیون در پایان در پاسخ به اینکه با توجه به مستقل بودن ژانر فیلم‌های کوتاه، فکر می کند در حوزه نظری چه باید بکنیم، خاطرنشان کرد: به هرحال ما باید به یک تعریف جامع و کلی نسبت به این مقوله برسیم. اساسا فیلم کوتاه با فیلم بلند تفاوت دارد اما به نظرم اگر یک دوره مباحث نظری و کلاس و کارگاه‌های آموزشی در حوزه ساخت فیلم‌های کوتاه داشته باشیم بد نباشد و در این زمینه فیلم‌سازن بزرگ می توانند به فیلم‌سازان جوان آموزش بدهند.

 

جواد مزدآبادی کارگردان سینما و تلویزیون است که فیلم سازی را در انجمن فیلم‌سازان شهرستان ری آغاز کرد و مدت زمانی را به مدیریت این انجمن سینمایی گذراند. وی تا کنون ساخت حدود 60 فیلم کوتاه را پرونده کاری اش ثبت کرده است و از جمله فیلم‌های سینمایی او می‌توان به «طاووس بی پر» و «ورود زنده‌ها ممنون» اشاره کرد. همچنین «سرود خاک»، «خون بها»، «چهارچرخ»، «آدمخوار» و «مثل شیشه» از جمله مجموعه‌های تلویزیونی جواد مزدآبادی است.

 

گفتنی است یازدهمین جشنواره بین‌المللی فیلم‌های 100 ثانیه‌ای از 4 تا 6 اسفندماه سال جاری به دبیری علی قربانی در تهران برگزار می‌شود.

 

 

منبع: میزان
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۱۰۷۶۱ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان