//
کدخبر: ۱۱۰۲۸ //

امام جمعه اهواز: ردیف اعتباری برای ریزگردها تعیین شود

امام جمعه اهواز با بیان اینکه صدها هزار هکتار از زمین های خوزستان به کانون گرد و غبار تبدیل شده اند، خواستار اختصاص ردیف اعتباری برای مقابله با ریزگردها در این استان شد.

سید محمدعلی موسوی جزایری روز پنجشنبه در نشست مشترک کارگروه ملی مقابله با ریزگرد و شورای اداری خوزستان با حضور رئیس جمهوری با اشاره به ماموریت جهاد کشاورزی برای مهار کانون های ریزگرد، اظهار کرد: مطالعات در زمینه گرد و غبار انجام شده و بر اساس گزارش هایی که دریافت کردم، عملیات اجرایی کنترل کانون ها نیز از 2 هفته پیش در خوزستان آغاز شده است.

وی با بیان اینکه ما دست امداد به سوی همه کسانی که دلبسته کشور هستند دراز می کنیم تاکید کرد: برای حل مشکل ریزگردهای خوزستان همکاری همه دستگاه های دولتی، نهادهای نظامی و انتظامی، خیران و موسسه های خیریه و مردم ضروری است.

نماینده ولی فقیه در خوزستان افزود: صدها هزار هکتار از زمین های خوزستان در حال تبدیل شدن به بیابان هستند و این استان درگیر خشکسالی است به طوری که در برخی شهرستان ها از جمله هندیجان میزان بارندگی صفر بوده است.

وی همچنین با اشاره به تحقیقات در زمینه استفاده از مالچ گیاهی پیشنهاد کرد: در مهار کانون های گرد و غبار از مالچ گیاهی بهره گیری شود.

بر اساس این گزارش، طوفان گرد و خاک در هشتم بهمن ماه سالجاری، قطع مکرر آب و برق و مخابرات را در اهواز و چند شهر در پی داشت که اوج آن خروج پنج نیروگاه استان از مدار و قطع چندین ساعته برق و آب در 11 شهرستان خوزستان و از جمله کلانشهر اهواز و تعطیلی مدارس و ادارات بود.

تاکنون وزیران نیرو و جهاد کشاورزی در چند نوبت برای بررسی این بحران به خوزستان سفر کرده و به دستور جهانگیری معاون اول رئیس جمهوری یک کارگروه ویژه در این زمینه تشکیل شده و وزیر جهاد کشاورزی نیز مامور اجرای طرح های بیابان زدایی شده است.

رئیس جمهوری در سفر یک روزه خود به خوزستان امروز از کانون های گرد و غبار در جنوب اهواز دیدن کرد.

هیات دولت در روزهای اخیر 300 میلیارد ریال برای کنترل ریزگردها در کوتاه مدت تصویب و به وزارت جهاد کشاورزی نیز برای اجرا ابلاغ کرده است.

استان خوزستان از سال 80 درگیر معضل ریزگردهاست و کارشناسان اعلام کرده اند 35 درصد گرد و غبار این استان ناشی از کانون های داخلی است.

 

منبع: ایرنا
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۱۱۰۲۸ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان