//
کدخبر: ۳۳۷۵۸ //
کریمی قدوسی مطرح کرد:

حمله انتحاری سعودی‌ها به قطر

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس ضمن تشریح گسل های عربستان با قطر و ترکیه گفت: این احتمال وجود دارد که سعودی ها همانند تروریست های تکفیری دست به عملیات انتحاری بزنند.

حمله انتحاری سعودی‌ها به قطر
به گزارش فرتاک نیوز،

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس ضمن تشریح گسل های عربستان با قطر و ترکیه گفت: این احتمال وجود دارد که سعودی ها همانند تروریست های تکفیری دست به عملیات انتحاری بزنند.

جوادکریمی قدوسی گفت: تنش های فزاینده سعودی ها با قطری ها می تواند نقطه دگرگونی عمیق و شدید در خلیج فارس شود زیرا موقعیت ژئوپلیتیکی دوحه در معادلات خاورمیانه تاثیرگذار است.

نماینده مردم مشهد و کلات در مجلس شورای اسلامی گفت: سعودی ها از تنهاگذرگاه مرزی قطر نهایت منفعت را از دوحه مطالبه کرده است اما مساله اینجاست که اعضای شورای همکاری های خلیج فارس درگیر بحران های کشنده ای هستند.

وی در ادامه افزود: سرآسیمگی سعودی در تشکیل ناتوی عربی برای تقابل با ایران و حتی موضع گیری علیه قطر نشان دهنده وخامت اوضاع ریاض در معادلات خاورمیانه است.

برنامه مجازات قطر توسط سعودی

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس گفت: سعودی ها عملا به دنبال مجازات شدید قطری ها هستند تا جایی که تلویحا به دنبال عزل پادشاه این کشور و سقوط دوحه هستند.

وی تصریح کرد: قطر دارای ظرفیت های ویژه ای است که سعودی ها از آن احساس خطر می کنند و باتوجه به تغییر رفتار شیخ تمیم بن حمد آل ثانی ، عربستان واکنش سخت گیرانه نشان داده است.

گسل های کهنه و جدید ریاض

کریمی قدوسی گفت: ناگفته نماند که رقابت های تاریخی بین آل سعود ، آل ثانی و آل خلیفه وجود دارد که همواره بر روابط آنها سنگینی کرده است اما موضوع اینجاست که عمدتا آل ثانی تلاش کرده است هویتی متفاوت برای خود تعریف کند.

وی تاکید کرد: هرگونه تعامل با تهران تحت تاثیرسیاست ایران هراسی یا گسترش ارتباطات با قطر و ترکیه به دلیل بحث اخوان المسلمین با خشم سعودی ها مواجه خواهد شد اما موضوع اینجاست که ریاض به دلیل نیاز به حمایت از داعش از موضوع اخوانی ها تا امروز عبور کرده است.

این نماینده مجلس دهم گفت: با تحمل شکست های سهمگین تروریست های تکفیری در جنگ سوریه ، اختلاف دیدگاه درباره اخوان المسلمین پررنگ شده است.

ورود اروپا به تنش خلیج فارس

وی با بیان این که اتحادیه اروپایی به ویژه آلمان و فرانسه به تنش های رژیم سعودی با قطر ورود پیدا کرده اند ، گفت: اروپایی ها از نوع رفتار دونالد ترامپ ، رئیس جمهوری آمریکا در پرونده هایی نظیر قطع کمک واشنگتن به ناتو یا نوع رفتار با بروکسل به شدت خشمگین هستند و امروز نمی خواهند منافع اقتصادی خلیج فارس را از دست بدهند.

کریمی قدوسی گفت: آلمان به عنوان یک کشور ریشه دار اتحادیه اروپایی و هویت طلبی مقابل آمریکایی به شکل مستقیم وارد عمل شده اند و مواضع نسبتا درستی اتخاذ کرده اند.

احتمال حمله انتحاری عربستان

وی ضمن اشاره به گمانه زنی برلین درباره وقوع جنگ در خلیج فارس گفت: عربستان در صورت ادامه روند فعلی دست به عملیات نظامی علیه قطر خواهد زد که جنگی سهمگین را در شاهرگ انرژی جهان ایجاد می کند مضافا این که حضور نیروهای ارتش ترکیه ابعاد غیرقابل محاسبه ای به این جنگ می بخشد.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس گفت: رفتار ایران و ترکیه در حمایت از قطر اقداماتی منطقی است که دوحه را در مقابل تهاجم سعودی حفظ می کند.

وی در تشریح وضعیت میدانی جنگ طلبی سعودی گفت: عربستان با توجه به درگیری های یمن ، تنش های بحرین ، نارضایتی مردم غرب این کشور یعنی عوامیه و قنطیف ، آزادی مرزهای عراق و سوریه ، درگیری مرزی با قطر در محاصره جنگ و درگیری گرفتار شده است.

کریمی قدوسی گفت: این احتمال وجود دارد که سعودی ها همانند تروریست های تکفیری دست به عملیات انتحاری بزنند که هوشیاری بیش از پیش ایران ، ترکیه ، قطر ، عراق ، سوریه ، عمان ، کویت و حتی پاکستان را می طلبد.

 

منبع: جام نیوز
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۳۳۷۵۸ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان