//
کدخبر: ۱۶۵۳۵۲ //

خلعتبری: قرار نبود قصه جمشیدیه قصاص و اعدام باشد

نشست خبری فیلم جمشیدیه باحضور نویسنده، کارگردان و دیگر عوامل فیلم در سینما رسانه ملت برگزار شد.

خلعتبری: قرار نبود قصه جمشیدیه قصاص و اعدام باشد
به گزارش فرتاک نیوز،

 نشست خبری فیلم جمشیدیه، در ششمین روز از جشنواره فیلم فجر با حضور یلدا جبلی کارگردان، محمدصادق آذین تهیه‌کننده، فردین خلعتبری آهنگ‌ساز، آرش قاسمی صداگذار، حبیب مجیدی عکاس، عظیم فراین گریمور، بازیگران محمد ولیزادگان، سارا بهرامی، پانته‌آ پناهی، ستاره پسیانی، حامد کمیلی، ندا جبرائیلی، شادی کرم‌وردی در سینما رسانه ملت برگزار شد.

گبرلو در ابتدای نشست با توجه به طولانی شدن جلسه نشست خبری قبلی گفت: تایم جلسات خبری ۳۰ دقیقه است، ما سؤالات را می‌خوانیم که عوامل در نشست خبری به آن پاسخ دهند و اگر زمان تمام شد و سؤالی ماند ما شرمنده‌ایم.

وی در دعوت کارگردان فیلم به جایگاه پرسش و پاسخ یلدا جبلی را یدالله جبلی خطاب کرد و باعث تلطیف فضای نشست شد.

یلدا جبلی در پاسخ به این سؤال که چرا دقت لازم را در بازیگردانی نداشته‌اید و فضاها شعاری است گفت: من این طور فکر نمی‌کردم اگر این طور فکر می‌کردم کاری می‌کردم که بازی‌ها شعاری نشود.

آذین تهیه‌کننده نیز اظهار داشت: وقتی فیلم‌نامه را خواندم خیلی رویم تاثیر گذاشت قصد من این بود که در ساختن فیلمی با موضوعی اجتماعی کمک کنم که بیشتر زحمات و بحث تولید و تهیه فیلم به عهده آقای فردین خلعتبری بود.

فردین خلعتبری نیز بیان داشت: ما جمشیدیه را زندگی کردیم و ساختیم و فکر می‌کنم که چیزی است که در ذهن مخاطب حیات و ادامه پیدا می‌کند.

جبلی در پاسخ به این سوال که چرا فیلم ضد انسان است، گفت: اینکه چرا ضد انسان است، که چرا ترانه می‌رود و اعتراف می‌کند، اتفاقا یک قاضی مشاور فیلم‌نامه بود هم همین را پرسید که چرا ترانه این ماجرا را می‌گوید؟

وی ادامه داد: ترانه تنها وسیله برای بازداشت یک روزه یک کتاب است و نمی‌خواستیم ترانه شعاری باشد ولی ما این جور حرف زدن را در اطرافیانمان می‌بینیم و خیلی شعاری نیست اما اینکه چرا کیومرث پوراحمد، باید بگویم ما ایشان را برای نقش پدر مناسب دانستیم. این ری اکشن‌ها را ما فقط در اینجا دیدیم و در سالن‌های مردمی ری‌اکشن‌های مثبت دیدیم.

در ادامه نشست پانته‌آ پناهی‌ها گفت: من معمولاً متهم می‌شوم به بازی کردن نقش‌های غمگین. ولی در این فیلم همذات پنداری بیشتری با این خانمی که در دوراهی سختی قرار می‌گیرد، پیدا کردم.

جبلی در ادامه نشست در مورد فضای دادگاه در فیلم گفت: فضا و دغدغه فیلم جمشیدیه مسیر آشنایی برای تعریفش دارد و صحنه‌های بازجوییش هم برای روایت داستان است.

وی در مورد موسیقی غالب فیلم نیز بیان داشت: من موسیقی زیاد در فیلم را دوست دارم.

خلعتبری در مورد فلسفی بودن دیالوگ‌ها و حرف‌ها و شعاری بودن بازی‌ها عنوان کرد: وقتی می‌خواهیم از خودمان دفاع کنیم می‌دهیم یکی که بلد هست برای ما می‌نویسد. زبان دادگاه زبان رسمی است. مگر نمی‌تواند یک نفر در این شرایط فیلسوف باشد‌.

وی ادامه داد: قصه ما قرار نبود قصه قصاص و اعدام باشد این آدم اهل کتاب است و در مورد مرگ و قتل دستگاه فلسفه از مهمترین دستگاه‌های دنیاست.

در ادامه نشست کارگردان فیلم در پاسخ به این سوال که نظرتان در مورد فیلم‌های دورهمی چیست؟ گفت: یعنی جمشیدیه یک فیلم با یک لوکیشن ساده است؟ نه به نطر من اینطور نیست. جمشیدیه یک فیلم آپارتمانی نیست. حتی در ساخت فیلم‌های آپارتمانی با وجود اینکه ما خیلی از فیلم‌های آپارتمانی ساخته شده را دوست داریم اجبار وجود دارد‌؛ همه فیلم‌سازان دوست دارند هر چه می‌نویسند اجرا شود، ولی این امکان فقط برای ۱۰ درصد فیلمسازان فراهم می‌شود. درضمن آقای خلعتبری نویسنده کار هم هستند بنابراین به بعضی از سوال‌ها در مورد فیلم جواب می‌دهند.

وی ادامه داد: در مورد جمشیدیه من بیشتر از ۵۰ دادگاه حضور داشتم، بیشتر تصور ما از دادگاه یک قاضی با یک متهم کف خیابانی و چاقو کش است‌.

جبلی ادامه داد: خروجی جمشیدیه تحت تاثیر این فضایی که ما داشتیم شکل گرفت و من مسیر داستان را در راهروهای دادگاه طی کردم و با کمک وکلایی که بودند من در ۵۰ دادگاه حاضر شدم، در مورد رفتارها، مود و لحن قاضی همه حاصل حضور من در دادگاه‌ها بود‌.

جبلی ادامه داد: عقبه آشنایی بازی زوج ترانه و امیر برایم جالب بود. جدای از اینکه کمیلی و بهرامی جداگانه بسیار انتخاب‌های خوبی هستند‌.

کمیلی نیز در درباره هم بازی شدن دوباره با بهرامی اظهار داشت: من بازیگر هستم و وقتی در کنار شخص قدرتمندی باشم که چه بهتر.‌ درضمن سابقه همکاری با خانم بهرامی دلیل نمی‌شود دوباره آن را نپذیریم.

بهرامی نیز در این مورد گفت: کاش سوال های بهتری از من می‌کردید اصلا برایم اهمیت ندارد. ترسناک هم هست یکی از دغدغه‌ام این بود من و حامد تکراری نباشیم. البته اگر خاطره و صحنه‌ای دارید که نسبت به بازی‌های من و آقای کمیلی تکراری بوده، به من هم بگویید. ولی من هرگز در مقابل ایشان ترانه را بازی نکردم.

بهرامی درباره شانس کسب سیمرغ گفت: من خیلی جایزه دوست دارم، خدا رو شکر می‌کنم سیمرغ دارم هرگز برای سیمرغ بازی نمی‌کنم. اما قرار نیست هر سال سیمرغ بگیریم.

وی ادامه داد: چند تایی نقد خواندم که خیلی قلبم را شکست. فیلم در مورد فحش است بعد یک ایموجی خنده گذاشته بودند. اصولا لمپنیسم بخشی از روشنفکری جامعه ما شده‌.

بهرامی در ادامه صحبت‌هایش گفت: تمام قد پای انتخابم می‌ایستم. ترجیح می‌دهم در جشنواره فیلم باشم و هیجانش را هم تجربه کنم.

خلتعبری نیز درباره اینکه فیلم یک فیلم دورهمی نیست تصریح کرد: به چه قیمت فیلمنامه دورهمی؟ یعنی دورهمی چقدر می‌تواند مهم باشد که بدون گرفتن پول از جایی آدم پولش را بگذارد و فیلم دورهمی بسازد.

خلعتبری تهیه‌کننده این فیلم ادامه داد: سوژه تکراری نیست. یکی فکر کند کسی را کشته تردید داشته باشد بعد برود خودش را معرفی می‌کند، این تکراری است؟

چرا خودتان جواب ندادید. من قرار نیست جواب بدهم.

در قسمت‌های پایانی نشست دوباره از سارا بهرامی پرسیده شد چرا همیشه اینقدر خوب هستید آیا به سیمرغ فکر می‌کنید؟

خلعتبری گفت پیش از این فکر می‌کند مخاطب بلیت بگیرد برود داخل سینما.

بهرامی نیز گفت: حس خوب این بود که بعد از فیلم در مورد موضوع فحاشی بین مخاطبان دیالوگ برقرار می‌شود.

گبرلو متنی را در مورد بازی ضعیف پوراحمد و آغاز موضوع فیلم در دقیقه ۴۵ فیلم از طرف یکی از خبرنگاران خواند جبلی هم در واکنش به متن گفت: من خودم تدوینگرم، من را که دیگر گول نزدید! داستان فیلم از دقیقه ۱۵ فیلم در زیر باران شروع می‌شود.

جبلی در پایان سخنانش گفت: من مواقفم که ترانه اصلاً کار قهرمانی انجام نداد و خیلی کار غلطی انجام داد. اما من اخلاقم این است خواهرم هم کار بدی انجام دهد باز هم خواهرم هست.

خلعتبری هم در پایان نشست گفت: اوج شهامت ترانه این است که می‌رود و به کاری که حتی به انجام آن شک دارد اعتراف می‌کند در حالی که می‌داند ممکن است اعدام در انتطارش باشد.

 

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
منبع: فارس
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۱۶۵۳۵۲ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان