//
کدخبر: ۷۷۲۱۱ //

علت تاخیر در یافتن هواپیمای تهران-یاسوج چه بود؟/ معاون سازمان هواپیمایی: ELTها در ۶۰ درصد سوانح هوایی عمل نمی‌کنند!

طبق استانداردها، هواپیماها بایستی دارای سیستم ELT باشند. مسئولین می گوید هیچ سیگنالی از محل هواپیما دریافت نشده و در 60 درصد سوانح هوایی هم این سیستم عمل نمی کند.

علت تاخیر در یافتن هواپیمای تهران-یاسوج چه بود؟/ معاون سازمان هواپیمایی: ELTها در ۶۰ درصد سوانح هوایی عمل نمی‌کنند!
به گزارش فرتاک نیوز،

هواپیمای ای تی آر آسمان که از تهران عازم یاسوج بود صبح روز یکشنبه 29 بهمن ماه در حوالی سمیرم از صفحه رادار محو شد و در نهایت سخنگوی سازمان هواپیمایی کشوری از سقوط این هواپیما خبر داد.

 

هواپیمای ای تی آر ۷۲ – ۵۰۰ متعلق به هواپیمایی آسمان صبح یکشنبه ۲۹ بهمن ماه از صفحه رادار خارج شد. این هواپیما که ساعت ۸:۵۴ دقیقه از تهران عازم یاسوج شده بود ساعتی پس از پرواز از رادار خارج شد. گفته می شود این پرواز دست کم ۶۵ مسافر داشته است. عمر این هواپیمای ای تی آر هواپیمایی آسمان بیش از ۲۰ سال بود.

 

سیستم ELT چیست و چگونه کار می کند؟

در هواپیماهای امروزی سیستمی به نام ELT به معنای Emergency location Transmitter Beacon چراغ یا دستگاه فرستنده محل وضعیت اضطراری وجود دارد که امکان رهگیری و ردیابی هواپیماها را فراهم می کند.

 

نکته قابل توجه و سئوالی که مطرح می شود این است که چرا تاکنون، ماهواره تجسس و نجات Costpas-Sarsat از دستگاه ELT این هواپیما که در دمای ٢٠- درجه و تا ٤٨ ساعت بر روی فرکانس ٤٠٦ و ١٢١.٥ مگا هرتز قادر به ارسال سیگنال است، پیامی دریافت نکره است؟

 

طبق استانداردها، هواپیما ها بایستی سیستمELT را دارا باشند حال این سئوال مطرح است که  آیا این هواپیما نمایانگر محل هواپیما یا ELT داشته است و اگر داشته است آیا این سیستم فعال و کارآمد بوده تا بتواند در هنگام بروز حادثه کاربرد خود را حفظ کند؟

 

 ELTها در ۴۰ تا ۶۰ درصد سوانح هوایی عمل نمی‌کنند

در همین رابطه معاون هوانوردی و امور بین‌الملل سازمان هواپیمایی با بیان اینکه ELT هواپیمای ATR در حین سانحه عمل نکرده است، ادامه داد: این عدم کارایی می‌تواند دلایل مختلفی داشته باشد.

 

مرتضی دهقان اظهار داشت:‌ معمولاً در دنیا ELTها در ۴۰ تا ۶۰ درصد سوانح هوایی عمل نمی‌کنند که دلایل متفاوت فنی دارد که در این باره می‌توان به نوع حادثه، محل وقوع حادثه، شدت ضربه وارد شده به هواپیما و غیره اشاره کرد. ضمن آنکه ممکن است خود سیستم ELT عیب فنی داشته باشد و یا اینکه ماهواره تجسس و نجات سیگنال‌های ELT را دریافت نکرده باشد.

 

وی درباره سیستم ELT هواپیمای ATR سانحه دیده و عدم ارسال سیگنال از سوی این سیستم گفت: هواپیمای ATR آسمان به ELT مجهز بوده است ضمن آنکه در چک‌های این هواپیما نیز، ELT چک شده و هواپیما صلاحیت پرواز هم داشته است.

 

حال باید منتظر بررسی ها مسئولین ذی ربط و ارائه گزارش کامل در خصوص این حادثه باشیم تا سئوالاتی از این دست پاسخ داده شود.

 

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
منبع: خبرفوری
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۷۷۲۱۱ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان