//
کدخبر: ۳۶۷۷۲۶ //

"کلاس اولی‌ها" را چطور برای رفتن به مدرسه آماده کنیم؟

یک روانشناس به تشریح نحوه آماده سازی کلاس اولی ها برای ورود به مدرسه پرداخت.

 "کلاس اولی‌ها" را چطور برای رفتن به مدرسه آماده کنیم؟
به گزارش فرتاک نیوز،

نسرین جابر قادری در گفت و گویی، با بیان اینکه پنج درصد کودکان به طور معمول دچار ترس از مدرسه هستند، گفت: نگرانی و ترس معمولی از رفتن به مدرسه برای اولین بار دراین دسته کودکان طبیعی است و با انجام یک سری اقدامات می‌توان تا حدودی آن را برطرف کرد.

وی افزود: با توجه به اینکه بچه ها در دوسال اخیر بدلیل کرونا مدرسه یا پیش دبستانی نرفته اند، قطعا امسال شرایط بویژه برای کلاس اولی ها قدری سخت تر خواهد بود و والدین باید تلاش و دقت بیشتری برای ایجاد انس بچه ها با مدرسه داشته باشند.

این روانشناس تصریح کرد: اولین اقدام تهیه روپوش و وسایل مدرسه مورد علاقه کودکان است که موجب می شود میل و علاقه آنها به رفتن به مدرسه بیشتر شود.

جابرقادری گفت: اگر بچه ها وسایلی که دوست دارند را خریداری کنند، تاثیر مثبتی در ایجادنگرش مثبت آنها نسبت به مدرسه خواهد داشت.

این روانشناس افزود: در گام بعدی آنچه از لحاظ روانشناسی مهم است صحبت کردن با بچه ها در خصوص مدرسه است. والدین باید نظر بچه ها را در مورد مدرسه بدانند، اینکه مدرسه را دوست دارند یا نه، هیجان زده هستند و یا ناراحت و علت آن را از خود بچه ها سوال کرده و درباره آن صحبت کنند.

جابرقادری گفت: صحبت کردن با بچه ها در خصوص مدرسه و ایجاد حس همدلی با آنها خیلی به بچه در رفع نگرانی و ترس از مدرسه کمک می کند. والدین باید در این صحبت ها تا حد توان نگرش مثبتی از مدرسه در بچه ها ایجاد کرده و از خوبی ها و نقاط مثبت و قوت مدرسه تعریف کنند.

وی افزود: والدین می توانند در این زمینه از خاطرات خوب مدرسه، بازی با بچه ها، پیدا کردن دوست های بسیار، یادگرفتن خواندن و نوشتن و ... برای بچه ها تعریف کنند.

این روانشناس تاکید کرد: این گفت و گو باید کاملا آزادانه و دوستانه باشد و والدین باید از هرگونه نصیحت و اجبار کودکان در صحبت های خود خودداری کنند.

جابر قادری گفت: در کنار صحبت در خصوص احساس بچه ها درباره مدرسه، والدین باید در خصوص مهارت های ارتباطی بچه ها هم صحبت کرده و نحوه دوست یابی در مدرسه و ارتباط با معلم و همکلاسی ها را به  آنها یاد بدهند.

وی افزود: در کنار اینها قوانین مدرسه هم باید تا حدودی توسط والدین و با زبان کودکان به بچه ها آموزش داده شود، اینکه چطور باید از معلم خود اجازه بگیرند، در کلاس درس باید به معلم گوش بدهند و یا اینکه در زنگ تفریح می‌توانند خوراکی مصرف کرده و بازی کنند.

جابر قادری گفت: بیان قوانین مدرسه با زبانی ساده از سوی والدین موجب می شود که بچه ها هنگام ورود به مدرسه و مواجه با آن دچار شوک و ترس و نگرانی نشوند.

وی افزود: در کنار این اینها توصیه می شود والدین دو سه روز اول مدرسه بچه ها را همراهی کرده و تا زمانی که آنها به محیط مدرسه انس گرفته و دوستان جدید پیدا کرده اند، همراهی کنند.

جابر قادری به نقش معلمان و اولیای مدرسه در کاهش ترس و اضطراب کودکان هم اشاره کرد و افزود: خوشبختانه معلمان از قبل آموزش های لازم در خصوص نحوه برخورد با کودکان را دیده اند و می‌دانند چطور با کودکان مضطرب برخورد کنند.

وی با اشاره به تدوام ترس و اضطراب برخی از کودکان پس از انجام این اقدامات گفت: تعداد اندکی از کودکان هستند که دچار ترس و اضطراب شدید نسبت به مدرسه هستند که در این زمینه نیاز است والدین از روانشناسان و حتی روانپزشکان مسورت بگیرند.

این روانشناس در ادامه بر لزوم تنظیم خواب بچه ها پیش از ورود به مدرسه هم اشاره کرد و افزود: بچه ها باید شب ها زود خوابیده تا بتوانند صبح زود در مدرسه با شادابی و نشاط حاضر شوند.

جابر قادری گفت: همچنین از هم اکنون باید روی تغذیه آنها دقت بیشتری شود و وعده صبحانه حتما باید مفصل صرف شود تا مشکلی دریادگیری دانش‌آموزان در مدرسه ایجاد نشود.

 

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۳۶۷۷۲۶ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان