//
کدخبر: ۳۲۳۴۳۷ //

نگاه دانشجویان و اساتید به ترم جدید تحصیلی

پس از چند ترم غیرحضوری برگزار شدن کلاس‌های دانشگاه‌ها، زمزمه بازگشایی ترم جدید تحصیلی برای دانشجویان و خانواده‌های آنها نگرانی هایی ایجاد کرده است.

نگاه دانشجویان و اساتید به ترم جدید تحصیلی
به گزارش فرتاک نیوز،

حضوری یا مجازی شدن ترم تحصیلی پیش رو در دانشگاه‌ها بحث داغ این روزها شده و در این میان دانشجویان و اساتید نظراتی متفاوت دارند، برخی از مجازی بودن دانشگاه‌ها خسته شده و معتقدند برای جلوگیری از افت بیشتر تحصیلی دانشجویان باید ترم پیش رو را حضوری برگزار کرد، از سویی دیگر، برخی نیز بر ادامه برگزاری غیرحضوری دانشگاه‌ها تاکید دارند و نگرانی از کرونا باعث شده عطای آموزش حضوری را به لقایش ببخشند.

بهرام عین اللهی- وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی سه روز پیش اعلام کرد که قطعا بازگشایی مدارس و دانشگاه‌ها اتفاق خواهد افتاد، اما این موضوع منوط به روند واکسیناسیون است.

او از واکسینه شدن تمام اساتید دانشگاه ها که بیشتر در سنین بالا هستند خبر داد و گفت: واکسیناسیون دانشجویان نیز از هفته آینده انجام می‌شود.

وزیر بهداشت برگزاری کلاس‌های آموزشی دانشگاه‌ها به شکل مجازی را کافی ندانسته و گفت: باید برای وضعیت بهتر تحصیلی و تربیتی دانشجویان برنامه ریزی کنیم، در هر صورت باید دانشگاه‌ها باز شود؛ این احتمال را می‌دهیم تا اواسط مهرماه جاری بازگشایی دانشگاه‌ها را به شکل ترکیبی و بر اساس وضعیت هر دانشگاه داشته باشیم.

همچنین محمدعلی زلفی‌گل- وزیر علوم با حضور در یک برنامه تلویزیونی و تشریح برنامه‌ها و سیاست‌های وزارت علوم در دولت سیزدهم، تصمیم گیری برای بازگشایی دانشگاه ها را منوط به ستاد ملی مقابله با کرونای کشور اعلام کرد.

او تصریح کرد: در حال حاضر دانشجویان دوره تحصیلات تکمیلی که فعالیت‌های آزمایشگاهی و میدانی داشتند در دانشگاه‌ها حضور دارند، اما درخصوص بازگشایی دانشگاه‌ها منتظر نظر ستاد ملی مقابله با کرونا هستیم.

شب گذشته، خاکی صدیق، معاون آموزشی وزارت علوم خبر داد واکسیناسیون دانشجویان تا اول مهر تکمیل نمی‌شود، بنابراین برگزاری کلاس‌های حضوری دانشگاه‌ها منتفی است.

او گفت: فعلاً  نمی توانیم آموزش را به صورت حضوری داشته باشیم.

با این اوصاف فعلا حضوری شدن دانشگاه در ترم پیش رو منتفی است، اما در این میان نظر اساتید و دانشجویان در مورد شیوه برگزاری ترم پیش رو جالب توجه است.

مریم عزیزی، دانشجوی رشته روانشناسی به ایسنا گفت: در سیستم آموزش مجازی، در دروس حفظی و عمومی مشکل خاصی در یادگیری به جز سرعت اینترنت نداشتیم، اما در بسیاری از درس های عملی به مشکل برخورد کردیم. به طور کلی آموزش مجازی امکان مطالعه  کمتر، تقلب بیشتر را فراهم کرد و نتیجه خوبی نداشت، اما با تمام این اوصاف تصورم این است که ادغام آموزش مجازی و حضوری روشِ مناسب تری باشد.

محمد سعیدی، دانشجوی کارشناسی ارشد مدیریت با بیان اینکه صد در صد ترم آینده باید حضوری برگزار شود، به ایسنا گفت: دو ترم تحصیلی ما به شیوه مجازی سپری شد و حقیقتا به جرات می توان گفت که پایان نامه را نمی توان به صورت مجازی پیش برد.

او نبود تجهیزات مناسب، نداشتن زیرساخت اینترنتی قوی، پاسخ ندادن استاد مربوطه از طریق مجازی، نداشتن دسترسی به اساتید بیشتر برای مشورت ... را از دلایل خود برای پایان یافتن آموزش مجازی اعلام کرد.

غزل صالحی، دانشجوی مهندسی پزشکی نیز با انتقاد از فراهم نبودن برخی زیرساخت های آموزش مجازی معتقد است که به دلیل شرایط بحرانی کرونا و آمار بالای بیماران آموزش مجازی کارآمدتر است.

او با بیان اینکه دو سال است که به شیوه مجازی دانشگاه را سپری می کنیم، گفت: اما هنوز زیرساخت ها فراهم نشده و ادامه آموزش مجازی در صورت فراهم شدن زیرساخت ها ضروری است. اگر زیرساخت ها بهبود پیدا کند این شیوه مجازی در این شرایط نتیجه بخش خواهد بود.

فاطمه قاسمیان، دانشجوی دکتری آمار نیز به ایسنا، گفت: اگر چه موضوع آموزش ترکیبی طبق صحبت آقای وزیر رد شده و اعلام کردند که تمام کلاس های این ترم مجازی است. به نظرم صرف نظر از خطرات این تصمیم برای سلامت جامعه، چنین چیزی با توجه به جمعیت بالای دانشجویان در دانشگاه به هیچ عنوان امکان پذیر نیست، چون آموزش مجازی به خودی خود زمان و انرژی زیادی از استاد می گیرد، حال اگر در کنارش آموزش حضوری هم قرار بگیرد کار برای مدیریت کلاس ها توسط اساتید دانشگاه سخت خواهد شد.

او افزود: واکسیناسیون دانشجویان دکتری هم هنوز کامل نشده است و تا واکسیناسیون سراسری انجام نشود خطرات کرونا برای همگان در کمین است، زیرا طبق اعلام متخصصین حتی واکسیناسیون هم به معنای ایمنی صد در صدی نیست. وقتی آموزش و پرورش هم در اجرای این تصمیم برای جمعیت نسبتا کم دانش آموزان در مدارس موفق نبوده است، نباید بحث آن را در دانشگاه مطرح کنیم.

سعیده شیوایی، دانشجوی رشته معماری نیز برگزاری مجازی ترم جدید را ترجیح می دهد و به ایسنا گفت: آموزش مجازی برای برخی دروس مانند دروس تخصصی و محاسباتی بسیار مشکل است، اما در شرایط حال حاضر راهی بهتر از این نیست.

دنیا طاهری، دانشجوی کارشناسی ارشد مهندسی برق نیز آموزش مجازی را تایید می کند و معتقد است که این شیوه تنها در بخش آزمون های آنلاین موفق نبود.

او ادامه داد: اگر همه دانشجویان و اساتید واکسینه شوند قطعا برگزاری حضوری را ترجیح می دهم.

فاطمه مویدی، دانشجوی ترم پنج گرایش تکنولوژی مهندسی برق نیز رفت آمد دانشجویان از شهرهای مختلف را عاملی برای رد حضوری شدن دانشگاه در ترم پیش رو دانست و گفت: قطعا کلاس ها در ترم آینده مجازی باشد بهتر است. هرچند برخی از دروس با یادگیری مجازی سخت است.

نصرالله ایران پناه، عضو هیات علمی گروه آمار دانشگاه اصفهان در گفت و گو با ایسنا، با بیان اینکه بیشتر اساتید دو دوز واکسن را دریافت کرده اند، معتقد است که تنها دانشجویان تحصیلات تکمیلی واکسن زده و بخش زیادی از دانشجویان کارشناسی واکسینه نشده اند و از این جهت برگزاری حضوری دانشگاه ها عملی نیست.

او آمار بالای مرگ و میر ناشی از کرونا را دلیل موجه برای مجازی بودن دانشگاه دانست و گفت: حضور دانشجویان غیر بومی و تجمع های دانشجویان نگرانی بزرگی است که باید تدابیری برای آن اندیشید.

این استاد دانشگاه با تاکید براینکه حتی پس از تزریق دو دوز واکسن هم آموزش عالی باید محتاطانه تر برخورد کند، معتقد است که تجربه آموزش مجازی و نقاط قوت آن را می توان در سال های آینده استفاده کرد و اکنون می توان کلاس ها را تنها به صورت رفع اشکال و برگزاری آزمون ها به صورت حضوری برگزار کرد.

ایران پناه با تاکید براینکه نباید اصرار بر حضوری شدن دانشگاه بدون کار تحقیقی باشد، گفت: اساتید و دانشجویان برگزاری حضوری را ترجیح می دهند اما اگر شرایط امن نباشد قطعا مشکلاتی خواهد داشت.

مجید دلشاد، رئیس دانشکده فنی مهندسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان نیز به ایسنا گفت: در ترم پیش رو با توجه به شرایطی که هنوز واکسیناسیون کامل نشده کلاس های حضوری به مصلحت نیست و بهترین بازده ترکیب حضوری- آنلاین است به این صورت که هر سه یا چهار هفته یک بار کلاس حضوری برای رفع اشکال برگزار شود.

امیر همایون مقدادی، رئیس امور هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد نجف آباد، با بیان اینکه آموزش مجازی راندمان بالایی ندارد، گفت: به خصوص در دانشکده های هنر و معماری که دروس عملی است با اشکال مواجه هستیم و اصرار اساتید به برگزاری حضوری است و برخی دانشجویان نیز معتقدند که آموزش مجازی چندان رضایت بخش نیست، اما معتقدم بازگشایی هم کار ساده ای نیست.

علی بهلولی، مدیر گروه معماری کامپیوتر دانشگاه اصفهان نیز به ایسنا گفت: تا زمانیکه موضوع واکسینه کردن تمام جامعه حل نشده صحبت در مورد بازگشایی دانشگاه صحیح نیست. چراکه حتی اگه تمام دانشجویان و اساتید هم واکسینه شوند، به این مفهوم نیست که دیگر مشکلی ایجاد نخواهد شد.

این استاد دانشگاه در خصوص بحث نیمه حضوری شدن دانشگاه گفت: نیمه حضوری شدن دانشگاه نیاز به زیرساخت هایی دارد که فکر نمی کنم فراهم باشد. در کلاس های ما این امکان که دوربین در کلاس باشد فراهم نیست.

او معتقد است آموزش مجازی نیز دارای مبحث تعاملی است و می توان به خوبی از آن در شرایط حال حاضر استفاده کرد.

بهادر فانی، دانشیار دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان نیز معتقد است که تنها واکسیناسیون اساتید و کارمندان کفایت نمی کند و خانواده ها نیز باید واکسینه شوند و در غیر این صورت بازگشایی با مشکل جدی مواجه خواهد شد.

مجید معظمی، معاون دانشکده مهندسی برق دانشگاه آزاد اسلامی نجف آباد گفت: یادگیری در آموزش مجازی که حضور فیزیکی و ارتباط کلامی دیداری وجود ندارد، خیلی کمتر از آموزش حضوری است. معتقدم اگر واکسیناسیون تکمیل شود و طبق شرایط دو دوز تزریق شود، در مرحله نخست می توان به شیوه ترکیبی که بخشی از آموزش مجازی باشد شروع کرد و بعد به صورت محدود و آرام آرام کلاس ها حضوری شود.

به گفته این استاد دانشگاه آموزش حضوری ترجیح دارد، اما شرایط را باید درنظر گرفت.

آنچه مشخص است اینکه قطعا بازگشایی دانشگاه‌ها منوط به واکسینه کردن دانشجویان است و بیشتر اساتید و دانشجویان درحالیکه آموزش حضوری را ترجیح می دهند، باتوجه به شرایط کرونا در کشور معتقدند باید واکسیناسیون کامل شود و ادامه آموزش مجازی را برای ترم جدید تحصیلی پیشنهاد می دهند.

 

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۳۲۳۴۳۷ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان