//
کدخبر: ۳۱۵۸۱۱ //

سال تحصیلی جدید،آموزش حضوری یا غیر حضوری؟!

مسئول ستاد ثبت نام گفت: در حال حاضر هر چه در مورد حضوری یا غیر حضوری بودن مدارس گفته می‌شود گمانه زنی است و با توجه به ناپایدار بودن شرایط به لحاظ شیوع بیماری کرونا تا روزهای پایانی تعطیلات امکان تصمیم گیری و اعلام قطعی در سراسر کشور وجود ندارد امّا آنچه مسلم است این است که ما برای هر نوع آموزش آمادگی کامل و صد در صدی داریم.

سال تحصیلی جدید،آموزش حضوری یا غیر حضوری؟!
به گزارش فرتاک نیوز،

مریم سادات پناهنده مسئول ستاد ثبت نام و معاون آموزش ابتدایی اداره کل آموزش و پرورش در برنامه رادیویی مردم و مسئولین در خصوص دغدغه والدین برای ثبت نام دانش آموزان بیان کرد: ثبت نام‌ مدارس دودسته است، ثبت نام ورودی مقاطع یعنی پایه‌های اوّل، هفتم و دهم و ثبت نام میان پایه یعنی (دوّم تا ششم ابتدایی، هشتم و نهم متوسطه اول و یازدهم و دوازدهم متوسطه دوّم)که اگر والدین تصمیم به جا به جایی دانش آموز نداشته باشند به صورت خودکار توسط سامانه سیدا انجام می‌شود و نیاز به مراجعه و حضور در مدرسه نیست.

وی در مورد پایه‌های ورودی توضیح داد: پیش ثبت نام پایه اوّل ابتدایی از ۵ خرداد تا ۲۵خرداد انجام شده و برای دانش آموزانی که موفق به پیش ثبت نام نشدند هنوز ادامه ادامه دارد و ۹۰درصد ثبت نام پایه اوّل انجام شده و در حال حاضر سنجش نوآموزان از روز یکشنبه گذشته همزمان با سراسر کشور در استان قم هم آغاز و در ۱۵ پایگاه شهری و ۲ پایگاه روستایی مستقر در مناطق جعفرآباد و کهک انجام می‌شود و پس از انجام سنجش والدین برای ثبت نام قطعی به مدارس مراجعه می‌کنند.

مسئول ستاد ثبت افزود: خانواده‌ها در همان تاریخ و ساعتی که از طرف مدرسه برای مراجعه به پایگاه سنجش اعلام می‌شود مراجعه کنند و اگر به هر دلیلی موفق نشوند در نوبت و موعد مقرر به پایگاه سنجش مراجعه کنند مستلزم نوبت گیری و پرداخت هزینه مجدد هستند همچنین با توجه به شرایط کرونا امکان استقرار آب سردکن در پایگاه ها وجود ندارد لذا حتما نوآموز با یک همراه و بطری آب مراجعه کند.

پناهنده در مورد ثبت سفارش کتاب‌های درسی تصریح کرد: ثبت سفارش کتاب‌های درسی برای میان پایه‌ها از اردیبهشت آغاز شده و والدین با لحاظ کردن اینکه فرزندشان به پایه بالاتر ارتقا پیدا می‌کند اقدام به ثبت سفارش در سامانه کردند و تا امروز ۹۳ درصد ثبت نام کتاب‌های درسی انجام شده باقیمانده هم پایه‌های ورودی هستند، که برای پایه‌های اوّل و هفتم از ۶ تیر آغاز شده و پایه دهم به لحاظ اینکه هنوز برگه‌های هدایت تحصیلی صادر نشده از ۲۰ تیرماه ثبت نام کتاب درسی را پیگیری کنند.

مسئول ستاد ثبت نام یادآور شد: آنچه شعار و هدف اداره کل آموزش و پرورش بوده و امیدواریم که محقق شده باشد ثبت نام آسان است البته اگر مشکلاتی برای شهروندان وجود داشته به صورت موردی است و بررسی می‌شود.

وی با بیان اینکه یک تجمیع سامانه در سراسر کشور داریم که سامانه یکپارچه دانش آموزی سیدا است و درگاه پادا به عنوان زیر مجموعه این سامانه است تصریح کرد: والدین نسبت به ثبت نام فرزندانشان دغدغه‌ای نداشته باشند و اجازه نمی‌دهیم هیچ دانش آموزی از کتاب و تحصیل محروم شود و مثل سنوات گذشته اول سال تحصیلی را هر زمانی که مصوب باشد پرتوان و با کمترین دغدغه آغاز خواهیم کرد.

پناهنده افزود: در کمیته‌های ساماندهی فضا و تراکم دانش آموزی ستاد فرعی داریم که شرح وظایف آنها رسیدگی به مصادیق استثنائی برای ثبت نام همچون جا به جایی، تراکم بالا و ثبت نام خارج از محدوده به دلیل شاغل بودن مادر است که با مراجعه خانواده‌ها به مدرسه مورد نظر و ارجاع آنها به ستادهای فرعی هر ناحیه مشکلاتشان حل می‌شود.

مسئول ستاد ثبت نام یادآور شد: با توجه به تراکم بالایی که در استان داریم و با توجه به اینکه محدوده‌های جغرافیایی برای هر مدرسه‌ای تعریف شدند و همکاران موظف هستند دانش آموز ناحیه خودشان را ثبت نام بکنند گاهی پیش می‌آید که به لحاظ مسافت منزل فردی نزدیک به یک مدرسه باشد ولی تعریف شده برای مدرسه دیگر در این صورت اگر خیلی نزدیک باشد ستادهای فرعی مشکلاتشان را حل می‌کند امّا مسلم است که به لحاظ رعایت عدالت و تنطیم تراکم کلاس‌ها بهتر است همه در محدوده خودشان اقدام به ثبت نام بکنند.

 وی اضافه کرد: در برخی از مناطق به خاطر فراوانی دانش آموز اولویت با دانش آموزی است که در همان محدوده زندگی می‌کند ولی معمولا در تکمیل ظرفیت‌ها تعداد اندکی از خانواده‌هایی که واجد شرایط هستند مخصوصا خانواده‌هایی که مادر شاغل است سعی می‌کنیم که پوشش دهیم.

پناهنده با اشاره به اینکه پرداخت کمک به مدسه به صورت اختیاری بوده و سقف آن مشخص نیست گفت: آنچه والدین در مدارس دولتی در هنگام ثبت نام ملزم به پرداخت هستند بیمه است و در مدارس غیر دولتی هم شورای نظارت بر مدارس غیردولتی با توجه به فاکتورهای متعدد شهریه ثابت و امور فوق برنامه حتی با پوشش مجازی را مشخص و به مدارس ابلاغ می‌کنند.

وی با تقدیر از والدین فهیم و همراهی که به عنوان بازوی پرتوان معلمان در کنار دانش آموزان بودند در خصوص شرایط سال تحصیلی جدید گفت: در حال حاضر هر چه در مورد حضوری یا غیر حضوری بودن مدارس گفته می‌شود گمانه زنی است و با توجه به ناپایدار بودن شرایط به لحاظ شیوع بیماری کرونا تا روزهای پایانی تعطیلات امکان تصمیم گیری و اعلام قطعی در سراسر کشور وجود ندارد امّا آنچه مسلم است این است که ما برای هر نوع آموزش آمادگی کامل و صد در صدی داریم.

پناهنده تصریح کرد: با وجود اینکه همه به این باور رسیدند که آموزش حضوری بسیار مفیدتر است چرا که رسالت آموزش در هر مقطعی آموزش مهارت‌ها و فعالیت‌های عملکردی و دیدار چهره به چهره معلم و دانش آموز است ولی تابع شرایط هستیم.

 وی ادامه داد: در استان قم بین اداره آموزش و پرورش و ستاد استانی مبارزه با کرونا هماهنگی بسیار خوبی در سطح بالا وجود دارد و طبق آمار مرکز بهداشت استان بالای ۹۵درصد دستور العمل‌های بهداشتی در فصل امتحانات و حضور دانش آموزان رعایت شده لذا برای سال تحصیلی جدید هم تمهیدات لازم اندیشیده شده و در صورت حضوری بودن مدارس با توجه به متراژ کلاس و تعداد دانش آموزان با هدف رعایت فاصله گذاری اجتماعی دانش آموزان گروه بندی می‌شوند.

پناهنده در خصوص افت تحصیلی دانش آموزان با بیان اینکه در همه دنیا با وجود همه شرایط سخت افزاری و نرم افزاری، مهارتی و حضور فعال دانش آموز در آموزش مجازی آنچه اتفاق می‌افتد ۶۰ درصد تحقق اهداف آموزشی است اظهار کرد: در آموزش و پرورش طرحی تحت عنوان تداوم یادگیری داریم و قریب به اتفاق مدارس در آن فعال هستند و همه دانش آموزان به صورت مجازی با معلمان در ارتباط هستند که مستلزم پرداخت هزینه خاصی در مدارس دولتی نیست همچنین اگر در سال آینده دانش آموزان را به صورت حضوری در مدارس داشته باشیم برنامه هایی را برای باز آموزی‌های فشرده از سال تحصیلی قبل خواهیم داشت.

وی ضمن تشکر از آموزگاران پر تلاش در روستاها یادآور شد: آموزش سال گذشته در برخی مناطق روستایی به لحاظ محدود بودن تعداد دانش آموزان و بومی بودن آموزگار حضوری بود و در دیگر مناطق روستایی هم همکاران آموزگار حداقل هفته‌ای دو روز برای رفع اشکال دانش آموزان در مدرسه حاضر بودند.

مسئول ستاد ثبت نام درباره سرویس مدارس توضیح داد: فراخوان شرکت‌هایی که وظیفه سرویس‌دهی به مدارس را دارند انجام شده و به شرط حضوری بودن مدارس طبق روال قبلی بحث سرویس دهی دانش آموزان با استفاده از شرکت‌های حمل و نقل و با رعایت دستور العمل های ابلاغی ستاد استانی مبارزه با کرونا انجام می‌شود.

پناهنده افزود: لباس دانش آموزان با توجه به اینکه شرایط غیر مشخص است در دستور العمل ابلاغی به مدارس در اختیار شورای آموزشگاه است.

وی در پایان در مورد کمبود سرانه آموزشی در زمینه فضای آموزشی و امکانات تصریح کرد: قم جزء استان‌هایی است که علی رغم همه‌ تلاش‌هایی که در ساخت و ساز مدارس اتفاق افتاده جز استان‌های پر تراکم بوده به دلیل اینکه قم چهار راه مهاجرت است و بیش از ۵۰ هزار اتباع غیر ایرانی از ۱۰۱ کشور دنیا در قم داریم و تراکم دانش آموزی در استان بالاست و تلاش می‌کنیم با درنظر گرفتن مساحت مدارس توزیع متوازن داشته باشیم و از نظر استاندارد سرانه آموزشی ما تقریبا با میانگین کشوری برابری می‌کند و از خیلی از استان‌ها شرایط بهتری داریم.

 

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۳۱۵۸۱۱ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان