//
کدخبر: ۲۶۶۲۶۰ //

استفاده همگانی از ماسک زنجیره کرونا را قطع می‌کند

عضو هیات علمی گروه ویروس‌شناسی دانشگاه علوم پزشکی ایران بر لزوم رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی و استفاده از ماسک تاکید کرد و گفت: مهمترین راهکار در شرایط فعلی، برای قطع زنجیره انتقال بیماری کرونا استفاده همگانی از ماسک است.

استفاده همگانی از ماسک زنجیره کرونا را قطع می‌کند
به گزارش فرتاک نیوز،

دکتر حسین کیوانی، استفاده از ماسک را مهمترین روش پیشگیری و کنترل کرونا اعلام کرد و افزود: با استفاده از ماسک هم از انتقال بیماری جلوگیری می شود و هم سایر افراد در مقابل بیماری محافظت خواهند شد.
وی، راه اصلی انتقال ویروس را از طریق انتشار ترشحات هنگام صحبت کردن، سرفه و عطسه کردن اعلام کرد و بیان داشت: اگر افراد فاصله لازم ( ۱.۵ تا ۲ متر ) را رعایت نکنند، ذرات از طریق دستگاه تنفسی وارد بدن و منجر به بروز بیماری می شود.
متخصص ویروس‌شناسی و عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی ایران ادامه داد: ماسک از ورود ذرات آلوده به دستگاه تنفسی جلوگیری می کند و افراد بیمار برای جلوگیری از انتقال ویروس به دیگران حتما باید از ماسک استفاده کنند.
وی تاکید کرد: موارد بیماری در روزهای اخیر افزایش یافته است که یکی از دلایل آن عدم رعایت فاصله اجتماعی، به خصوص استفاده نکردن از ماسک و حضور و توقف طولانی در مراکز شلوغ است.

ترس از بیماری کرونا کم شده است
عضو هیات علمی گروه ویروس‌شناسی دانشگاه علوم پزشکی ایران با اشاره به اینکه ترس از بیماری کرونا کم شده است، افزود: شرایط به گونه ای شده که مردم درحال فراموش کردن بیماری هستند و این روند بسیار خطرناک است. مردم باید بدانند که به زودی زندگی عادی آغاز نمی شود و باید شیوه زندگی خود را با این شرایط وفق دهند. 
کیوانی ادامه داد: هر چند این بیماری برای قشر جوان و سالم معمولا مشکلی ایجاد نمی کند اما برخی از آنها علائم ندارند و ممکن است افراد پرخطر را بیشتر در معرض بیماری قرار دهند.
وی ادامه داد: سازمان بهداشت جهانی در چند مقاله تازه خود نشان داده که ماسک زدن مهمترین کاری است که فرد مبتلا یا سایر افراد باید برای پیشگیری و کنترل بیماری انجام دهند.
عضو هیات علمی گروه ویروس‌شناسی دانشگاه علوم پزشکی ایران به مردم توصیه کرد در محیط های شلوغ، پرازدحام و فضاهای بسته نباید برای مدت طولانی حضور پیدا کنند و در صورت ضرورت، حتما ماسک بزنند.
این ویروس شناس گفت: امکان سرایت بیماری در اماکن و فضاهای باز، خلوت و کم تردد بسیار کمتر است؛ بنابراین افراد سعی کنند در ساعاتی که تردد کمتر است، برای تامین نیازهای خود از خانه خارج شوند.

مردم رعایت توصیه‌های بهداشتی را همچنان جدی بگیرند

عضو هیات علمی گروه ویروس‌شناسی دانشگاه علوم پزشکی ایران همچنین گفت: هرچند به نظر می رسد بیماری زایی ویروس کرونا رو به کاهش است اما توصیه های بهداشتی در این زمینه همچنان باید رعایت شود. به عبارتی مردم به هیچ وجه نباید رعایت توصیه های بهداشتی از جمله فاصله گذاری اجتماعی را کاهش دهند.
کیوانی ادامه داد: کاهش بیماری زایی ویروس کرونا باید با عدد و رقم اثبات شود اما تصور برخی کارشناسان بر این است که قدرت بیماری زایی آن رو به کم شدن است. از طرفی کاهش میزان موارد شدید منجر به بستری در بیمارستان ها هم تایید کننده این موضوع است.
وی با یادآوری این که تمام دستورالعمل های بهداشتی به طور جدی باید رعایت شود، تصریح کرد: کاهش قدرت بیماری زایی ویروس کرونا، مجوزی نیست که مردم به خصوص افراد مبتلا به بیماری زمینه ای، فاصله گذاری اجتماعی را کاهش دهند و بی محابا در مکان شلوغ و اماکن عمومی پرتردد حضور یابند.  
این ویروس شناس اظهار داشت: رعایت اصول بهداشتی که مسوولان نظام سلامت یا حتی سازمان بهداشت جهانی توصیه کردند، سبب می شود زنجیره انتقال بیماری متوقف شود.
کیوانی تاکید کرد: اجرای دقیق توصیه های بهداشتی یک وظیفه اجتماعی برای همه مردم است؛ با این کار علاوه بر رعایت حقوق دیگران، از انتشار بیماری هم جلوگیری می شود.

شیوع بیماری کووید ۱۹ از اسفندماه سال گذشته در ایران آغاز شد. متاسفانه این بیماری تاکنون شمار زیادی از هموطنان ما را به کام مرگ کشیده است. 
سیما سادات لاری سخنگوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی روز گذشته (پنجشنبه) اعلام کرد: تاکنون ۱۹۷ هزار و ۶۴۷ نفر در کشور به طور قطعی به ویروس کرونا مبتلا شده‌اند و با فوت ۸۷ نفر در ۲۴ ساعت گذشته، شمار جان باختگان کرونا در کشور به ۹ هزار و ۲۷۲ نفر رسیده است.

به گفته وی بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی، ۲ هزار و ۵۹۶ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور طی ۲۴ ساعت گذشته شناسایی که ۹۳۰ مورد از این تعداد بستری شده و ۸۷ نفر نیز جان خود را از دست داده اند.

 

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
منبع: ایرنا
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۲۶۶۲۶۰ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان