//
کدخبر: ۱۶۷۴۰۷ //

مردم ایران وارد عصر بیداری محیط زیستی شده اند

دبیر سیاست محیط‌ زیست در مرکز بررسی‌ های راهبردی نهاد ریاست جمهوری با اشاره به تغییر نگرش مردمی به مقوله محیط زیست گفت: مردم ایران وارد عصر بیداری زیست محیطی شده اند.

مردم ایران وارد عصر بیداری محیط زیستی شده اند
به گزارش فرتاک نیوز،

محمد درویش شامگاه چهارشنبه در همایش چالش های محیط زیست پیش روی استان اردبیل افزود: درحالیکه ایران پس از انقلاب اسلامی در همه شاخص ها و حوزه ها پیشرفت های مهمی داشته اما محیط زیست تنها مقوله و حوزه ای است که در جشن 40 سالگی انقلاب دستاوردی از آن ارایه نگردید.
وی اظهار داشت: با این حال همین تغییر نگرش مردم به مقوله حیاتی محیط زیست را می توان به عنوان نشانه ای بسیار مهم و امیدوار کننده دانست.
وی با اشاره به نمونه حرکت و اقدام های مردم در زمینه حساسیت و اهمیت دادن به حفاظت اصولی از محیط زیست افزود: تشکیل زنجیره های انسانی در مقابل بعضی اقدام های ناپخته و نابود کننده محیط زیست در مناطقی مانند زنجان، سربیشه خراسان جنوبی ، سرخ چشمه ، جیرفت ،مهاباد ، خوزستان و دهها نقطه دیگر میهن اسلامی نمونه هایی از این اقدامات است. 
وی اضافه کرد: حفاظت از داشته های طبیعی و تاریخی امروز خواسته بخش زیادی از جمعیت کشور است و این تفکر رفته رفته در میان درصد بیشتری از ساکنان این مرز و بوم رواج می یابد. 
درویش، تردد بی رویه خودروهای شخصی در گذرگاهها را از معضلات مهم و نگران کننده محیط زیستی کشور دانست و خاطرنشان کرد: تحقیقات موثق نشان می دهد ماندن یک خودرو به مدت یک روز در توقفگاه منازل میزان اکسیژن مصرفی 365 نفر را در یک روز تامین می کند.
وی با یادآوری اینکه میزان مصرف انواع سوخت و انرژی در ایران نه تنها چندین برابر کشورهای دیگراست، اظهار داشت: این عامل علاوه بر هدر دادن منابع عظیم انرژی ضربه های جبران ناپذیر بر پیکر محیط زیست و در نهایت بر سلامت انسان ها می زند.
او سلامت انسان ها را در گرو داشتن محیط زیست سالم دانست و یادآوری کرد: در سرزمینی که این همه داشته های طبیعی بی نظیر را مالک است نباید شاهد انواع نزاع ها ، روان پریشی ها ، بیکاری و بیماری و آسیب های اجتماعی باشیم.
وی تشریح کرد: رفتار نامناسب و بی توجهی به مقوله محیط زیست باعث این همه گرفتاری ها شده و بررسی ها و تحقیقات ثابت کرده اند که هرگاه حال طبیعت و محیط زیست یک منطقه خوب باشد حال مردم آن منطقه نیز از هر جهت مناسب خواهد بود.
دبیر سیاست محیط‌ زیست در مرکز بررسی‌ های راهبردی نهاد ریاست جمهوری در قسمت دیگری از سخنانش اردبیل را ازجمله استانهای با مواهب طبیعی کم نظیری دانسته و بیان کرد: این مزیت های ناهمتا باید ازسوی دانشگاهیان ، مدیران و مهمتر از همه مردم آگاه این سرزمین جدی گرفته شده و به خوبی و بطور اصولی حفاظت شوند.
مدیرکل امور شهری استانداری اردبیل نیز در این همایش، پسماند را یک موضوع جدی و تهدید کننده سلامت مردم و آلوده کننده محیط زیست دانست و گفت: طرح جامع مدیریت پسماند اردبیل تصویب و به شهرداری ابلاغ شده است.
مسعود امامی یگانه افزود: یک طرح در زمینه پسماند از کشور کانادا اقتباس شده که قرار است در آن به جای تهیه کمپوست و نظایر آن از زباله کربن جامد تولید کند.
وی مزایای این طرح را زیاد دانست و افزود: این طرح که مورد استقبال اکثر کارشناسان سازمان شهرداری های استان اردبیل قرار گرفته در مرحله تصویب نهایی قرار دارد و در این صورت توسط سرمایه گذار بخش خصوصی برای اولین بار در ایران اجرا خواهد شد.
او همچنین از تخصیص 10هزار میلیارد ریال اعتبار برای مدیریت پسماند در کشور خبر داد و گفت: سهم استان اردبیل به زودی در اختیار شهرداری های این استان قرار خواهد گرفت.

 

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
منبع: ایرنا
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۱۶۷۴۰۷ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان