//
کدخبر: ۴۲۳۵۴۶ //
آشپزی | نان شیرمال

طرز تهیه نان شیرمال | ساده و گام به گام !

آموزش و طرز تهیه نان شیرمال را با بهترین روش و کاربردی ترین آن برایتان قرار داده ایم.

طرز تهیه  نان شیرمال | ساده و گام به گام !
به گزارش فرتاک نیوز،

شما می توانید با مطالعه همین طرز تهیه بهترین و خوشمزه ترین روش پخت این نان آشنا شده و آن را کامل بیاموزید.

مواد اولیه برای طرز تهیه نان شیرمال

آرد نانوایی : 400 گرم

شیر : نصف پیمانه

آب : نصف پیمانه

شکر : 120 گرم

پودر مخمر فوری : یک و نیم قاشق سوپ

تخم مرغ : 1 عدد

روغن مایع : سه چهارم پیمانه

نمک : نصف قاشق چایخوری

آموزش مراحل طرز تهیه نان شیرمال خانگی

اکثر غذاها را قبل از مصرف می بایست آماده کرد که این مراحل شامل شستشو ، خرد کردن ، افزودن ادویه جات، مخلوط کردن ، سرد یا گرم کردن ، پختن و غیره می باشد که بیشتر این کارها در آشپزخانه انجام می گیرد.

مرحله اول

در مرحله اول طرز تهیه نان شیرمال، ابتدا قبل از اینکه بخواهیم نان شیرمال را درست کنیم فر را روشن می کنیم و دمای آن را روی ۱۸۰ درجه سانتی گراد تنظیم می کنیم و یک کاسه فلزی پر از آب را داخل فر قرار می دهیم تا فر به آن دما برسد.

مرحله دوم

در مرحله دوم طرز تهیه کاسه ای دیگر برمی داریم و داخل آن یک قاشق غذا خوری شکر و آب ولرم می ریزیم و درون مخلوط حاصله مایه خمیر را اضافه می کنیم و درب آن را می گذاریم و در گوشه ای قرار می دهیم و صبر می کنیم تا مخلوط حاصله حباب بزند و به اصطلاح عمل بیاید.

مرحله سوم

در مرحله سوم طرز تهیه نان شیرمال، بعد از آنکه مخلوط حاوی مایه خمیر حباب زد درب آن را بر می داریم و یک عدد تخم مرغ را به همراه شیر ولرم، مقداری نمک و بقیه شکر به داخل آن اضافه می کنیم و به هم می زنیم.

مرحله چهارم

بقیه مایه خمیر را به همراه نصف آرد با هم خوب مخلوط می کنیم و مخلوط حاصله را به موادی که قبلا تهیه کردیم اضافه می کنیم و به هم می زنیم تا یکدست شود. در ادامه کار روغن را هم به مواد اضافه می کنیم و مابقی آرد را هم به آن اضافه می کنیم تا خمیر یک حالت منسجمی به خود بگیرد.

مرحله پنجم

در مرحله پنجم طرز تهیه نان شیرمال، روی سطح چوبی یا شیشه ای صاف مقداری آرد می پاشیم و خمیر حاصله را روی آن صفحه چوبی یا شیشه ای قرار می‌دهیم و به مدت ۱۰ دقیقه به خوبی ورز می دهیم. اگر خمیر موقع ورز دادن سفت شد مقداری شیر به آن اضافه می کنیم تا خمیر از حالت خشک به حالت نرم تغییر شکل بدهد.

مرحله ششم

در مرحله ششم طرز تهیه نان شیرمال، خمیر حاصله را درون یک ظرفی که اندازه آن دو برابر اندازه خمیر باشد قرار می دهیم. فقط باید قبل از اینکه خمیر را داخل کاسه قرار بدهیم، کاسه را با روغن چرب کنیم و سپس درب کاسه را به کمک یک پارچه تمیز و خشک و یا یک لایه سلفون یا کیسه فریزر ببندیم.

سپس برای این که خمیر به خوبی عمل بیاد باید ظرف حاوی خمیر را در یک جای نسبتا گرم قرار بدهیم و یک ساعت به آن زمان بدیم.

مرحله هفتم

در مرحله هفتم طرز تهیه نان شیرمال، بعد از اینکه خمیر عمل آمد کافی است با دست کمی آن را ورز بدهیم تا هوا و حباب های داخل خمیر از آن خارج شود. سپس خمیر را به اندازه های ۱۰۰ گرم ۱۰۰ گرم تقسیم می کنیم.

مرحله هشتم

در مرحله هشتم خمیر های ۱۰۰ گرمی را به اشکال دلخواه خود درست می کنیم. مثلا می توانیم آن را ببافیم. سپس خمیرهای آماده را داخل سینی فر قرار می دهیم و روی آن را زرده تخم مرغ می مالیم و با کنجد تزیین می کنیم.

مرحله نهم

سینی را داخل فری که از قبل گرم کردیم قرار می دهیم باید حواسمان باشد کاسه آبی که در فر قرار دارد را قبل از قرار دادن سینی فر از آن خارج کنیم. پس از قرار دادن سینی فر درون فر، ۲۰ دقیقه زمان می دهیم تا آنها بپزند بعد از اینکه روی نان شیرمال طلایی شد از فر آنها را خارج می کنیم اگر روی نان شیرمال ها طلایی نشد گریل بالای فر رو به مدت ۵ دقیقه روشن می کنیم.

مرحله دهم

بعد از اینکه نان شیرمال ها را از داخل فر بیرون آوردیم از سطح سینی جدا می کنیم و می گذاریم تا کاملا خنک شود و سپس میل می کنیم.

امیدواریم با مواد و وسایل موجود در بازار از تهیه نان شیرمال در منزل مطابق دستورالعمل بالا نهایت استفاده را برده باشید و در کنار خانواده از سرو آن لذت ببرید.

 

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۴۲۳۵۴۶ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان