//
کدخبر: ۴۰۲۳۰۶ //
آشپزی | چیکن تیلا ماسالا

غذای هندی | چیکن تیلا ماسالا

غذاهای هندی غذاهایی پر از ادویه به ویژه ادویه های تند هستن و در کل دنیا به غذاهایی با عطر و طعم فوق العاده شناخته میشن. تنوع غذاهای هندی خیلی زیاده و هر کدوم از اون ها با ادویه های هندی خاصی درست میشه. میشه گفت خاص بودن اغلب غذاهای هندی به خاطر همین ادویه های خاصیه که به عنوان ماده ی اولیه ی اصلی در طرز تهیه ی اون ها استفاده میشه.

غذای هندی | چیکن تیلا ماسالا
به گزارش فرتاک نیوز،

 امروز می خوایم یه غذای پر طرفدار هندی رو بهتون معرفی کنیم که شهرت بین المللی داره. چیکن تیکا ماسالا یه غذای معروف هندیه که با ادویه های خاص هندی درست میشه و عطر و طعم متفاوتی داره. «تیکا» یه کلمه ی هندی به معنی تکه اس در نتیجه چیکن تیکا غذاییه که با تکه های مرغ درست میشه. کلمه ی «ماسالا» هم به معنی مخلوط ادویه هاس. ادویه گرام ماسالا به معنی مخلوط ادویه های گرمه. البته در هند و بعضی کشورهای آسیایی برای هر مدل از غذاهاشون گرام ماسالای مخصوصی دارن. در نتیجه ادویه ی گرام ماسالا یه دستور ثابت و مشخصی نداره. علاوه بر این، مقدار ادویه ها و مدل اون ها با هم متفاوته. ما در این مطلب طرز تهیه ی گرام ماسالا مخصوص چیکن تیکا و البته متناسب با ذائقه ی ایرانی رو بهتون یاد میدیم. برای درست کردن چیکن تیکا ماسالا کافیه تکه های بدون استخون مرغ رو داخل ماست و ادویه های مختلف بخوابونید تا طعم دار بشه. بعد اون رو کباب کنید یا به شکل خوراک بپزید و سرو کنید. از اون جا که بیشتر ادویه های چیکن تیکا گرام ماسالا تنده، می تونید مقدار فلفل غذا رو کم کنید. این غذای هندی یکی از محبوب ترین غذاها در رستوران های بریتانیاست و به عنوان یه غذای بین المللی واقعی شناخته میشه. برای امتحان کردن این غذای خوشمزه نیازی ندارید به رستوران های هندی برید. چون ما طرز تهیه ی این غذای خاص رو بهتون یاد میدیم تا بتونید خیلی راحت اون رو تو خونه درست کنید. پس اگر شما هم از طرفدارهای طعم تند و آتشین غذاهای هندی هستید، بهتون پیشنهاد می کنیم حتما طرز تهیه چیکن تیکا ماسالا رو یاد بگیرید و این غذای خاص و خوشمزه رو در کنار خانواده و در مهمانی ها و دورهمی ها به عنوان یه غذای جدید نوش جان کنید.

مواد لازم برای چیکن تیکا ماسالا

سینه مرغ 300 گرم

ماست 1 پیمانه

آبلیمو 1 قاشق چایخوری

سیر 2 حبه

زنجبیل 5 گرم

گرام ماسالا 1 و 1/2 قاشق چایخوری

رب گوجه فرنگی 3 قاشق غذاخوری

پیاز 1 عدد

زردچوبه 1 قاشق چایخوری

پوره گوجه فرنگی 400 گرم

آب مرغ 1 پیمانه

خامه 1/2 پیمانه

کره ۲ قاشق غذاخوری

جعفری خرد شده به مقدار لازم

مرحله اول: طرز تهیه ادویه ی گرام ماسالا

۱- برای درست کردن گرام ماسالا به ۲ قاشق چایخوری پودر زیره سیاه، ۲ قاشق چایخوری پودر دارچین، ۱/۲ قاشق چایخوری فلفل قرمز، ۳ قاشق چایخوری تخم گشنیز ساییده شده، ۳/۴ قاشق چایخوری میخک ساییده شده، ۱ قاشق چایخوری پودر هل، ۳/۴ قاشق چایخوری جوز هندی و ۱ و ۱/۲ قاشق چایخوری فلفل سیاه نیاز دارید.

۲- همه ی ادویه های را داخل کاسه ای خشک بریزید و با هم مخلوط کنید. سپس آن ها را به مدت ۳ دقیقه روی حرارت خیلی ملایم تفت دهید (بو دهید) تا عطر آن ها آزاد و با هم ترکیب شود.

۳- ادویه ها را داخل ظرف شیشه ای درب دار بریزید و به مدت ۳ ماه از آن استفاده کنید.

مرحله دوم: طرز تهیه چیکن تیکا

۱- ابتدا سینه ی مرغ را به اندازه ی تکه های خورشتی خرد کنید.

۲- ماست، آب لیمو، نمک، سیر و زنجبیل رنده شده و نصفی از مقدار ادویه ها ( ترجیحا به جز زردچوبه) را داخل ظرفی بریزید و با هم مخلوط کنید. تکه های مرغ را داخل مواد قرار دهید، روی آن ها را بپوشانید و آن ها را به مدت ۲ ساعت داخل یخچال قرار دهید تا استراحت کنند و طعم دار شوند.

۳- داخل تابه ای گود کمی کره بریزید. پیاز را به شکل نگینی خرد کنید و به همراه سیر داخل آن تفت دهید تا طلایی رنگ شود. سپس مرغ های مزه دار شده را به همراه پیاز حدود ۵ دقیقه تفت دهید تا رنگ آن تغییر کند.

۴- رب گوجه فرنگی، زنجبیل، ادویه ی گرام ماسالا، پودر فلفل قرمز و زردچوبه را به مرغ اضافه کنید و حدود 1 دقیقه تفت بدید.

۵- گوجه فرنگی را داخل میکسر بریزید و به شکل پوره درآوردید. پوره یا سس گوجه فرنگی و آب مرغ و نمک و فلفل به میزان لازم اضافه کنید و بگذارید مواد به جوش بیاید و قل بزند.

۶- حرارت را کم کنید و هر چند دقیقه همه ی مواد را هم بزنید. حدود ۱۰ دقیقه آن را روی حرارت ملایم قرار دهید تا تکه های مرغ به همراه سایر مواد بپزند.

۷- حدود ۱ دقیقه قبل از سرو چین تیکا، خامه را به مرغ اضافه کنید و هم بزنید.

۸- چیکن تیکا گرام ماسالا را در ظرف مورد نظر خود سرو کنید و  آن را با جعفری تازه ی خرد شده تزیین کنید تا عطر و طعم آن نیز دو چندان شود.

 

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۴۰۲۳۰۶ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان