//
کدخبر: ۱۶۴۰۶۴ //

پیشنهاد سری مسکو به کره شمالی برای ساخت نیروگاه هسته ای

روزنامه 'ساندی مورنینگ هرالد' استرالیا به نقل از مقامات آمریکایی نوشت، روسیه در پیشنهادی محرمانه به کره شمالی، از پیونگ یانگ خواست در ازای برچیدن تسلیحات هسته ای و موشک های بالستیک، نیروگاه برق هسته ای دریافت کند.

 پیشنهاد سری مسکو به کره شمالی برای ساخت نیروگاه هسته ای
به گزارش فرتاک نیوز،

به نوشته این روزنامه استرالیایی، این پیشنهاد روسیه که مقامات سازمان های اطلاعاتی آمریکا در اواخر سال 2018 از آن آگاه شدند، نشان دهنده تلاش جدید مسکو برای مداخله در مذاکرات خطیر هسته ای آمریکا و کره شمالی است، تلاشی که مایه نگرانی مقامات چین و آمریکا از نفوذ و جای پای اقتصادی مسکو در شبه جزیره کره است.

کاهش خطر استفاده پیونگ یانگ از این نیروگاه برای ساخت تسلیحات هسته ای و در عین حال، ایجاد منبع جدید انرژی برای کره شمالی، بخشی از هدف این پیشنهاد محرمانه مسکو است که با عملیاتی کردن این نیروگاه هسته ای از سوی روسیه و انتقال پسماندهای آن به این کشور محقق می شود.

به گفته 'ویکتور چا'، کارمند سابق کاخ سفید که دولت ترامپ او را به عنوان سفیر آمریکا برای کره جنوبی معرفی کرده بود، وقتی پای کره شمالی به میان می آید، روس ها بسیار فرصت طلب هستند و این اولین بار نیست که برای یافتن حوزه نفوذ انرژی در این کشور تلاش می کنند. دولت های قبلی از پیشنهادهای روسیه استقبال نکردند اما، با توجه به اینکه ترامپ افکار سنتی و مرسوم را نمی پسندد، هیچ چیز نمی توان در این رابطه گفت.

وزارت خارجه آمریکا، کاخ سفید، سازمان مرکزی اطلاعات آمریکا(سیا)، دفتر مدیر اطلاعات ملی آمریکا و سفارت روسیه در واشنگتن از اظهارنظر درباره این پیشنهاد محرمانه مسکو خودداری کردند.

به گفته مقامات آمریکایی، در صورتی که 'کیم جونگ اون'، رهبر کره شمالی مایل باشد، مقامات روسیه از پیونگ یانگ می خواهند زمانی را برای خلع سلاح هسته ای کشور اعلام کنند.

یکی از مقامات آمریکایی گفت، نیروگاه هسته ای روسیه مقدار کمی مواد دارای قابلیت تسلیحاتی تولید می کند.

به گفته کارشناسان، این ایده برگرفته از طرح شکست خورده معروف به 'چارچوب توافق شده' بین کره شمالی و دولت 'بیل کلینتون' برای تامین انرژی این کشور است که به گفته 'دیوئون کیم'، کارشناس مسایل کره شمالی در مرکز امنیت آمریکای جدید، دولت 'جرج بوش'، به ویژه 'جان بولتون' با آن مخالت کرد.

ترامپ و کیم که ژوئن گذشته در سنگاپور درباره خلع تسلیحات هسته ای کره شمالی گفت وگو کرده بودند، قرار است اواخر ماه فوریه و به احتمال زیاد در ویتنام، دومین دور گفت وگوها را برگزار کنند.

به گفته صاحبنظران معلوم نیست این پیشنهاد محرمانه مسکو بر مذاکرات ترامپ و کیم تاثیر خواهد گذاشت یا خیر.

 

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
منبع: ایرنا
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۱۶۴۰۶۴ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان