//
کدخبر: ۱۱۸۶۹۶ //

ترامپ تهدید جهانی

دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا امروزه نه تنها با ایران بلکه با اتحادیه اروپا ، چین، روسیه، کانادا، کره جنوبی، کره شمالی، ژاپن و این اواخر نیز با ترکیه به مخالفت برخاسته است و با هر کدام از این کشورها در زمینه ای درگیر است.

 ترامپ تهدید جهانی
به گزارش فرتاک نیوز،

ترامپ از بدو آغاز بکارش در کاخ سفید سر ناسازگاری را با جهان به ویژه ایران بنیان نهاد و تهدیدات او از جنگ تجاری با اروپا و چین گرفته تا خروج از برجام و تحریم نفتی ایران هر روز در حال گسترش است.

رئیس جمهوری آمریکا اکنون در دو حوزه اقتصادی و سیاسی به جنگ جهان رفته است او با کشورهایی مانند چین، کانادا، اروپا، ژاپن، ترکیه و کره جنوبی در جبهه اقتصادی نبرد می کند و با برخی دیگر از کشورها مانند روسیه، کره شمالی و ایران هم در دو جبهه سیاسی و اقتصادی به عناد برخاسته است. سیاست های خصمانه او علیه روسیه و کره شمالی به رغم دیدار دو جانبه با سران این دو کشور همچنان ادامه دارد.

اما مواضع نظامی، سیاسی و اقتصادی او برابر جمهوری اسلامی ایران که با خروج از برجام آغاز شد و با تحریم های نفتی ادامه پیدا کرده است، یکی از چالش های جدی او در عرصه جهانی است که به اعتقاد کارشناسان و تحلیلگران برجسته بین المللی با شکست مواجه خواهد شد.

ترامپ قصد دارد با خروج از برجام و اعمال تحریم های شدید علیه جمهوری اسلامی ایران از جمله ممنوعیت فروش نفت، تهران را به میز مذاکره بکشاند غافل از اینکه ایران به اعتقاد کارشناسان و تحلیلگران در این نبرد، به دلیل پشتوانه مردمی، نیاز جهان به نفت، عدم همراهی کشورهای دیگر با واشنگتن و توان بالای دفاعی نه تنها شکست نخواهد خورد، بلکه ممکن است پیروز میدان هم باشد.

** اقدام آمریکا علیه ایران خاورمیانه را به درگیری می کشاند

معاون دانشکده روابط بین الملل معاصر چین در مورد فشارهای آمریکا بر ایران معتقد است ایران یک قدرت واقعی است و هر اقدامی از سوی آمریکا علیه تهران، کل خاورمیانه را به درگیری می کشاند و این همان موضوع مادر جنگ ها است که ایران مطرح کرده است.

'لی شائو شیان' در گفت و گو با ایرنا، افزود: اکنون ایران قدرت بزرگی در خاورمیانه است. نفوذ ایران در میان مردم عراق، سوریه و لبنان قابل اغماض نیست و اینها را نمی توان نادیده گرفت.

رئیس انستیتوی مطالعات عرب دانشگاه 'نینگ شیا' چین اظهار داشت نباید فراموش کرد ایران از لحاظ نظامی، اقتصادی و زیربنایی، دارای قدرت و توان بالایی است و حرف های زیادی برای گفتن دارد.

لی تاکید کرد: آمریکا با توجه به همین قدرت ایران است که می خواهد کشورهای دیگر را علیه تهران بسیج کند و بر اروپا، روسیه و ترکیه فشار آورد تا روابط با ایران را به خصوص در زمینه تجارت انرژی متوقف کنند.

به گفته وی آمریکا تلاش گسترده ای را برای تحت فشار قرار دادن ایران در عرصه های مختلف شروع کرده است اما بعید است به نتیجه دلخواه برسد جز اینکه خطر بحران در خاورمیانه هر روز بیشتر نمایان می شود.

او با اشاره به مساله تنگه هرمز و احتمال درگیری در منطقه با ادامه فشارهای آمریکا، گفت: ایران در یک منطقه بسیار مهم قرار دارد، هر کشوری این منطقه را در کنترل داشته باشد در واقع بخش مهمی از دنیا را در کنترل خواهد داشت.

این کارشناس خاورمیانه تصریح کرد: به نظر می رسد یکی از اهداف آمریکا و رژیم صهیونیستی این است که ایران را تحت فشار بگذارند تا از سوریه خارج شود، حتی حملات اسراییل به سوریه در همین ارتباط است.

معاون دانشکده روابط بین الملل معاصر چین و کارشناس خاورمیانه در مورد فشارهای آمریکا بر شرکت های چینی برای خروج از ایران نیز اظهار داشت: شرکت های چینی از سال 2012 میلادی با وجود تحریم ها، روابط تجاری و اقتصادی گسترده ای با ایران داشته اند و این روابط را نیز حفظ خواهند کرد.

به گفته وی شرکت های چینی و بانک های این کشور از هم اکنون باید خود را برای مقابله با فشارهای آمریکا آماده کرده و از روابط تجاری با ایران حراست کنند.

او یادآور شد: اگرچه ترامپ رئیس جمهوری آمریکا فشار بر کشورهای دیگر از جمله چین را افزایش داده است تا ارتباطات اقتصادی با ایران از جمله خرید نفت از این کشور را متوقف کنند، اما شرکت های چینی زیر بار این تهدید نخواهند رفت.

معاون دانشکده روابط بین الملل معاصر چین بیان کرد: پکن در حال حاضر روزانه بین 550 تا 650 هزار بشکه نفت از ایران خریداری می کند، چین سال گذشته میلادی نیز بزرگترین خریدار نفت ایران بود.

تحلیلگر دانشگاه نینگ شیا با بیان اینکه در یک دهه گذشته چین بزرگترین شریک تجاری ایران بوده است، تاکید کرد که شرکت های چینی تسلیم خواسته های آمریکا نمی شوند و حضور خود را در بازار ایران بسیار مهم می دانند و به تجارت و سرمایه گذاری با تهران ادامه خواهند داد.

** محاصره نفتی ایران امکانپذیر نیست

تحلیلگر ارشد موسسه مطالعات بین المللی چین هم اعتقاد دارد که آمریکا به خواست خود که محاصره نفتی ایران است نمی رسد، زیرا چنین کاری اصلا برای واشنگتن امکانپذیر نیست.

'سوشیاو خویی' چنین اقدامی را دشوار خواند و افزود: ایران با تجدید قابلیت های دفاعی و همچنین آزمایش های جدید موشکی، سیگنال های خطی را به ایالات متحده فرستاده است که بیانگر قدرت دفاعی این کشور است.

وی امکان طرح شکایت ایران از آمریکا به دلیل تحریم نفتی تهران را منطقی دانست و پیش بینی کرد به دلیل عدم همراهی جامعه بین المل با خواسته های نامعقول آمریکا، تنش بین واشنگتن و جامعه بین الملل بیشتر شود.

خویی تاکید کرد: خروج آمریکا از برجام به عنوان یک قرارداد مهم بین المللی و همچنین تحریم های یکجانبه نفت ایران از سوی این کشور از جمله نقض قوانین بین المللی است.

تحلیلگر ارشد موسسه مطالعات بین المللی چین اظهار داشت: ایران می خواهد با شکایت از آمریکا قوانین بین المللی را اصلاح کند تا واشنگتن به راحتی نتواند از چنین قوانینی سرپیچی کند.

وی به نمونه های زیاد سرپیچی آمریکا از قوانین بین المللی اشاره کرد و گفت: خروج از توافق بین المللی پاریس و جنگ تجاری آمریکا علیه جهان از جمله این موارد است.

** تحریم های آمریکا بدون همراهی جهان بی اثر هستند

مدیر بخش تجارت بین الملل آکادمی علوم اجتماعی چین هم معتقد است چون تحریم های آمریکا علیه ایران یک جانبه و بدون همراهی جهانی هستند تاثیر زیادی در روابط اقتصادی ایران با جهان ندارند.

'چینگیی سو' تصریح کرد: بعد از تحریم ها، خیلی از کشورها از جمله چین و روسیه و حتی برخی کشورهای اروپایی همچنان روابط اقتصادی خود را با ایران حفظ کرده و حتی گسترش داده اند که بیانگر ناکارآمدی این تحریم ها است.

وی با اشاره به اینکه تحریم های آمریکا علیه صدور نفت ایران بی نتیجه است، تاکید کرد: این تحریم ها شکست خواهد خورد زیرا جهان به نفت ایران نیاز دارد.

آنچه مسلم است این است که آمریکا در نبرد اقتصادی با ایران موفق نخواهد شد واشنگتن حتی ممکن است در این راستا به دلیل فشارهای خودسرانه بر دیگر کشورها خیلی از دوستان خود را هم از دست بدهد، موضوعی که رئیس جمهوری ترکیه به درستی به آن اشاره کرد و گفت سیاست های نادرست آمریکا علیه آنکارا، ترکیه را به آغوش متحدان جدید می اندازد.

 

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
منبع: ایرنا
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۱۱۸۶۹۶ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان