//
کدخبر: ۲۸۰۶۳۴ //

مراسم قالی‌شویان در مشهداردهال امسال برگزار نمی‌شود

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی فرمانداری ویژه کاشان گفت: مهر سال ۹۹ هیچ گونه مراسم و برنامه‌ای با عنوان قالی‌شویان نداریم و تنها ۲ شب عزاداری در فضای باز صحن آستان حضرت سلطان‌علی ابن محمد باقر(ع) با رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی به صورت محدود برگزار می‌شود.

مراسم قالی‌شویان در  مشهداردهال امسال برگزار نمی‌شود

عباسعلی قپانی‌پور روز شنبه در نشست برنامه‌ریزی و هماهنگی مراسم عزاداری حضرت سلطان‌علی ابن محمد باقر (ع) تصریح کرد: با توجه به اعلام خطر وضعیت قرمز در شهرستان کاشان و بر اساس تصمیم ستاد ملی مبارزه با کرونا، تمامی برنامه‌های مرتبط با آیین قالی‌شویان در جمعه دوم و سوم مهرماه لغو است و درب‌های حرم و صحن بسته خواهد بود.

وی افزود: شب‌های چهارشنبه و پنجشنبه نیز تنها به مدت ۲ ساعت مراسم عزاداری و سخنرانی با کنترل شدید مسائل بهداشتی و مباحث امنیتی در صحن آستان مبارک آن حضرت صورت می‌گیرد، هر گونه اسکان موقت در منطقه اردهال ممنوع است، همه مسیرها و راه‌های منتهی مسدود می‌شود و از ورود افراد غیربومی به منطقه جلوگیری خواهد شد.

علی بن محمد بن علی بن الحسین (ع)، مشهور به سلطانعلی، فرزند بلافصل پنجمین امام شیعیان و ام‌ولد بود که سال ۱۱۳ ه‍جری قمری با حکم حضرت امام محمد باقر (ع) و به درخواست دوست‌داران اهل بیت (ع) در چهل حصاران و فین برای ترویج و تبیین احکام دین مبین اسلام از مدینه منوره به منطقه اردهال هجرت کرد که امروزه از توابع بخش نیاسر کاشان به شمار می‌آید.

این امامزاده والامقام نزدیک سه سال در منطقه به هدایت مردم اشتغال داشت و در این مدت بسیاری از شیعیان را گرد خود جمع کرد اما سرانجام در سال ۱۱۶ ه‍.ق به همراه تعدادی از مریدان و اهالی منطقه، حدود ۵۵ سال پس از واقعه کربلا از سوی نیروهای حکومت وقت در محلی به نام دربند ازناوه به شهادت رسید.

آیین سنتی مذهبی موسوم به قالی‌شویان بر این اساس سالانه در دومین جمعه مهرماه به یاد شهادت امامزاده علی ابن محمد باقر (ع) با شور و غوغایی وصف ناپذیر به میزبانی آستان مقدس ایشان در مشهد اردهال کاشان برگزار می‌شود.

قالی‌شویان مردم فین در مشهداردهال کاشان در سال ۱۳۸۹ با شماره ۱۵۰ در فهرست میراث معنوی کشور و سال ۲۰۱۲ با شماره ۵۸۰ به عنوان یکی از میراث جهانی ناملموس ایران به ثبت یونسکو رسیده و تنها آیین سنتی مذهبی اسلامی است که بر اساس تاریخ هجری شمسی در کشور برگزار می‌شود.

سومین جمعه مهرماه نیز اهالی روستای نشلج کاشان در قالب آیینی سنتی مذهبی با اجرای شبیه‌خوانی و سینه‌زنی در آستان مقدس به سوگ شهادت امامزاده علی ابن محمد باقر (ع) می‌نشینند که به جمعه نشلجی‌ها معروف شده است.

 

به گزارش فرتاک نیوز؛ معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی فرمانداری ویژه کاشان در ادامه با تاکید بر اینکه حفظ سلامتی و جان مردم از خطوط قرمز است، بیان کرد: مسئول تامین امنیت و حفظ جان شهروندان هستیم اما در بحث محدودیت‌های کرونایی ملاحظاتی هم‌چون سختی زندگی و معیشت مردم وجود دارد، وگرنه وضعیت این بیماری در شهرستان به گونه‌ای است که شاید اعمال محدودیت‌های سخت‌تر و شدیدتر از فروردین‌ماه نیاز باشد.

وی اضافه کرد: متاسفانه نتیجه مسافرت‌ها، برگزاری برخی مراسم‌ها و بازگشایی مدرسه‌ها در حال نمایان شدن و ورودی بیمارستان شهید بهشتی وضعیت بسیار نگران کننده‌ای دارد، بخش سوم مراقبت از بیماران کرونایی در این بیمارستان در حال آماده‌سازی است و در صورت تداوم این امر به ناچار تصمیم‌هایی برای اعمال محدودیت‌های شدیدتر گرفته می‌شود.

قپانی‌پور با اشاره به تردد ناقلان بدون علامت در سطح جامعه گفت: آمارهای اعلامی از سوی دانشگاه تنها بیماران بستری و تحت آزمایش در بیمارستان را شامل می‌شود، در صورتی که اگر از تمامی افراد جامعه آزمایش گرفته شود، با رقم بیشتری روبه‌رو می‌شویم.

وی همچنین تصریح کرد: لیست هیات‌های متخلف که با نادیده گرفتن مسائل بهداشتی سلامت جامعه را به خطر انداختند، تحویل دادستانی شده است و با همه متخلفان برخورد می‌شود و از هیات‌هایی که با بزرگ‌منشی هزینه‌های برگزاری مراسم خود را به سمت کمک به معیشت مردم و کادر درمانی بردند نیز قدردانی می‌شود.

ویروس کرونا ۲۰۱۹ (COVID-۱۹) که نخستین بار در ووهان چین شناسایی شد، در نهایت به همه کشورها از جمله ایران سرایت کرد و سازمان بهداشت جهانی را برآن داشت تا وضعیت فوق‌العاده اعلام کند.

۴۴۳ هزار و ۸۶ نفر در کشور تا کنون به ویروس کرونا مبتلا شدند که از این میان ۳۷۲ هزار و ۵۱ نفر بهبود یافتند و ۲۵ هزار و ۳۹۴ نفر فوت کردند.

این بیماری قابل پیشگیری است و به‌راحتی با مشارکت شهروندان و رعایت راهکارهایی ساده مانند شست و شوی مکرر دست‌ها، استفاده از ماسک و تعویض به هنگام آن، مصرف مایعات گرم، دست ندادن و روبوسی نکردن با دیگران، خودداری از تماس دست با چشم‌ها، بینی و دهان، حفظ فاصله دست‌کم ۲ متری با افراد بیمار و حضور نیافتن در تجمع‌ها از میزان شیوع و ابتلای ویروس کرونا جلوگیری کرد.

 

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۲۸۰۶۳۴ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان