//
کد خبر: 578842

رژیم غذایی گیاهی موقت موجب کاهش التهاب و پیری می‌شود

رژیم غذایی گیاهی حتی در مدت زمان کوتاه می‌تواند به کاهش التهاب و کند شدن پیری در سطح سلولی کمک کند. این یافته‌ها در یک مطالعه اخیر منتشر شده است.

به گزارش فرتاک نیوز؛ براساس گزارش سلامت‌نیوز و به نقل از مدیسن نت، تحقیقاتی نشان می‌دهد افرادی که به مدت یک ماه از رژیم غذایی وگان پیروی کردند، نسبت به افرادی که رژیم غذایی غنی از گوشت داشتند، تغییرات قابل‌توجهی در بیان ژنتیکی خود مشاهده کردند که منجر به کاهش التهاب و کند شدن پیری شد.

جروم مرتنز، محقق و استادیار علوم اعصاب در دانشگاه کالیفرنیا-سن دیگو، اظهار داشت: «یافته اصلی این است که اپی‌ژنوم تنها در چهار هفته به طور قابل اندازه‌گیری واکنش نشان می‌دهد که نشان‌دهنده پویایی زیست‌شناسی ما و واکنش سریع آن به انتخاب‌های روزمره است.»

در این مطالعه، ۴۸ بزرگسال سالم به‌طور تصادفی به دو گروه تقسیم شدند: گروهی که رژیم غذایی وگان را انتخاب کردند و گروهی که از رژیم غذایی غنی از گوشت پیروی کردند. هر دو گروه کالری مشابهی مصرف کردند.

این تیم تحقیقاتی بیش از ۸۰۰۰۰۰ مکان در ژنوم انسان را بررسی کردند تا تغییرات متیلاسیون، که نقش مهمی در روشن یا خاموش کردن ژن‌ها دارد، را شناسایی کنند.

نتایج نشان می‌دهد که رژیم غذایی وگان به کاهش التهاب و تقویت سیستم ایمنی کمک می‌کند و همچنین سطوح پایین‌تری از سلول‌های محرک التهاب و سطوح بالاتری از سلول‌های تنظیم‌کننده پاسخ ایمنی را ترویج می‌دهد.

علاوه بر این، رژیم غذایی وگان به نظر می‌رسد که فعالیت ژن‌های مرتبط با سرطان را کاهش داده و فعالیت‌های ژنتیکی که می‌توانند کلسترول را کاهش دهند، بهبود بخشند.

مرتنز افزود: «این یافته‌ها نشان می‌دهند که معیارهای مختلف پیری بیولوژیکی ممکن است زیست‌شناسی متفاوتی داشته باشند. تغییرات غذایی تأثیرات عمیقی بر مسیرهای مرتبط با سلامت دارند.»

با این حال، پژوهشگران تأکید کردند که به دلیل اندازه کوچک مطالعه و تغییرات جزئی ژنتیکی، نیاز به تحقیقات گسترده‌تر و طولانی‌مدت برای تأیید تأثیر رژیم غذایی وگان بر کاهش خطر بیماری وجود دارد.