//
کدخبر: ۶۵۵۶۱ //

با مگنت تراپی یا مغناطیس درمانی آشنا شوید

یکی از تکنیک های درمانی بسیار رایج برای تسکین عارضه مختلف در بدن، مگنت تراپی یا مغناطیس درمانی می باشد. این روش در خیلی از جاها به نام مگنوتراپی شناخته می شود

با مگنت تراپی یا مغناطیس درمانی آشنا شوید
به گزارش فرتاک نیوز،

مگنت تراپی یک روش بسیار مفید و کارآمد است که باعث کاهش کمر درد و مشکلات کمر بدون استفاده از داروهای مسکن و سایر داروها می شود. همچنین این روش با استفاده از میدان مغناطیسی بدن باعث کاهش درد در بخش های مختلف بدن می شود.

 

مگنت‌تراپی یا مغناطیس درمانی که در خیلی از منابع با نام مگنوتراپی شناخته می‌شود، یک تکنیک درمانی رایج برای تسکین عارضه‌های مختلف در بدن با استفاده از میدان مغناطیسی می‌باشد. مگنت تراپی روش بسیار کارآمدی است که نیاز شما به مصرف داروهای مسکن و سایر داروهایی که برای کاهش کمر درد و مشکلات کمر مصرف می‌شوند را برطرف می‌کند. از مگنت‌ها می‌توان به روش‌های مختلفی استفاده کرد، از جمله اینکه بر روی دستبندها کار گذاشته شود، یا با ضربات خفیفی بر روی مفاصل آسیب‌دیده زده شود و یا از وسایل مغناطیسی مختلف مثل تشک‌های مغناطیسی استفاده شود.

 

در طی 10 سال اخیر، استفاده از مگنت‌تراپی در حد زیادی گسترش پیدا کرده است و در سطح جهان به عنوان یک صنعت پیشرفته شناخته شده و در کشورهای توسعه‌ یافته میزان استفاده از آن به سرعت در حال افزایش است.

 

مغناطیس چیست؟

بنابر تعریف، مغناطیس یک پدیده فیزیکی است که در اثر حرکت بارهای الکتریکی تولید می‌شود و نیروهای جذب‌کننده یا دفع‌کننده بین اشیاء را به وجود می‌آورد. در مگنت‌ها یا آهنرباها، خطوط مغناطیسی ژئوفیزیکی از سمت شمال آن (قطب منفی) خارج می‌شود و پس از دور زدن، دوباره از سمت جنوب (قطب مثبت) وارد آهنربا می‌شود و در داخل آهنربا از جنوب به سمت شمال یعنی از قطب مثبت به طرف قطب منفی کشیده می‌شود. هر آهنربا یک نیروی مغناطیسی قابل اندازه‌گیری به نام میدان مغناطیسی تولید می‌کند. آهنرباهای ثابت یا استاتیک، میدان‌های مغناطیسی ثابتی دارند که شکل آن تغییر نمی‌کند، اما در الکترو‌مگنت‌ها یا آهنرباهای الکتریکی، میدان مغناطیسی فقط هنگامی تولید می‌شود که جریان الکتریسیته از داخل آنها عبور کند. آهنرباها معمولاً از جنس فلزاتی مانند آهن یا آلیاژها (مخلوطی از دو فلز یا یک فلز و یک ماده غیر فلزی) ساخته می‌شوند.

 

تعریف مگنت تراپی

نیروی مغناطیس یک روش یا ابزار درمانی طبیعی است که نیروی آن به داخل کانال‌ها، منافذ و مجاری بدن نفوذ می‌کند و عملکردهای فیزیولوژیکی بدن را تنظیم می‌نماید. دانشمندان معتقدند که نیروی مغناطیسی از طریق تغییراتی که در جریان خون ایجاد می‌کند، این خاصیت درمانی را از خود نشان می‌دهد.

 

نحوه کار مگنت تراپی چگونه است؟

عنصر آهن در ترکیب خون ما به مقدار زیادی وجود دارد و به همین دلیل وقتی آهنربا بر روی قسمتی از بدن قرار می‌گیرد، جریان خون به آن ناحیه افزایش پیدا کرده و روند بهبود آسیب‌دیدگی‌های آن سریع‌تر می‌شود. میدان‌های مغناطیسی در مجاورت بدن باعث تأمین انرژی بیشتر و تقویت سرعت خونرسانی به بافت‌های بدن شده و با تقویت جریان خون غنی از عناصر غذایی در موضع آسیب‌دیده موجب افزایش سوخت و ساز یا متابولیسم در بدن شما می‌شود. افزایش جریان خون موجب اکسیژن‌رسانی بیشتر به اندام‌های بدن و تأمین اکسیژن بیشتر برای عضلات و بافت‌ها جهت بهبود توان فیزیکی و روانی آنها می‌گردد.

 

در تعادل هورمونی تغییر ایجاد می کند

مگنت‌درمانی تأثیرات قابل ملاحظه‌ای در بهبود فرایندهای فیزیولوژیکی بدن دارد که از آن جمله می‌توان به کمک به دفع سریع‌تر مواد زائد از بدن، خارج کردن سموم و مواد ناخواسته، آزاد کردن مقادیر بیشتری از هورمون‌های اندورفین که مسکن‌های طبیعی بدن به شمار می‌روند و باعث بهبودی سریع‌تر آسیب‌دیدگی‌ها در بدن می‌شوند، بهبود فعالیت ضد عفونت و التهاب در بدن و تقویت سیستم ایمنی، تنظیم و تعدیل در میزان تولید هورمون اندوکرین و کمک به برقراری تعادل در عملکرد آن، افزایش تولید آنزیم‌هایی که در کاهش ورم، خشکی و اسیدیته ناشی از جراحت‌ها و مصدومیت‌ها در بافت‌های بدن تأثیر دارند، کاهش التهاب در بافت‌های آسیب‌دیده، القاء تولید کلاژن بیشتر در مفاصل آسیب‌دیده و ناحیه اطراف آنها که موجب بهبودی سریع‌تر استخوان‌ها و اجزای داخلی مفصل می‌شود و در نهایت، کمک به رفع دردهای مزمن و تقویت سلامت عمومی بدن اشاره کرد.

 

در تعادل الکترو‌مغناطیسی بدن تغییر ایجاد می کند

هنگامی که یک مصدومیت برای ما اتفاق می‌افتد و یکی از بافت‌های بدن آسیب می‌بیند، یون‌های دارای بار مثبت به طرف ناحیه آسیب‌دیده حرکت می‌کنند و باعث ایجاد درد و ورم در آن ناحیه می‌شوند. حال برای آنکه آسیب‌دیدگی این بافت بهبود پیدا کند، باید به حالت طبیعی خود یعنی به وضعیت دارای بار منفی بازگردانده شود. به‌کارگیری میدان‌های مغناطیسی در موضع آسیب‌دیده باعث برقراری تعادل الکترومغناطیسی طبیعی در این ناحیه و رفع علائم آسیب‌دیدگی می‌شود.

 

مگنت تراپی چه کارایی دارد؟

گردش جریان خون

انرژی

آبرسانی به سلول‌ها

توده عضلانی بدون چربی

دامنه حرکتی و انعطاف پذیری

استامینا

استحکام

استقامت

پاسخ‌های عصبی - عضلانی

 

مگنت تراپی برای کاهش چه عواملی صورت می گیرد؟

درد

سفتی عضلات

تورم و التهاب

اسپاسم

کوفتگی و کبودی

 

با مگنت تراپی چه مشکلاتی درمان می شود؟

پوکی استخوان

فتق دیسک

آسیب‌های ورزشی

آرنج تنیس بازان

کمر دردهای مزمن

درد شانه

خار پاشنه پا

درد قوس کف پا

آرتروز

آسم

سندرم تونل کارپال

فیبرومالاژی

عفونت‌ها

میگرن

درد پا

درد گردن

عوارض کمر درد و گردن را با مگنت تراپی درمان کنید

در نقاط آسیب‌دیده و دردناک بدن میزان اکسیژن، اسیدیته (pH) و گردش خون کاهش پیدا می‌کند. مگنت‌تراپی و اعمال نیروی مغناطیسی باعث بهبود جریان یون کلسیم در موضع آسیب‌دیده می‌شود و از این طریق به جذب مقادیر بالاتری از یون کلسیم در مهره‌های شکسته کمر و بهبود سریع‌تر آنها کمک می‌کند. همچنین نیروی مغناطیسی به جلوگیری از تشکیل رسوبات کلسیم در مفاصل کمر و گردن در بیمارانی که از آرتروز کمر، آرتروز گردن و اسپوندیلولیستزیس رنج می‌برند، کمک می‌کند. علاوه بر آن، میدان‌های مغناطیسی با فرکانس‌های پایین‌تر باعث تغییر در فعالیت‌های آنزیمی و واکنش‌های بیوشیمیایی و در نتیجه، تسکین کمر درد، گردن درد، روماتیسم و استئوآرتروز می‌شوند. میدان‌های مغناطیسی با فرکانس بالاتر هم در آرامسازی عروق خونی و افزایش جریان خون جهت تقویت قابلیت ترمیم و بازسازی طبیعی بدن تأثیر دارند و از آن برای درمان درد سیاتیک، دیسک کمر، درد پایین کمر و درد استخوان دنبالچه استفاده می‌شود. اصولاً از میدان‌های مغناطیسی با بار منفی برای عادی‌سازی و برقراری تعادل در واکنش‌های متابولیکی بدن استفاده می‌شود. به هم خوردن تعادل طبیعی در واکنش‌های متابولیکی در اثر بیماری‌هایی از قبیل فتق و خرابی دیسک‌های بین مهره‌ای باعث ایجاد درد و التهاب در کمر می‌شود که با اعمال میدان‌های مغناطیسی با بار منفی می‌توان آن را برطرف کرد.

 

مگنت تراپی چه مزایایی دارد؟

مگنت تراپی روشی غیرتهاجمی، با قیمت مناسب و در بسیاری از موارد بسیار مؤثر است. امروزه مردم بیشتر تمایل به استفاده از روش‌های درمانی دارند که در وقت آنها صرفه جویی کرده و سریع‌تر آنها را به نتایج مطلوب برساند. همه درمان‌های جامع یک ماهیت مشترک دارند؛ آن‌ها بر اساس فرایندهای طبیعی انجام می‌شوند. مگنت تراپی بسیار شبیه طب سوزنی است، سیستم انرژی را دوباره برقرار کرده و در نتیجه فرایند بهبودی شروع می‌شود.

 

چه زمانی استفاده از این روش درمانی لازم است؟

از این روش درمانی در بسیاری از موارد برای بیماران استفاده می شود. امکان استفاده از این روش در هنگام ایجاد درد یا التهاب شدید و نیز شرایط بیماری مزمن، فرآیند بهبود ضعیف یا موارد مانند آن وجود دارد. به هر حال هنگام انتخاب این روش درمانی لازم است به موارد منع مصرف زیر توجه داشت:

 

مواردی که از دستگاه های تنظیم ضربان قلب استفاده می شود

بارداری

مشکلات بد خیم سلول های خونی

عفونت های شدید و بیماری فعال سل

مشکلات غدد

خون ریزی

چه عواملی باعث منع انجام مگنت تراپی می شود

 

بله افراد مبتلا به بیماری‌های زیر نمی‌توانند از مغناطیس درمانی استفاده کنند:

کاشت حلزون گوش

استفاده از پیس میکر

ایمپلنت‌های کاهنده درد

تزریق انسولین

زنان باردار

بیماران بایپلار یا دوقطبی نباید از مگنت تراپی استفاده کنند.

زخم‌های باز: مگنت‌ها باعث کاهش چسبندگی پلاکت‌ها شده و دررنتیجه در روند انعقاد خون اختلال ایجاد می‌کنند.

از انجام مگنت تراپی در ۲۴ تا ۴۸ ساعت اول رگ به رگ شدن یا جمع شدن خون در قسمتی از بدن خودداری کنید.

عوارض جانبی استفاده از این روش درمانی

مگنت تراپی اثرات جانبی بسیار کمی دارد. معمولاً مگنت تراپی در بیماران یا جواب می‌دهد یا جواب نمی‌دهد. گزارش شده که بیمارانی که از تحریک مغناطیسی ترانس کرانیال برای درمان افسردگی استفاده می‌کنند دچار سر دردهای خفیفی می‌شوند که تنها اثر جانبی استفاده از این روش است.

 

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
منبع: الو دکتر
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۶۵۵۶۱ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان