//
کدخبر: ۴۲۸۵۵۳ //

۶نکته مهم رعایت بهداشت در قاعدگی که باید در مورد آن بدانید!

در این مقاله از شما را با اهمیت رعایت بهداشت در دوران قاعدگی زنان آشنا کنیم.

6نکته مهم رعایت بهداشت در قاعدگی که باید در مورد آن بدانید!
به گزارش فرتاک نیوز،

بهداشت در قاعدگی (Menstrual Hygiene) یکی از مسائل مهمی است که می‌تواند بر کیفیت زندگی و سلامت زنان اثرگذاری مستقیم داشته باشد. زنان معمولا در دوره پریودی نوسانات هورمونی شدید را تحمل می‌کنند که این موضوع در برخی موارد باعث نادیده گرفتن رعایت بهداشت می‌شود.

دوره قاعدگی یکی از لحظات نسبتا دشوار زنان به‌شمار می‌آید که اغلب آن‌ها با سندرم پیش از قاعدگی (PMS) و تغییرات رفتاری شدید مواجه می‌شوند. این نوسانات  باعث هرج و مرج، خشم و خواسته‌های عجیبی خواهد شد که می‌تواند سلامت و بهداشت در قاعدگی را تحت تاثیر قرار دهد.

در صورتی که اهمیت دادن به بهداشت زنان در دوران پریودی باعث می‌شود تا این دوره (سه تا هفت روز) با آرامش و به دور از تنش‌های فکری و جسمی سپری شود. همراه ما باشید تا در این مقاله از  شما را با اهمیت رعایت بهداشت در دوران قاعدگی زنان آشنا کنیم.

بهداشت در قاعدگی (Menstrual Hygiene)

زنان در این دوره از لحاظ روحی و جسمی بسیار آسیب‌پذیر هستند. زیرا در دوره قاعدگی تمام اندام‌ها و سیستم‌های بدن از لحاظ فیزیولوژیک دچار شرایط پیچیده‌ای می‌شوند. این پیچیدگی را می‌توان شامل گرفتگی عضلات، تضعیف روحیه و نوسانات هورمونی دانست که همگی ناشی از تغییرات دوره قاعدگی خواهند بود.

اکثر زنان دوره‌های قاعدگی را بدون کسب آگاهی پشت سر می‌گذارند و به خود زحمت نمی‌دهند که بفهمند عملکرد بهداشتی آن‌ها صحیح است یا خیر. این موضوع تا جایی پیش رفته که متاسفانه هنوز در کشور ما برخی دختران و زنان درگیر تصورات قدیمی و نادرست در خصوص دوره پریودی هستند.

خوب است بدانید که بهداشت در قاعدگی (Menstrual Hygiene) علاوه‌بر محافظت از بدن زنان در برابر عفونت و قارچ‌ها باعث کاهش دردهای پریودی و بالا بردن روحیه آن‌ها میشود. شما می‌توانید با مراجعه به متخصص زنان درمانکده ضمن مطرح کردن سوالات خود مشاوره تلفنی، متنی یا تصویری دریافت کنید.

بهداشت در قاعدگی

اهمیت رعایت بهداشت در پریودی

خون قاعدگی پس از خروج از بدن می‌تواند سایر ارگانیسم‌ها را آلوده کند. این موضوع حتی در روزهایی که شدت خونریزی کمر است باید مورد توجه قرار گیرد. زیرا برخورد خون پریودی با واژن و ترکیب آن با عرق در اندام تناسلی باعث می‌شود تا مکان گرم و مرطوبی برای تکثیر باکتری به وجود آید.

از همین‌رو احتمال بروز بیماری‌های عفونت مجاری ادراری، عفونت واژن و بثورات پوستی افزایش می‌یابد. واژن یک اندام خود تمیز شونده بدن است اما باز هم تمیز نگه داشتن آن در دوره پریودی بسیار مهمی تلقی می‌شود.

در این دوران بدن زن به‌دلیل تغییرات هورمونی و فیزیولوژیکی بیشتر به عفونت‌ها و بیماری‌ها حساس خواهد شد. به‌همین دلیل متخصصین بهداشت زنان در دوران پریودی را به‌منظور حفظ سلامت جسمی و روانی بسیار مهم می‌دانند. اینجاست که اهمیت رعایت بهداشت در دوران قاعدگی زنان بیش از پیش مشخص می‌شود.

6 نکته ضروری برای بهداشت زنان در دوران قاعدگی

قاعدگی یکی از فرایندهای مهم و حیاتی بدن زنان محسوب می‌شود که نیازمند مراقبت‌های خاصی است. رعایت بهداشت در قاعدگی علاوه‌بر کمک به شما برای مدیریت درد موجب شادابی بدن و حفظ روحیه ناشی از نوسانات هورمونی در طول دوره پریودی خواهد شد.

بنابراین اگر می‌خواهید دوره عادت ماهانه نرمالی داشته باشید، بهتر است بهداشت قاعدگی را همیشه در اولویت قرار دهید. در زیر با نکات مهم بهداشت زنان در دوران قاعدگی آشنا می‌شوید:

1. تعویض زودهنگام نوار بهداشتی، کاپ قاعدگی یا تامپون

خون خارج شده دوره قاعدگی می‌تواند باعث آلودگی اندام تناسلی زنان شود. پدهای بهداشتی مرطوب هستند و در اثر ترکیب با عرق محیط مناسبی برای رشد باکتری ایجاد می‌کنند. از همین‌رو احتمال بروز بثورات پوستی، عفونت واژن و مجاری ادراری افزایش می‌یابد.

کاپ قاعدگی را باید به درستی بشویید و نوار بهداشتی یا تامپون حداکثر تا 6 ساعت تعویض شوند. اگر تامپون به مدت طولانی در واژن باقی بماند منجر به سندروم شوک سمی (TSS) ناشی از عفونت باکتریایی می‌شود.

بهداشت در پریودی با تعویض مرتب پدها و تامپون رعایت خواهد شد و از عفونت یا تحریک جلوگیری می‌کند. همچنین تمیز شستن و خشک نگه داشتن کاپ قاعدگی بین هر دوره پریودی از دیگر روش‌های رعایت بهداشت زنان در دوران قاعدگی به‌شمار می‌آید.

2. بهداشت در قاعدگی با تمیز نگه داشتن واژن

برای رعایت بهداشت در قاعدگی باید ناحیه تناسلی زنان به خصوص واژن تمیز نگه داشته شود. شستشوی این ناحیه از پشت به جلو باکتری‌های مقعد را به دهانه واژن و مجاری ادرار انتقال می‌دهد. از همین‌رو بدن شما مستعد ابتلا به عفونت خواهد شد. بنابراین برای شستشوی واژن از سمت جلو به پشت اقدام کنید.

بهداشت در قاعدگی

3. عدم استفاده از محصولات شیمیایی سنگین

برای بهداشت قاعدگی به سراغ محصولات شیمیایی سنگین مانند صابون و سایر محصولات ضد میکروبی نروید. این محصولات باعث می‌شوند تا:

    باکتری مفید اطراف واژن از بین بروند.

    مواد ضدعفونی قوی باعث خشک شدن پوست اطراف واژن، ترک یا ایجاد زخم خواهند شد.

    اسانس شیمیایی و مصنوعی آن‌ها باعث ایجاد حساسیت بافتی و بثورات پوستی در واژن می‌شوند.

برای انتخاب یک محصول شستشو و ضدعفونی کننده واژن جهت رعایت بهداشت در قاعدگی حتما با دکتر زنان آنلاین مشورت کنید.

4. بهداشت در قاعدگی و روش صحیح دور انداختن پد بهداشتی یا تامپون

بهترین راه‌کار برای عدم سرایت باکتری و عفونت پیچیدن نوار بهداشتی یا تامپون در دستمال کاغذی قبل از دور انداختن است. یادتان باشد شستشوی آن‌ها کار درستی نیست، زیرا باعث مسدود شدن سرویس بهداشتی می‌شود و به‌دلیل برگشت آب به بالا باکتری را در محل مورد نظر پخش می‌کند. پس از دور انداختن پد بهداشتی یا تامپون حتما دست‌های خود را با آب و صابون بشویید.

5. رعایت بهداشت در قاعدگی با دوش گرفتن

یکی از سوالات رایج در دوره پریودی این است که آیا می‌توانم در دوره عادت ماهانه دوش بگیرم؟ این سوال از آن‌جا نشات گرفته که در قدیم توصیه می‌شد دختران و زنان در طول دوره پریودی به‌دلیل ورود باکتری و ایجاد عفونت نباید حمام کنند.

این تفکر امروزه صحیح نیست. شما می‌توانید برای بهبودی نوسانات خلق‌وخو و افزایش انرژی جسمانی خود یک تا 2 بار در روز استحمام کنید. حتی استفاده از صابون‌های مخصوص و استاندارد دوره قاعدگی هنگام دوش گرفتن کاملا مجاز است. دوش آب گرم علاوه‌بر افزایش نشاط باعث از بین رفتن تنش در عضلات کمر، شکم و لگن می‌شود.

6. پوشیدن لباس زیر نخی و تمیز

یکی از اصلی‌ترین دلایل بیماری‌های عفونتی در دوره قاعدگی زنان عدم رعایت بهداشت فردی و جنس لباس زیر آن‌ها است. شما باید از لباس زیر با الیاف طبیعی و نخی استفاده کنید تا از بروز حساسیت پوستی جلوگیری شود. لباس زیر نخی بسیار کمتر از جنس‌های دیگر رطوبت بدن را جذب می‌کند و تعویض زود هنگام آن مانع از تجمع باکتری یا قارچ خواهد شد.

بهداشت در قاعدگی

چگونه با رعایت بهداشت دوره پریودی از راش‌های پوستی جلوگیری کنیم؟

راش، کهیر و بثورات پوستی اطراف واژن زنان در دوره پریودی نتیجه طولانی مرطوب نگه داشتن ناحیه تناسلی است. اگر نوار بهداشتی را در بلند مدت نگه دارید رطوبت ناشی از آن می‌تواند باعث ملتهب شدن ناحیه تناسلی شما شود.

این اتفاق زمانی‌که در حال انجام فعالیت فیزیکی هستید شدت بیشتری پیدا می‌کند. از همین‌رو بهتر است واژن و پوست اطراف آن را در دوره قاعدگی به‌طور منظم خشک کنید و با تعویض زودهنگام پد بهداشتی مانع از بروز رطوبت شدید در آن ناحیه شوید.

برای این منظور می‌توانید با دکتر متخصص زنان درمانکده مشورت کنید تا در صورت لزوم پماد موضعی ضد میکروبی پس از حمام برای شما معرفی کند.

نتیجه بهداشت در قاعدگی

رعایت بهداشت در دوران قاعدگی (Menstrual Hygiene) از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است. بدن زنان به‌دلیل تغییرات هورمونی و فیزیولوژیکی در این دوره حساس‌تر می‌شود و آگاهی از بهداشت قاعدگی به آن‌ها کمک می‌کند تا پریود سالم‌تری داشته باشند.

 

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۴۲۸۵۵۳ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان