//
کدخبر: ۴۲۸۳۵۴ //

پرتقاضا ترین رشته های انسانی

گروه ازمایشی علوم انسانی و معارف اسلامی یکی از پنج گروه ازمایشی شرکت کننده در آزمون سراسری را تشکیل می دهد که علاقه مندان به رشته های حوزه علوم انسانی را به خود اختصاص می دهد .

پرتقاضا ترین رشته های انسانی
به گزارش فرتاک نیوز،

طبق آمار در نوبت دوم کنکور سراسری 1402، ۳۴۳ هزار و ۵۵۱ داوطلب در گروه آزمایشی علوم انسانی شرکت کردند که این آمار از رقابت بالا در این گروه آزمایشی خبر می دهد.

رشته های تحصیلی این گروه آزمایشی، همانطور که از نام آن آشکار است به طور مستیقیم یا غیر مستقیم به مسائل انسانی مربوط می شوند .

پژوهش های حاصل از رشته های علوم انسانی در زندگی فرذی و اجتماعی فرد و جامعه تاثیر گذار است . به گونه ای که یکی از نیاز های جوامع و دغدغه مسئولان هر کشوری ، تربیت افراد در رشته های مربوط به علوم انسانی است .

با آموزش رشته های علوم انسانی می توان افرادی را مورد تربیت قرار داد که برای جامعه مفید بوده و ارزش های انسانی را حفظ کنند

این رشته تحصیلی باتمامی عوامل موثر بر انسان و جنبه های مرتبط با آن سر و کار دارد به عبارت دیگر برای بررسی و مطالعه رفتارهای افراد در هر محیط اجتماعی و فردی کاربرد دارد.

هدف این رشته تحصیلی از اقتصاد و حسابداری گرفته تا روان شناسی و حقوق ، همگی توجه به مسائل انسانی و اجتماعی است .

اهمیت و ضرورت رشته های علوم انسانی بر هیچ کس پوشیده نیست چرا که تمام ابعاد فرد ، جامعه را در برمی گیرد و در زندگی فردی و اجتماعی هر فردی تاثیر گذار است .

رشته های تحصیلی گروه آزمایشی علوم انسانی بسیار متنوع و پرکابرد هستند به گونه ای که تمامی جوانب شخصیت ، فرد ، محیط ، اخلاق ، تمدن و مسائل اسلامی و دینی را در نظر می گیرد .

داوطلبان برای ورود به رشته های پرطرفداری همچون حقوق ، روانشناسی مشاوره و حتی " قبولی فرهنگیان" ، می بایست مهارت های بالایی را در برقراری روابط انسانی داشته باشند .

دانش آموزان برای ورود به هر رشته تحصیلی می بایست یکسری مهارت های مرتبط را در خود تقویت کنند.

رشته های پر متقاضی علوم انسانی نیز از این قاعده مستثنی نیستند و چه بسا که در مقایسه با سایر رشته های تحصیلی دیگر مهارت های بیشتری را طلب کنند .

به عبارت دیگر هر فرد می بایست براساس شناخت مهارت های خود و ویژگی های فردی دارد ، می بایست دست به انتخاب بزند و نیاز های رشته تحصیلی مورد نظر خود را در نظر بگیرد .

افرادی که این رشته تحصیلی را انتخاب می کنند باید روحیه بالایی را برای خدمت به انسان و جوامع دارا باشند به گونه ای که بتوانند اهداف والای این رشته را به شکوفایی برسانند .

همچنین این دسته از افراد باید به پیچیدگی مسائل مربوط به ذهن و روان انسان ها آگاهی و تسط کامل داشته باشند تا قادر باشند اهداف عالی فردی و جامعه را محقق سازند .

قبولی و پذیرفته شدن در رشته های پر متقاضی رشته انسانی ، مستلزم برخورداری از یک حافظه قوی و پشتکار بالا ست چرا که اکثر دروس این رشته جز دروس مفهومی بوده و ساعات مطالعه زیادی را به خود اختصاص می دهند .

دانش آموزان رشته انسانی برای دست یابی به رشته های پر طرفدار این رشته تحصیلی ، می بایست با " برنامه ریزی " مناسب و بهره گیری از یک "مشاوره کنکور "  به اهداف تحصیلی همچون "قبولی حقوق" دست پیدا کنند .

علاوه بر شرکت در آزمون سراسری ، اکثر رشته های علوم انسانی بدون آزمون و از طریق سوابق تحصیلی  اقدام به جذب دانشجو می کنند .

رشته انسانی

اما باید این نکته را در نظر داشت که پذیرش دانشجو در دانشگاه های علوم انسانی  برتر کشور ، همچون دانشگاه تهران ، دانشگاه شهید بهشتی ، دانشگاه الزهرا ، دانشگاه علامه طباطبلایی ، دانشگاه خوارزمی و ... از طریق آزمون سراسری است و رتبه و تراز بالایی برای جذب دانشجو مورد نیاز است.

اما برخی از دانشگاه ها همچون دانشگاه پیام نور ، غیر انتفاعی ، آزاد اسلامی از طریق معدل و سوابق تحصیلی ، اقدام به جذب و پذیرش دانشجو در رشته های علوم انسانی می کنند .

رشته های تحصیلی علوم انسانی ،  از نظر درآمدی و فرصت های شغلی امکان مناسبی را برای داوطلبان فرام می کنند . به گونه بسیاری از مشاغل به این گروه آزمایشی ارتباط پیدا می کند .

بخش عمده ای از داوطلبان کنکور انسانی ، علاقه مند به پذیرفته شدن در دانشگاه فرهنگیان هستند. ذکر این نکته الزامی است که دانشگاه فرهنگیان  نیز هر ساله بخش عمده ای از جذب دانشجویان خود را از طریق کنکور ، به خصوص کنکور گروه آزمایشی  علوم انسانی انجام می دهد .

از این طرق فرصت شغلی برای بسیاری از داوطلبان کنکور انسانی فراهم می باشد و رقابت را در میان دسته از داوطلبان دو چندان می کند .

برخی از این رشته های تحصیلی با عنوان "پرتقاضاترین رشته های انسانی " مطرح می شود که لیست آن ها به شرح زیر است :

  1. روان شناسی
  2. دبیری و آموزگاری
  3. حسابداری
  4. حقوق
  5. اقتصاد
  6. زبان و ادبیات فارسی
  7. زبان عربی
  8. جامعه شناسی
  9. الهیات
  10. و ...
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۴۲۸۳۵۴ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان