//
کدخبر: ۴۲۴۴۵۶ //

مصرف سیگار و حشیش به طور همزمان باعث افسردگی می‌شود

مطالعات نشان می‌دهند کسانی که سیگار و حشیش را به طور همزمان مصرف می‌کنند، بیشتر احتمال دارد که به مشکلات سلامت روان مانند اضطراب و افسردگی مبتلا شوند.

مصرف سیگار و حشیش به طور همزمان باعث افسردگی می‌شود
به گزارش فرتاک نیوز،

تیمی از محققان دانشگاه کالیفرنیا در مطالعه‌ای که نتایجش روز ۱۳ سپتامبر در مجله PLOS ONE منتشر شد به این نتیجه رسیدند کسانی که از هر دو ماده حشیش و سیگار استفاده می‌کنند، نسبت به افرادی ‌که فقط از دخانیات استفاده می‌کنند یا افرادی ‌که هیچ ماده‌ای استفاده نمی‌کنند، بیشتر احتمال دارد دچار اضطراب و افسردگی شوند.

این مطالعه در حالی منتشر شده که تنباکو و حشیش از پرمصرف‌ترین مواد در جهان هستند و از زمان گسترش قانونی‌شدن حشیش در برخی کشورها، استفاده از آن بسیار بیشتر شده است.

محققان دانشگاه کالیفرنیا داده‌های مربوط به سلامت روان و مصرف مواد را در ۵۳ هزار و ۸۰۰ بزرگسال ساکن آمریکا تجزیه ‌و ‌تحلیل کردند. 

نتایج این تحقیق نشان می‌دهد احتمال ابتلا به این اختلالات سلامت روان برای مصرف‌کنندگان تنباکو و حشیش تقریباً ۲ برابر بیشتر از افراد دیگر است.

البته دانشمندان می‌گویند بسیاری از داده‌ها در طول همه‌گیری کووید ۱۹ جمع‌آوری شده است که استرس‌های دیگری را به‌همراه داشت و می‌توانست هم اضطراب و افسردگی و هم مصرف مواد را تشدید کند.

یافته‌ها نشان می‌دهند اگرچه مصرف همزمان برخی از مواد مخدر با افسردگی و اضطراب ارتباط دارد، ولی علت آن روشن نیست. افراد مبتلا به افسردگی ممکن است بیشتر از تنباکو یا ماری‌جوانا برای خوددرمانی خلق‌و‌خوی افسرده خود استفاده کنند.

همچنین به ‌نظر می‌رسد خلق‌و‌خوی فرد پس از فروکش‌کردن اثرات مواد، بیشتر کاهش می‌یابد و میل به مصرف بیشتر را افزایش می‌دهد. اثرات لذت‌بخش سیگار نیز در ابتدا می‌تواند آرامش‌بخش باشد. اما هر‌چه فردی طولانی‌تر سیگار می‌کشد، نیاز او به این ماده بیشتر می‌شود و احتمال مشکلات روانی را افزایش می‌دهد.

محققان می‌گویند مصرف همزمان تنباکو و حشیش می‌تواند نوعی خودآزاری باشد که طی آن افراد بدون قصد مستقیم خودکشی، به خود آسیب وارد می‌کنند.

 

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۴۲۴۴۵۶ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان