//
کدخبر: ۴۲۰۷۳۰ //
آشپزی | عدسی صبحانه

غذای اصیل و سنتی ایرانی | آموزش عدسی صبحانه!

عدسی یکی از غذاهای اصیل ایرانی است که در دسته آش ها قرار می گیرد و بر خلاف ظاهر بسیار ساده خود، دارای خواص بسیار زیادی می باشد. از دیر باز ایرانیان از این آش، به عنوان صبحانه و میان وعده عصرانه استفاده می کردند.

به گزارش فرتاک نیوز،

قدمت استفاده از عدسی و محبوبیت آن در میان ایرانیان به حدی است که در برخی متون تاریخی نیز به این غذا اشاره شده است. به عنوان مثال در تاریخ بیهقی آمده :« دعوتی با تکلّف ساخته و هریسه نهاده بودند» ( هریسه نوعی عدسی است که در آن گوشت می ریختند.)

مواد اولیه برای تهیه عدسی صبحانه

عدس : 2 پیمانه

پیاز : 2 عدد متوسط

سیب زمینی : 1 عدد بزرگ

رب گوجه فرنگی ( اختیای) : 1 قاشق غذاخوری

آب : 4 لیوان

کره : 30 گرم

گل پر: 1 قاشق مربا خوری

آویشن : 1 قاشق چای خوری

نمک، فلفل و زرد چوبه: به مقدار لازم

آموزش مراحل تهیه عدسی صبحانه

مرحله اول

برای تهیه یک عدسی صبحانه عالی، ابتدا عدس را درون یک کاسه بریزید و پس از شستن، به قدری آب درون ظرف بریزید تا به اندازه یک بند انگشت روی عدسی ها را بگیرد.

ظرف را کنار بگذارید تا عدس ها به مدت یکی دو ساعت خیس بخورند. پس از خیس خوردن عدس ها، آن ها را درون آبکش بریزید و کنار بگذارید.

مرحله دوم

پیاز را پوست گرفته، بشویید و خلالی خورد کنید. اگر پیاز درشت درون غذا باب میلتان نیست می توانید پیاز را به صورت نگینی و ریز خورد کنید. درون یک قابلمه، کمی روغن بریزید و روی حرارت ملایم اجاق قرار دهید.

پیاز های خورد شده را به قابلمه اضافه کنید و کمی تفت دهید تاپیاز ها سبک و شیشه ای شوند. در این مرحله نمک، فلفل و زردچوبه را به پیاز ها اضافه کنید و حدود دو دقیقه دیگر به تفت دادن مواد ادامه دهید تا بوی ادویه ها بلند شود.

مرحله سوم

رب گوجه فرنگی را به پیاز اضافه کنید و همراه مواد درون قابلمه کمی تفت هید تا بوی خامی رب گرفته شود. سپس عدس آب کش شده را به همراه 4 لیوان آب درون قابلمه بریزید. در این مرحله سیب زمینی ها را بشویید و نگینی خورد کنید. سیب زمینی های خورد شده را با آب سرد بشویید تا نشاسته اضافی آن گرفته شود.

مرحله چهارم

سیب زمینی خورد شده را به همراه آویشن به مواد اضافه کنید و صبر کنید تا بجوشند. پس از جوشیدن  آب، درب قابلمه را بگذارید و اجازه دهید تا غذا به مدت 45 دقیقه آرام آرام بپزد.

مرحله پنجم

در مراحل پایانی، گلپر و کره را نیز به مواد اضافه کنید و پس از پختن کامل عدسی، آن را درون ظرف مناسب ریخته و سرو نمایید.

 

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۴۲۰۷۳۰ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان