//
کدخبر: ۳۹۳۹۴۷ //

خانم ها بخوانند : هرآنچه باید از لکه بینی بدانید + علل و راهکار

در اصطلاح پزشکی لکه بینی به عنوان"خونریزی که نیازی به حفاظت بهداشتی ندارد" تعریف می‌شود اما لکه بینی می‌تواند اشکال مختلفی داشته باشد.

خانم ها بخوانند : هرآنچه باید از لکه بینی بدانید + علل و راهکار
به گزارش فرتاک نیوز،

لکه بینی اولین لکه‌های خون با پاک کردن یا مشاهده روی محافظ بهداشتی یا لباس زیر است. گاهی اوقات لکه بینی منجر به ترشحات قهوه‌ای رنگ می‌شود (مثلاً خون قدیمی به علاوه تولید موکوس طبیعی) که می‌تواند با عفونت اشتباه گرفته شود اما معمولاً با هیچ بو یا علائم دیگری همراه نیست.

 هورمون آی یو دی:

پروژستین‌ها مانع از رشد خارج از کنترل پوشش داخلی رحم می‌شوند اما می‌توانند خیلی خوب کار کنند بنابراین پوشش کمی ناپایدار است و میریزد. این می‌تواند به دوره‌ای تبدیل شود که آنقدر سبک است که به عنوان لکه بینی در نظر گرفته می‌شود. ردیابی چرخه شما کمک خواهد کرد. برای برخی از زنان به ویژه آن‌هایی که قبل از IUD جریان شدید دارند به جای پریود سنگین، لکه بینی نامنظم یا لکه بینی با جریان سبک‌تر را تجربه می‌کنند. زنان باید مزایا و معایب لکه بینی را با قاعدگی‌های قبلی بسنجید به خصوص اگر سنگین یا دردناک بوده است.

 انجام ورزش و حرکات سنگین:

زنانی که پس از آمیزش یا ورزش شدید لکه می‌بینند ممکن است این کار را صرفاً به این دلیل انجام دهند که اصطکاک دهانه رحم باعث تحریک می‌شود. زنانی که ورزش‌های سخت جدید را انجام می‌دهند و به سرعت وزن کم می‌کنند نیز ممکن است به دلیل تغییرات در هورمون‌ها لکه بینی را تجربه کنند. سوزاندن سلول‌های چربی و کاهش وزن می‌تواند استروژن را در بدن آزاد کند. از آنجایی که سلول‌های چربی به تولید برخی هورمون‌های جنسی کمک می‌کنند کاهش وزن مداوم می‌تواند باعث کاهش سطح استروژن در بدن شود. اگر زنی بیش از حد وزن کم کند ممکن است قاعدگی او متوقف شود و لکه بینی ایجاد شود. اگر اینطور است باید به پزشک مراجعه کنید.

 داشتن استرس:

استرس نقش پیچیده‌ای در لکه بینی و تغییر چرخه دارد. احتمالاً افزایش کورتیزول بر سیستم سیگنال دهی بدن تأثیر می‌گذارد و تغییر در هورمون‌ها باعث ایجاد لکه بینی می‌شود.

داشتن اکتروپیون یا پولیپ:

اگر لکه بینی قابل توجه یا آزاردهنده دارید مراجعه به پزشک ضروری است. پولیپ‌ها توده‌های کوچکی روی دهانه رحم هستند که در صورت تماس ممکن است خونریزی کنند. آن‌ها خوش خیم هستند اما در صورت ایجاد مزاحمت می‌توان آن‌ها را برداشت. اکتروپیون یک وضعیت طبیعی است که در آن سلول‌های غده‌ای آن‌هایی که شبیه پوشش داخلی رحم هستند.

نامتعادل بودن سطح پروژسترون و استروژن:

این طبیعی است که مقدار کمی لکه بینی در حوالی تخمک‌ گذاری و دو هفته قبل از شروع پریود مربوط به تغییرات هورمونی باشد. زنانی که لکه بینی را آزاردهنده می‌دانند می‌توانند با پزشک خود در مورد گزینه‌ها صحبت کنند. رایج‌ترین گزینه امتحان قرص‌های ضد بارداری است که پروژسترون غالب است و به تثبیت پوشش داخلی کمک می‌کند.

باردار بودن:

بعضی از زنان ممکن است پس از پایان بارداری دچار «خون‌ریزی لانه گزینی» شوند. هر گونه قاعدگی نامنظم یا خونریزی نیاز به آزمایش بارداری دارد. خونریزی لانه گزینی نیز یکی از مقصران رایج زمانی است که یک زن متوجه می‌شود که در دوران بارداری خود بیشتر از حد انتظار است و این خونریزی می‌تواند برای یک دوره اشتباه گرفته شود.

یائسگی:

یائسگی یک دوره‌گذار است که می‌تواند 5 تا 10 سال قبل از قطع قاعدگی شروع شود. برخی از زنان لکه بینی را تجربه می‌کنند زیرا آن‌ها هر ماه یک تخمک آزاد نمی‌کنند و بنابراین بدن پریود طبیعی نخواهد داشت. سایر زنان با کاهش سطح هورمون ممکن است جریان بسیار خفیف یا لکه بینی را تجربه کنند زیرا پوشش داخلی رحم خوابیده می‌شود. در یک زن جوان سالم لکه بینی علامت هشدار دهنده یائسگی نیست.

نتیجه‌گیری:

قاعدگی نامنظم یا دوره لکه بینی گاه به گاه طبیعی است و یکسری شرایط مرتبط با لکه بینی وجود دارد که پزشک شما می‌خواهد در صورت مراجعه آن‌ها را رد کند.

آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۳۹۳۹۴۷ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان