//
کدخبر: ۳۹۲۱۶۷ //

اِمپاتی(همدلی) چیست و چه تاثیری روی ما و در زندگی دارد؟

کلمه اِمپاتی به معنای این است که خود را در جای دیگران قرار دهیم و از زوایه دید دیگران به موضوع یا مسئله نگاه کنیم، یعنی اگر در جای دیگران بودیم چه عکس العملی به کارها و رفتارها و ... نشان می دادیم.

اِمپاتی(همدلی) چیست و چه تاثیری روی ما و در زندگی دارد؟
به گزارش فرتاک نیوز،

امـپاتی یعنی خود را به‌جای دیگران قرار دادن. مادری کودکش را به گردش می‌برد. او خیلی خوشحال است اما کودک زار زار گریه می‌کند. مادر ابتدا دلیل گریه کودک را نمی‌فهمد، اما وقتی خود را جای کودک می‌گذارد و از دید کودک به جهان می‌نگرد، تازه متوجه می‌شود کودک فقط پاهای آدم‌ها را می‌بیند، و در این شلوغی چیز دیگری نمی‌بیند. از این پایین دنیا خیلی خسته کننده است!!

هرچه توانایی امپاتی در شما افزایش پیدا کند، ارتباطات صمیمانه‌تری با دیگران خواهید داشت.

پژوهشگران معتقدند که امپاتی می‌تواند تاحد زیادی مشکلات خانوادگی را که عموما از عدم درک متقابل ناشی می‌شود، حل و فصل کند.

امپاتی چیست؟

اگر پدر یا مادر هستید خودتان را جای فرزندتان بگذارید، آیا چنین والدینی را دوست دارید؟ خودتان را جای همسر، معلم، شاگرد، فروشنده، خریدار و یا دوستتان بگذارید. آیا طرف مقابلتان را دوست دارید؟

توانایی امـپاتی را تمرین کرده، افزایش دهید.

چرا همدلی یا امپاتی دز زندگی مهم است؟

قطعا انسان ها قادرند که رفتارهای خودخواهانه و حتی بی رحمانه داشته باشند. یک نگاه سریع به روزنامه ها به سرعت انواع رفتارهای خودخواهانه، بی رحمانه و شنیع را برایمان آشکار می کند. در آنصورت سوال این است که چرا تمام ما همیشه این رفتارهای خودخواهانه را انجام نمی دهیم؟ چه چیزی باعث می شود ما دردِ شخص دیگر را احساس کرده و با مهربانی به او پاسخ دهیم؟

نظریه های متعددی برای تبیین و توضیح همدلی پیشنهاد شده اند. اولین کاوش ها دربارة این موضوع بر روی مفهوم همدردی متمرکز بودند. فیلسوفی با نام آدام اسمیت پیشنهاد کرد که همدردی به ما کمک می کند چیزهایی را تجربه کنیم که ممکن است بدون همدردی هرگز قادر به احساس آنها نباشیم.

روانشناسی به نام هربرت اسپنسر پیشنهاد کرد که همدردی عملکردی انطباقی دارد و به بقای گونه ها کمک می کند.

فواید امپاتی چیست؟

رویکردهای جدیدتر بر روی فرایندهای شناختی و عصب شناختی تمرکز داشته اند که در ورای همدلی قرار دارند. پژوهشگران یافته اند که مناطق مختلف مغز، نقشی مهم در همدلی ایفا می کنند، از جمله قشر کمربندی قدامی و انسولای قدامی.

همدلی به رفتارهای یاری رسانی منجر می شود، که برای روابط اجتماعی مفید هستند. ما طبیعتا مخلوقاتی اجتماعی هستنیم. چیزهایی که به روابط ما با دیگران کمک می کنند، به نفع خودمان نیز هستند. وقتی مردم همدلی را تجربه می کنند، به احتمال بیشتری رفتارهای جامعه پسندانه از خود نشان می دهد که به نفع دیگر مردم هستند.

صفاتی مانند بشردوستی و شجاعت نیز با احساسات همدلی با دیگران ارتباط دارند.

 

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۳۹۲۱۶۷ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان