//
کدخبر: ۳۹۱۱۲۷ //

یبوست داری اذیت میشی؟ بیا تا بهت بگم معده و روده ات رو چطوری تقویت کن/ یک رژیم غذایی فوق العاده!

متاسفانه یبوست یکی از شایع ترین بیماری ها در سطح جهان می باشد و به همین ترتیب افراد زیادی را هم درگیر خود می کند اما برای فرار از معضلات و مشکلات مرتبط با این بیماری نیز مانند بسیاری از موارد دیگر نظیر کنترل فشار خون یا قند خون می توان از رژیم غذایی استفاده کرد. مصرف برخی مواد غذایی و در عین حال کاهش دادن برخی دیگر از آن ها می تواند احتمال ابتلا به یبوست را کاهش دهد. در ادامه می خواهیم چند نمونه از انواع خوراکی را به شما معرفی کنیم که با مصرف آن ها می توانید روند کارکرد روده و رفع یبوست خود را تسهیل نمایید.

یبوست داری اذیت میشی؟ بیا تا بهت بگم معده و روده ات رو چطوری تقویت کن/ یک رژیم غذایی فوق العاده!

چه خوراکی هایی می تواند باعث رفع یبوست شود؟

مطمئنا خودتان خوب می دانید که خوراکی هایی مانند آلو خشک شده، کیوی و یا مرکبات می توانند باعث بهبود کارکرد روده شما بشند و در نتیجه در رفع یبوست و یا جلوگیری از وقوع آن تاثیر بگذارند اما جدای از این موارد که معرف حضور همه ما هستند خوراکی ها و مواد غذایی دیگری نیز وجود دارند که ما کمتر از تاثیر آن ها در این مورد مطلعیم مانند ریواس، در ادامه نمونه هایی از موثر ترین مواد خوراکی در این زمینه را با شما به اشتراک میگذاریم.

 

رفع یبوست با رژیم غذایی

پنج ماده غذایی که باعث رفع یبوست میشوند

1.سیب محبوب ترین میوه جهان

بسیاری از افراد بر انی باورند که سیب باعث سفت شدن محتوای روده آن ها می شود پس باید از خوردن آن اجتناب کنند اما برعکس سیب سرشار از فیبر می باشد که گرچه حجم بالای آن فیبر نامحلول است اما از میزان قابل توجهی فیبر محلول به نام پکتین نیز برخوردار می باشد که می تواند مدفوع را نرم کرده و حرکت آن را از طریق دستگاه گوارش تقویت نماید و در نتیجه از یبوست جلوگیری نماید.

2.گلابی میوه معجزه گر

گلابی یک میوه فوق العاده غنی از فیبر می باشد و در مقایسه با بسیاری دیگر از میوه از سطح قابل توجهی فروکتوز و سوربیتول نیز برخوردار است که هر دو آن ها باعث تحریک حرکت روده و محتوای آن می شوند که روند کنترل یبوست تاثیر چشمگیری خواهد داشت.

رفع یبوست با رژیم غذایی

3.اسفناج و سبزیجات با برگ سبز عضو اصلی هر رژیم غذایی

سبزیجاتی مانند اسفناج و کلم بروکلی نه تنها سرشار از فیبر هستند بلکه منابع عالی ای برای فولات و ویتامین های C و Kبه حساب می آیند. این سبزی ها باعث افزایش حجم و وزن مدفوع می شوند که در نتیجه آن مدفوع راحت تر در سطح روده حرکت می کند و دفع می شود.

4.دانه چیا عضوی که نباید فراموشش کرد

یکی از مقوی ترین مواد خوراکی ای که می توان به رژیم غذایی خود اضافه کرد و از مزایای بی شمار آن استفاده نمود دانه چیا می باشد. دانه چیا از لحاظ فیبر موجود در آن یکی از غنی ترین مواد غذایی به حساب می آی. زمانی که این دانه در مجاورت آب قرار می گیرد حالتی ژله ای پیدا می کند که می تواند به نرم شدن مدفوع و دفع آسان آن کمک نماید علاوه بر این هر دانه چیا می تواند تا 12 برابر وزن خود آب جذب کند که به این وسیله نیز باعث افزایش حجم و وزن مدفوع می شود و به دفع کمک می نماید.

رفع یبوست با رژیم غذایی

5. تخم کتان درمانگر قدرتمند

تخم کتان برای قرن هاست که به عنوان دارویی سنتی برای درمان یبوست مورد استفاده قرار می گیرد و علت آن نیز اثرات طبیعی ملین آن می باشد، به علاوه این که آن ها از نظر محتوای فیبر محلول و نامحلول نیز بسیار غنی هستند که می تواند باعث رشد باکتری های مفید روده و تقویت دستگاه گوارش می شوند.

نکات مهمی که نباید فراموش کرد

به عنوان نکته اول در نظر داشته باشید که با مصرف فیبر بالا نیاز بدن شما به آب نیز بالا می رود در نتیجه نوشیدن مقدار زیادی آب برای شما حیاتی می باشد. و نکته دوم، ورزش منظم یکی دیگر از عوامل مهم در بهبود علائم یبوست و تقویت دستگاه گوارش به شمار می رود که خوب است از آن چشم پوشی نکرد.

 

آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۳۹۱۱۲۷ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان