//
کدخبر: ۹۹۱۰۶ //

جاذبه های گردشگری بروجرد | پاریس کوچک ایران

شهر بروجرد به دلیل زیبایی های چشم نوازی که دارد به عنوان یک بهشت گردشگری در بین گردشگران ایرانی و خارجی شناخته می شود. علاوه بر زیبایی های تاریخی و طبیعت بکر در سفر به بروجرد، فرهنگ غنی و میهمان نوازی مردمان استان لرستان و شهر بروجرد سبب شده است که میل و رغبت بالایی برای گشت و گذار در بین گردشگران پدید آید. فصل بهار را می توان به عنوان بهار گردشگری این استان و این شهر تاریخی دانست.

 جاذبه های گردشگری بروجرد | پاریس کوچک ایران
به گزارش فرتاک نیوز،

شرایط آب و هوایی بی نظیری که بر استان لرستان حاکم است، طراوات و شادی خاصی را در رگ های گردشگران و ساکنان این منطقه جریان می دهد. شهر بروجرد که در دل استان لرستان واقع شده است، چون نگینی در منطقه کوهستانی زاگرس می درخشد. در چند ساله اخیر پروژه های باستان شناسی متعددی بر روی دیدنی های بروجرد صورت گرفته است، تا قدمت این سکونتگاه تخمین زده شود و طی تحقیقات اخیر قدمت جاذبه های گردشگری بروجرد در حدود ماقبل تاریخ تخمین زده شده است. مردمان خون گرم منطقه بروجرد که از لرهای شریف و عزیز کشورمان ایران هستند، گویش هایی متفاوت دارند و چند دسته گویش و زبان را می توان در بروجرد یافت. اکثر مردم ساکن شهر بروجرد به زبان بروجردی سخن می گویند، اما در نواحی روستایی به خصوص مناطق جنوب غربی و جنوبی این شهر، گویش لری خرم آبادی زبان اصلی اهالی منطقه را تشکیل می دهد. به علاوه دو گویشی که مطرح گردید، سلاخوری و لکی نیز گوش شما را نوازش می دهد. در مناطق شرقی بروجرد شنیدن زبان ترکی شما را متعجب خواهد کرد. همین امر منجر شده است که بروجرد به شهری چند زبانه تقسیم شود. همین ترکیب زبانی و گویشی جاذبه های گردشگری بروجرد را زیباتر کرده است. در کنار این فرهنگ غنی و آداب و رسومی که در میان ساکنان بروجرد حاکم است، دیدنی های بروجرد سبب شده است، فکر سفر به بروجرد در ذهن و دل علاقه مندان به گردشگری و سفر جا خوش کنند و آنان را به سمت پاریس کوچک ایران زمین بکشاند.

مسجد جامع بروجرد، مسجدی به قدمت تاریخ اسلام

مسجد جامع شهر بروجرد که متعلق به سال سوم هجری قمری می باشد، قدیمی ترین مسجد در شرق کشور به حساب می آید. این مسجد کهن سال بر روی یک آتشکده باستانی بنا گشته است و به پایگاهی مذهبی در بین ساکنان منطقه از آن سال ها تا به امروز بدل گشته است. مسجد جامع بروجرد در سال های ابتدایی معماری اش فاقد گلدسته بوده است و در وایل قرن سیزدهم هجری قمری این گلدسته ها به مسجد افزوده شده است. ارتفاع گنبد مسجد یاد شده از سطح زمین چیزی در حدود بیست متر می باشد. معماری خاص و چشم نواز مسجد جامع بروجرد تحسین متخصصان این زمینه را به همراه داشته است. در کنار معماری خاص و زیبای مسجد وجود منبری چوبی در قلب مسجد بر زیبایی های مسجد افزوده است. منبر یاد شده دارای 9 پله می باشد که با منبت کاری ها و کنده کاری های منحصر به فردش دیدنی تر شده است. برای بازدید از هنر دست منبت کاران و معماران این منطقه بازدید از مسجد جامع بروجرد را از دست ندهید که از جاذبه های گردشگری بروجرد در زمان سفر به بروجرد است.

ارگ قدیمی شهر بروجرد، سند قدمت منطقه

در گودبردای های اخیری که در بافت قدیمی شهر بروجرد انجام شده است، بقایایی از یک سیستم آب رسانی از جنس سفال کشف گردیده است که نشان دهنده فرهنگ و تمدن و شهر سازی باستانی منطقه است. گفته می شود این رشته تاسیسات یافته شده متعلق به ارگ قدیمی شهر بروجرد است. ارگی که مأمن و پناهگاه مردمی بوده است که برای فرار از حملات احتمالی دشمن بدان پناه می بردند و نیاز داشتند که مایحتاج اصلی خود نظیر آب را به گونه ای تأمین سازند.

پل قلعه حاتم پاریس کوچولو

در سمت شمال غربی شهر بروجرد و در فاصله پنج کیلومتری از این شهر، پلی قدیمی و کهن دیده می شود که نام آن قلعه حاتم می باشد. کارکرد این پل در زمان گذشته این بوده است که ضمن ایجاد امکان تردد برای مردم، امکان انتقال آب شرب را نیز از رودخانه بالا دست به مناطق مسکونی فراهم می آورد. همین کاربری خاص بود که این پل را از سایر سازه های هم نوع خود متمایز می ساخت. پل قلعه حاتم که متعلق به دوران پهلوی است و در سال 1313 بنا شده است در دسته گروه پل های جویی قرار دارد و در میان فضایی دوست داشتنی و بکر بنا گشته است که می تواند تمام کسانی را که بر روی این پل قدم می زند را به وجد آورد. اگر شما هم علاقه بالایی به سیر و سیاحت در دل طبیعت دارید، پل قلعه حاتم را در لیست دیدنی های بروجرد قرار دهید.

1__hamgardi_3

کهن سال همانند تپه قرق

یکی از کهن ترین آثاری که در شهر بروجرد از سالیان گذشته به یادگار مانده است، تپه قرق نام دارد که در روستایی به همین نام قرار دارد. روستای قرق که از توابع شهر بروجرد می باشد، میراث دار اثر کهنی است که به عصر مس یا همان نوسنگی باز می گردد. در هزاره چهارم و پنجم قبل از میلاد مسیح این اثر تاریخی بنا شده است. مورخین و باستان شناسان ایرانی و خارجی از دل این اثر باستانی آثار تاریخی و با قدمتی بالغ بر 5 هزار سال یافته اند که امروزه در معرض دید عموم قرار گرفته است. ظروف سفالی و آهنی یافته شده در این مکان که اکثراً متعلق به دوران حکومت اشکانیان می باشد، نشان دهنده سبک زندگی مردمان آن عصر می باشد. این تپه از دیدنی های بروجرد در زمان سفر به بروجرد می باشد.

خانه مصری شهر بروجرد

از دوران حکومت قاجاریه عمارتی تاریخی در شهر بروجرد در دو طبقه به جا مانده است که مملو است از کاشی کاری ها و آجر کاری هایی خاص و چشم نواز، که به خانه مصری شهرت یافته است. در این عمارت شما این فرصت را می یابید که از تماشای معماری خاصی با به کار گیری سفال و آجر لذت ببرید و اصول معماری خانه های ایرانی در آن به کار رفته است را از نزدیک مشاهده نمایید. اگر شما هم علاقه مند به شناخت آثار تاریخی و معماری معاصر هستید، خانه مصری را در سفر به بروجرد از دست ندهید.

1__hamgardi_مصری

خانه ای که به موزه اسناد مردم شناسی تبدیل شده است، خانه تاریخی کمال الدین طباطبایی

به همت اداره میراث فرهنگی و جهانگردی شهر بروجرد، خانه تاریخی و زیبای کمال الدین طباطبایی به موزه ای بدل گشته است که گنجینه اسناد مرتبط با شهر بروجرد را حفظ و حراست می کند. این بنا که در سه طبقه احداث شده است، توسط حاج میرزا ابوتراب از نوادگان آیت الله محمد طباطبایی از سادات شهر بروجرد برای فرزندش آقا کمال و یا آقا اسحاق خریداری و ترمیم شده است. علاوه بر ساختمان سه طبقه یاد شده، یک شاه نشین، چند شبستان و تالار و یک حیات بزرگ، این عمارت را مزین ساخته است.خانه تاریخی کمال الدین از دیدنی های بروجرد در زمان سفر به بروجرد می باشد. شما می توانید معماری خاص منطقه را در کنار اسناد تاریخی شهر بروجرد در این مکان به صورت یکجا مشاهده نمایید.

روستای کرکی خان بروجرد

در جاده بروجرد به ملایر و در پنج کیلومتری این شهر، روستای بسیار زیبا و خوش آب و هوا واقع شده است که روح و جان شما را جلا می دهد. روستای کرکی خان که از مناطق ییلاقی و خوش منظره این منطقه از کشور به حساب می آید به دلیل واقع شدن در محور اصلی بروجرد دارای اهمیت به سزایی است. این اهمیت و هم چنین زیبایی های بالقوه منطقه سبب شده است که این روستا نسبت به سایر روستاهای منطقه مورد استقبال عموم قرار گیرد و به تفرجگاهی مبدل شود که در فصل بهار و ایام نوروز پذیرای گردشگران بی شماری از سراسر کشور است. انواع درختان میوه نظیر آلبالو، زردآلو، گردو و سیب در این منطقه کشت و پرورش داده می شود. به علاوه این که گندم، جو، نخود، خیار، لوبیا و گوجه نیز در لیست سبد کشت و کار منطقه قرار دارد. علاوه بر طبیعت بکر و زیبای منطقه می توانید در این منطقه سنگ نبشته هایی را در دل کوه های زاگرس رویت نمایید که از دوران مختلف بر جای مانده است و چون کتابی مصور تاریخ منطقه را روایت می کند. تماشای این روستای بکر طبیعی و تاریخی را فراموش نکنید.

سرسبز چون گلدشت بروجرد

پوشش گیاهی متنوع منطقه گلدشت با میوه هایی نظیر آلبالو، گیلاس و سیب این فرصت را به گردشگران می دهد که ساعاتی خوش و آرام به دور از دغدغه های زندگی شهری را در گلدشت سپری کنند و به فراغت فکری برسند. شرکت های گردشگری مختلفی در این منطقه سرمایه گذاری نموده اند و با ایجاد امکانات رفاهی و تفریحی خاص و متعدد، شرایط یک سفر بی نظیر و خاطره انگیز را برای شما فراهم آورده اند.

 

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
منبع: همگردی
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۹۹۱۰۶ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان