//
کدخبر: ۹۷۳۶۶ //

ییلاق جهان نما، دهکده ای در میان جنگل های گلستان

شمال ایران پر از جنگل های انبوه و سرسبز است، جنگل هایی که بدون شک نقش زیادی در جذابیت های این منطقه دارند. گاهی در میان این جنگل ها دهکده های ییلاقی و دیدنی وجود دارد که یکی از آن ها دهکده جهان نما در استان گلستان است، روستایی در میان جنگل که با گونه های گیاهی و جانوری و همینطور چشم اندازها و ویژگی های بینظیرش افراد زیادی را به این منطقه می کشاند. اینجا آنقدر ارتفاع زیادی دارد که خیلی ها آن را بام استان گلستان می دانند و ساعت ها در نقاط مرتفعش می ایستند و اطراف را تماشا می کنند.

ییلاق جهان نما، دهکده ای در میان جنگل های گلستان
به گزارش فرتاک نیوز،

اگر مسیر شمال شرقی تهران را پیش بگیرید و وارد استان گلستان شوید بهشتی سرسبز را در مقابل خود می بینید که هر از گاهی نم باران طراوت آن را بیشتر می کند. شاید مدت هاست دلتان هوای فرار از شلوغی شهر و مدتی زندگی در میان طبیعت سرسبز شمال را دارد اگر این طور است به ییلاق های گلستان بروید و مدتی زندگی در کلبه های چوبی را امتحان کنید. یکی از مناطق ییلاقی گلستان منطقه حفاظت شده جهان نما ست، منطقه ای جنگلی در شرقی ترین قسمت رشته کوه های البرز که ۳۰ هزار و ۶۵۰ هکتار مساحت دارد و در بلندترین بخش های آن مناظر چشمگیری از گرگان، بندذر ترکمن و کردکوی در انتظارتان است. در وسط این جنگل مرتفع روستای ییلاقی جهان نما خودنمایی می کند، روستایی که مردمانش ۶ ماه از سال را در آنجا می گذرانند تا گوسفندان آن ها در فضای مناسب جنگلی بچرند و کندوها پر از عسل شوند.

جنگل های گلستان

در مجاورت این روستا آثار تاریخی زیادی دیده می شود که شامل شهر باستانی تمیشه، ابراهیم و چهار کوه، گورستان قدیمی کمرسرک، امامزاده روشن‌ آباد، جاده شاه عباسی و … هستند. ارتفاع بلند باعث شده تا این منطقه چشمه های زیادی مثل نخود چشمه، شربت، سوته و … داشته باشد که طراوت خاصی را به محیط جنگل داده اند. این منطقه برای کوهنوردان هم جذابیت های زیادی دارد چون اینجا کوه های زیادی مثل دوکالی، لنده کوه و تلمبار دارد که کوهنوردان زیادی را حتی از سراسر دنیا به این منطقه می کشانند.

بهترین مسیری که می توانید برای رفتن به منطقه جهان نما انتخاب کنید، مسیری است که از رادکان عبور می کند چون کاملا آسفالت است و حتی در بین راه شانس این را دارید تا حتی از برج تاریخی رادکان هم بازدید کنید. پیشنهاد می کنیم بعد از دیدن جهان نما از همین مسیر راهی دامغان شوید و بازدیدی از جاذبه های این شهر هم داشته باشید. رفتن به این منطقه نیازمند تجهیزات و وسایل مناسب است مخصوصا اگر بخواهید شب را در این منطقه بگذرانید و سحر زیبایش را تماشا کنید.

جنگل جهان نما

اگر از تهران به سمت جهان نما می روید دو جاده هراز و فیروزکوه پیش روی شماست پیشنهاد می کنیم از جاده هراز بروید؛ در این مسیر از  شهرهای آمل، بابل، قائم شهر، نکا و بهشهر می گذرید و در آخر به کردکوی می رسید؛ اینجا جایی است که حرکت به طرف جهان نما شروع می شود. تجهیزات لازم برای سفر را در همینجا آمده کنید چون تا حوالی مقصد فقط طبیعتی بکر است و بدون امکانات. گردشگران معمولا برای رسیدن به جنگل جهان نما مسیر ۷۰ کیلومتری کردکوی- پارک جنگلی کردکوی- روستای درازنو، رادکان، حاجی آباد را انتخاب می کنند که در نهایت به دهکده جهان نما منتهی می شود. بیشتر قسمت های این مسیر آسفالت است و فقط ۳۰ کیلومتر آخر آن خاکیه.

همین که به جهان نما رسیدید مطمئنا به دنبال جایی برای اقامت می گردید به سراغ روستاییان بروید و کلبه های خالی آن ها را کرایه کنید. در این کلبه ها امکاناتی وجود ندارد و معمولا فقط یک بخاری هیزمی به چشم می خورد. شاید بخواهید در طبیعت کمپ بزنید در این صورت برای اینکه از حیوانات وحشی در امان بمانید بهتر است به نزدیکی خانه ی روستاییان بروید. بعد از مدتی استراحت برای جنگل نوردی به ارتفاعات محلی بروید و یا سری به قهوه خانه های اطراف بزنید.

گشتی در جنگل جهان نما در گلستان

در هنگام گشت و گذار در جنگل حواستان به گزنه هایی که در اطراف رودخانه ها و چشمه ها در می آیند باشد چون در صورت تماس آن ها با پوست سوزش زیادی ایجاد می شود. همیشه در کنار گزنه ها گیاه پلم هم هست که می توانید از آن به عنوان پادزهر استفاده کنید و با مالیدن آن به پوست شدت سوزش را برطرف کنید. برای این جنگل نوردی حتما تجهیزات مناسبی مثل کفش کوهنوردی داشته باشید چون بعد از باران سطح جنگل شدیدا لغزنده می شود. اگر فصل بهار را برای رفتن به این جنگل انتخاب کرده اید در مسیر گله ها و همینطور کندوهای عسل زیادی می بینید و حتی می توانید از روستاییان پنیر گوسفندی بگیرید. به هیچ وجه به گله ی گوسفندان نزدیک نشوید چون ممکن است با حمله ی سگ های گله روبرو شوید! اگر در مسیر گاومیش دیدید اصلا نترسید چون با اینکه در نگاه اول شاید خطرناک به نظر برسند اما خطری ندارند.

جهان نما با تنوع گیاهی و جانوری و همینطور آب و هوای خاصش همیشه جایی مناسب برای علاقمندان به زیست شناسی بوده است. در این جنگل حتی جانورانی مثل عقاب طلایی، خرس قهوه ای، خارپشت، کل و … هم دیده می شود. اینجا منطقه ی شکار ممنوع است اما گاهی مسافران با شکارهای غیر قانونی پستانداران این منطقه را در معرض خطر قرار می دهند. در این جنگل فقط از مسیرهای مشخص عبور کنید تا به محیط طبیعی حیوانات آسیبی وارد نشود. از طرفی بهتر است برای حفظ ایمنی قبل از رسیدن به جهان نما به داخل جنگل نروید.

1-235

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
منبع: الی گشت
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۹۷۳۶۶ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان