//
کدخبر: ۹۴۵۲۹ //

نمک آبرود از مقاصد اصلی طبیعت گردی ایران

نمک آبرود از قدیم الایام یکی از مناطق طبیعتی و همچنین مقاصد ایده آل سفر برای علاقه مندان به طبیعت تازه و شاداب و بوده و است؛ این شهر نمک آبرود گردشی که از توابع استان مازندران می باشد به دلیل وجود جاذبه های تماشایی و همچنین اماکن رفاهی و تفریحی در بستر خود، همیشه گردشگران و توریست های زیادی از جمله تهرانی ها را در آخر هفته هایشان به سمت خود راهی می کند. در این شهر طبیعتی که از پوشش انبوه جنگلی نیز برخوردار گشته است، شما قادر خواهید ظرف مدت زمان کوتاه 12 دقیقه ای با تله کابین شهر نمک آبرود، خود را به قله کوه مدوبن برسانید و از بالای قله مناطق همجوارتان را مشاهده نمایید و کلی لذت ببرید.

نمک آبرود از مقاصد اصلی طبیعت گردی ایران
به گزارش فرتاک نیوز،

اینکه بدانیم نمک آبرود کجاست باید گفت شهر نمک آبرود قسمتی از استان فوق العاده دیدنی با طبیعت و جنگل های بکر به نام مازندران است که مساحتی به اندازه 650 هکتار را در بر گرفته است. این شهرک گردشگری در کیلومتر 12 بخش غربی جاده چالوس قرار گرفته است و از قسمت های شمالی به دریای خزر و از قسمت های جنوبی نیز به سلسله جبال البرز و کوه مدوبن منتهی می شود. در نمک آبرود تا چشم کار می کند رویش گیاهان و درختان جنگلی ملاحظه می شود. در بخش های شمالی نمک آبرود پارک های جنگلی به نام شمشاد و بنفشه ایجاد شده است که نزدیک به 200 هکتار وسعت دارد و در بخش جنوبی هم دامنه کوه مدوبن واقع شده است که دارای پوشش انبوه و فشرده گیاهی می باشد و در کل سبب ایجاد یک چشم انداز فوق العاده رویایی برایتان می گردد.

شهر نمک آبرود کجاست

نمک آبرود حاصل طرح ابتدایی یک مجموعه قوی از مهدسان مشاور  داض، چرخاب و هوارد همفری می باشد که در این طرح آمده شده است که جاده چالوس به طرف رامسر، نمک آبرود را به دو نیم تقسیم نموده و طبق طرح نیز در بخش جنوبی آن، پروژه های ویلاسازی آغاز مش ده است و در بخش شمالی آن هم هتل هایت، مجتمعهای آپارتمانی و همچنین بخش مخصوص مارینا احداث می شده است! در این شهر کوچک تنوع درختی زیادی را می توان شاهد بود که عمده دلیل آن، دوری از دریای و کاهش رطوبت در این منطقه توریستی و گردشگری می باشد. از جمله درخت هایی که در جنگل های نمک آبرود می توان با آن ها مواجه شد عبارتند از: آزاد در ارتفاعات میانی، بلند مازو و ممرز در ارتفاعات میان بند، توسکا در دره های مرطوب و کناره های جویباری، انجیلی در ارتفاعات پست، درختان شمشاد در میان بند، درختان نمرا و افرا و نارون در نواحی ملج یا اوجا، زبان گنجشک در ون، شاه بلوط و راش و دیگر تنوع های درختی! لازم به ذکر است بخش مربوط به جنگل های درخت راش یکی از بخش های مهم و فوق العاده اقتصادی کشور به حساب می آید.

جنگل های مازندران:

چه کسی را می توان پیدا  کرد که از اهمیت های جنگل های استان مازندران در رابط اثبات شرایط جوی و همچنین تنظیم جریان های آبی کشور بی اطلاع باشد و بخواهد منکر نقش حیاتی این جنگل ها در زندگی حیات طبیعیتی شمال ایران شود! جالب است بدانید سهم عمده ای از جنگل های مازندران را درختان پهن برگ تشکیل می دهند و کاملا جنگل های این استان از سایر جنگل های کشور جدا تلقی می شود؛ وسعت جنگل های مازندران نزدیک به 1 میلیون و 500 هکتار برآورد شده است. وجود دریای خزر و رشته کوه های البرز سبب ایجاد پوشش های انبوهی در نواحی دامنه شمالی این کوهستان گشته و گویی به نظر می رسد که آدمی توان دست یافتن به آن ها را هیچ وقت پیدا نخواهد کرد! همانطور که می دانید در ارتفاعات بالای 2500 متر، به دلیل کاهش شدید دما و سرد شدن آن، امکان رویش درخت و جنگل وجود ندارد و ما باید ممنون پدیده های طبیعی مازندران باشیم که با معتدل نگه داشتن دما محیطی باعث ایجاد چنین جنگل هایی خصوص در دامنه های شمالی رشته کوه های البرز شده اند.

وضعیت آب و هوایی شهر نمک آبرود:

نمک آبرود یا دارای آب و هوای معتدل سرد است یا دارای مهتدل جلگه ای و یا دارای شرایط کوهستانی؛ بطور کلی شرایط آب و هوایی مازندران معتدل و مرطوب است و در یک کلام آن را معتدل خزری تلقی می کنند. از پدیده های طبیعی موجود در مازندران که تاثیر به سزایی در تغییر وضعیت آب و هوایی شهر نمک آبرود برجای می گذارد باید به نزدیکی به دریای خزر، وجود رشته کوه البرز و جهت قرار گرفتن آن، عرض جغرافیایی، ورود توده های هوای شمالی و غربی و همچنین بادهای محلی اشاره داشت که در بین تمامی آنان، کوه ها، دریای خزر و همین مورد آخر یعنی بادهای محلی نقش و تاثیر بیشتری نسبت به سایرین در وضعیت جوی شهرک نمک آبرود را دارا می باشند. از نظر بحث های کارشناسان هواشناسی در کل دو جریان هوایی، وضعیت جوی نمک آبرود را تحت شعاع خود قرار می دهند که عبارتند از:

اولی بادهای غربی که از سوی دریای مدیترانه و اقیانوس اطلس وزیده می شوند، می باشد. این بادها در تابستان سبب افزایش رطوبت منطقه و ایجاد شرایط شرجی و در زمستان ها هم تاثیرگذاری زیادی در بارش باران های مستمر از خود نشان می دهند.

دومی نیز جریان هوایی است که از بخش های شمالی و شمال شرقی وارد می شوند؛ این جریان هوا از سمت سیبری حرکت کرده و خود را به مازندران می رساند و اگر در تابستان به مازندران برسد که خیلی بعید است، سبب خنکی هوا و اگر هم در زمستان برسد که اغلب همینطور می شود، سبب ریزش برفی می گردد که با توجه به تعداد درخت های زیاد منطقه خیلی هم بی دردسر آب نمی شود!همچنین ناگفته نماند که جز جریان های هوایی فوق، جریان های دیگری نیز همچون باد گیل وا (اوزروا)، باد سام، ساد سورتوک (sortock) و باد خوش آبادِ دره نور هم به سهم خود تاثیراتی را در وضعیت آب و هوایی شهر نمک آبرود ایجاد می نمایند.

ایده آل ترین زمان ممکنه برای سفر به شهر نمک آبرود:

رفتن به بخش های شمالی کشور و خصوصا مناطقی که از جاده چالوس ایران، سر رشته می گیرند در تمام روزها و فصل های سال امکان پذیر است؛ با تغییر یافتن فصل های سال، شرایط محیطی در نواحی شمالی کشور از جمله شهری مثل نمک آبرود نیز دستخوش تغییرات اساسی می شود و قطعا مطابق آن، امکانات رفاهی و تفریحی شهر هم متفاوت می باشد! برای کسانی که قصد استفاده از تمام پتانسیل های توریستی و گردشگری شهر طبیعت محور نمک آبرود را دارند، ایده آل ترین زمان ممکنه فصل بهار و تابستان است که طبیعت از خواب و وصعیت زمستانی خود خارج شده و آب و هوا در سالم ترین و بهترین حالت خود قرار گرفته اند.

طراحی شهر نمک آبرود:

برای اینکه بدانید نمک آبرود کجاست در ابتدا از جذابیت های فعلی خود، کاملا تهی بود و تنها یک نقطه ایده آل با طبیعت و جنگلی بکر به حساب می آمد و خبری از امکانات رفاهی و تفریحی کنونی در آن نبود! در سال 1364 شمسی طرحی دال بر توسعه بخشی شهر نمک آبرود تهیه شد که در آن به وضوح می توان دید که همه چیز مطابق با خیابان اصلی نمک آبرود و سایر مسیرهای فرعی موجود در این شهر، قرار داده شده اند؛ خیابان اصلی که در نقشه آن را حلقه اصلی تلقی نموده اند به واحدهای مسکونی نمک آبرود متصل می شود که این واحدهای مسکونی بطور کلی به 5 منطقه مختلف با مساحتی نظیر 230 هکتار تقسیم می شوند. تمامی این مناطق مسکونی با اینکه از هم دیگر فاصله دار به نظر می رسند اما کاملا با یکدیگری در ارتباط نزدیک واقع شده اند به این ترنیب که منطقه 4 در قسمت جنوبی منطقه 1 و منطقه 5 هم در قسمت جنوب شرقی شهر تاسیس شده است. لازم به ذکر است هر کدام از مناطق مسکونی نام برده شده دارای مرکز محله ای هستند که در آن خدمات وسیع و گوناگونی ارائه شده است. جالب است بدانید از همان ابتدای طراحی و ارائه طرح ساخت شهرک گردشی و توریستی نمک آبرود، مساحت 220 هکتاری برای آن در نظر گرفته شده بوده است تا پاسخگوی تعداد کسانی باشد که یا قصد زندگی دائم در این شهر را دارند و یا بصورت موقتی به آن سفر کرده و نیازمند مکان های اقامتی مناسب می باشند. (ناگفته نماند که این شهر برای جمعیتی 100 هزار نفری طراحی شده است) همچنین از دیگر نکات برجسته در طراحی شهر توریستی نمک آبرود هم باید به معماری ساختمان های آن اشاره کرد که طبق آن تمای ساختمان های کوتاه و بلند و ویلایی ساخته و پرداخته شده اند.

تله کابین نمک آبرود:

 این تله کابین توسط مهندسان بومی کشور در سال 1372 خورشیدی ساخته و به بهره برداری رسیده است و قادر است تنها ظرف مدت زمان 12 دقیقه ای، شما را از میان پوشش جنگلی این شهر به قله مدوبن که از ارتفاع 970 متری نسبت به سطح دریا برخوردار است؛ برساند. تله کابین نمک آبرود در کناره بخش جنوب شرقی شهر کوچک نمک آبرود واقع شده است و شما می توانید با استفاده از آن به منظره ای کاملا چشم نواز از دریای خزر و جنگل های حومه دست پیدا نمایید.

1__hamgardi_مقدمه

معرفی بخش کوچکی از جاذبه های گردشگری و تفریحی نمک آبرود:

برای اینکه بدانید نمک آبرود کجاست باید گفت این منطقه پر است از امکانات رفاهی و تفریحی؛ از دریاچه مصنوعی با پدالو گرفته تا زمین اسکیت، پاور هنگ گلایدر و اسکای واکر، شهربازی، تجربه پرواز با هواپیمای دو نفره، پیست دوچرخه سواری بانوان و آقایان، مراکز خرید مجلل، رستوران های متعدد، بوتیک های پوشاک و مغازه های صنایع دستی شمالی، لباس چرم، فرش، آرایشگاه، عکاسی و در آخر نیز بخش تفریحات ساحلی را می توان برای این شهر کوچک توریستی و گردشگری نام برد که می توانند برای شما لحظاتی خوش و لذتبخش را فراهم سازند.

راهنمای مسیر منتهی به نمک آبرود:

برای اینکه بدانید نمک آبرود کجاست باید گفت  باید اول خود را به جاده چالوس رسانده و آن را تا رسیدن به خود چالوس ادامه دهید. بعد از رسیدن به چالوس، باید نزدیک به 13 کیلومتر از مسیر چالوس به طرف نمک آبرود راه را طی کنید و تا در نهایت به این شهر کوچک توریستی و گردشگری چشم نواز دست پیدا نمایید.

 

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
منبع: همگردی
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۹۴۵۲۹ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان