//
کدخبر: ۸۲۰۶۹ //

غار جعیتا در لبنان، خانه انسان های ماقبل تاریخ

یکی از زیباترین شگفتی های طبیعت در خاورمیانه و در جهان غار خیره کننده جعیتا می باشد. غار جعیتا ۲ کیلومتر در دل کوه ها و ۶ کیلومتر در شمال بیروت امتداد می یابد. غار مرکب و سنگ آهکی که متشکل از دو قسمت مجزا است. غار بالایی و غار پایینی به نحوی متصل هستند. تقریبا هر گردشگری که به بیروت سفر می کند بازدید از این مکان را در برنامه خود می گنجاند.

غار جعیتا در لبنان، خانه انسان های ماقبل تاریخ
به گزارش فرتاک نیوز،

طبق شواهدی که در غار پیدا شد انسان های ما قبل تاریخ در این غار زندگی می کردند و آن ها نوعی شمشیر می ساختند. یک ملبغ مذهبی در سال ۱۸۳۶ میلادی به صورت اتفاقی غار پایینی را کشف کرد. پس از آن شجاعانه ۵۰ متر داخل غار شد و درون رودخانه ای که از آن می گذشت گلوله ای شلیک کرد، انعکاس صدا به او فهماند که غار از اهمیت بالایی برخوردار است.

 

تا دهه ۱۸۷۰ میلادی غار کشف نشده باقی ماند. در آن دهه یک شرکت آب بیروتی به نام Maxwell & Huxley یک گروهه گستره را برای اکتشاف به غار جعیتا فرستاد که موفق شدند ۱۰۶۰ متر درون آن پیش روی کنند. از دهه ۱۹۴۰ میلادی مکتشفان لبنانی دوباره دست به کار شدند و به عمق بیشتری راه یافتند. تا امروز حدود ۹ کیلومتر از غارهای گریتا شناخته شده است.

 

این غار در دره ی نهر الکلب و در ۲۰ کیلومتری بیروت قرار گرفته است به همین دلیل بین مردم منطقه به نام غارهای نهار الکلب نیز شناخته می شود. از سال ۱۹۶۹ بازدید عمومی از غار جعیتا آغاز شد و تبدیل به یکی از جاذبه های گردشگری شهر بیروت شد. در طول جنگ سرد از این غارها به عنوان انبار مهمات استفاده شد.

 

تور غار پایینی ۵۰۰ متر سواری در یک قایق الکتریکی  درون دریاچه زیرزمینی، دریاچه سیاه می باشد. هنگام ورود با صداهای هراسناک آب های خروشان و هوای سرد مواجه می شود اما همین که قایق کمی در غار پیش روی کند، سکوتی سنگین را تجربه خواهید کرد. تور غار پایینی تجربه ای بی نظیر از این غار شگفت انگیز و عظیم که طول آن به ۶۲۰۰ می رسد به شما خواهد داد. در طول مسیر نور پردازی خیره کننده ای بر روی ستون ها و ساختار درون غار انجام می شود که بر جذابیت های آن می افزاید. رودخانه ی  زیر زمینی غار پایینی، آب آشامیدنی تازه بیش از یک میلیون لبنانی را تامین می ‌کند.

 

برای رفتن به غار بالایی می توانید پس از تهیه بلیت در کنار باجه فروش از تلکابین استفاده کنید. همان طور که گفته شد ورود به غار تنها با قایق امکان پذیر است به گونه ای که یک قطار اسباب بازی برقی قایق را می کشد. هنگامی که سطح آب بیش از حد بالا بیاید این غار تعطیل می شود.

 

برخلاف غار پایینی برای بازدید از غار بالایی جعیتا می توانید از پاهایتان استفاده کنید.  برای ورود به آن باید از یک دالان بتنی به طول ۱۱۷ متر عبور کنید. در حال حاضر تنها بازدید از ۷۵۰ متر از ۲۱۳۰  متر کشف شده غار برای باز دید عموم امکان پذیر است. در غار بالایی می توانید مقدار زیادی از اشکال کریستالی، استالاگتیت ها، استالاگمیت ها، تالاب ها، ستون ها و دیواره ها را بیینید.

 

برای بازدید سه مسیر متفاوت وجود دارد. نام اولین مسیر دالان سفید است، که درون آن می توانید تاثیر گزارترین اشکال غار را ببینید. بزرگتین استالاگتیت جهان به ارتفاع ۸٫۲ متر در دالان سفید قرار دارد. دومین مسیر دالان قرمز است، که به خاطر رنگش این نام را بر آن نهاده اند. در برخی قسمت های دالان قرمز ارتفاع به ۱۰۶ متر می رسد و پهنای آن نیز بین ۳۰ متر تا ۵۰ متر تغییر می کند.

 

غار جعیتا یکی از جاذه های اصلی گردشگری در لبنان است، این امر موجب شده تا امکانات رفاهی پیشرفته مورد نیاز آنان در این محل تعبیه شود. این امکانات شامل قطار، یک باغ وحش کوچک و مجسمه های بسیار است. چندین نمونه فروشگاه سوغاتی شامل صنایع دستی تولید لبنان و چندین رستوران که غذاهای محلی و سنتی لبنان را سرو می کنند در محوطه قرار دارند.

 

بهترین راه رسیدن به غار استفاده از خودرو است. غار تنها ۱۸ کیلومتر با شمال بیروت فاصله دارد. گزینه دیگر سوار شدن مینی بوس در دورا Dawra و پیاده شدن در بزرگ راه بیروت_ جونیه است. پس از پیاده شدن یک ایستگاه تاکسی است که مسافت ۵ کیلومتری باقی مانده در غار شما را خواهد برد.  البته اگر پول بیشتری خرج کنید تاکسی مستقیما از بیروت شما را به غار خواهد برد البته این کار حدودا ۶۰ دلار برای شما خرج خواهد داشت. در نقشه زیر می توانید محل دقیق قرار گرفتن غار جعیتا را مشاهده نمایید.

 

بازدید از غار در اکثر مواقع سال و هر روزه هفته به جز دوشنبه های امکان پذیر می باشد. ساعت کار آن نیز بستگی به فصل های سال دارد. توصیه می شود که قبل از برنامه ریزی خود برای بازدید حتما سایت غار را چک کنید. هر سال اواخر ژانویه تا اوایل فوریه به مدت چهار هفته غار تعطیل می شود. در طول زمستان به خاطر شرایط آب و هوایی و بالا آمدن سطح آب اغلب غار پایینی تعطیل است. دمای غار در تمام طول مدت سال ۱۶ درجه سانتی گراد ثابت است.

 

به یاد داشته باشید که عکاسی درون غار ممنوع است و باید هنگام ورود به غار دوربینتان را درون کیفتان بگذارید. بهایی که بابت بلیت پرداخت می کنید شامل قطار اسباب بازی، تلکابین، ورودی غار جعیتا و یک ویدیو بیست دقیقه ای (به زبان های انگلیسی، عربی و فرانسوی) درباره غار می شود. که به شما اجازه می دهد یک بازدید ۹۰ دقیقه ای از غار داشته باشید.

 

tumblr_mqv3zcPfPZ1su6qioo1_1280

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
منبع: الی گشت
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۸۲۰۶۹ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان