//
کدخبر: ۶۶۳۹۶ //

ناکامی ائتلاف سازان علیه ایران

پایه ریزی ائتلاف منطقه ای علیه تهران و کشاندن بازیگران متعدد به عرصه تقابل مشترک با جمهوری اسلامی ایران از دید برخی رسانه های عربی مهمترین محور همکاری ریاض و واشنگتن را در وضعیت کنونی شکل داده است؛ همکاری هایی که از اساس با موانعی از جنس واقعیت های منطقه روبرو است.

 ناکامی ائتلاف سازان علیه ایران
به گزارش فرتاک نیوز،

نگاهی به سیاست خاورمیانه ای آمریکا در دوره «دونالد ترامپ» مشخص می سازد که ائتلاف سازی گرد محور عربستان سعودی و تقابل با جمهوری اسلامی ایران گرانیگاه این سیاست را تشکیل می دهد.

 

مهمترین هدف مورد نظر ریاض و واشنگتن مقابله با قدرت روز افزون جمهوری اسلامی ایران در منطقه است. این در حالی است که پیروزی همپیمانان ایران در منطقه نشان می دهد سیاست های ضدایرانی راه به جایی نخواهد برد. رسانه های عربی با اشاره به تحرک های ضد ایرانی ترامپ، تحلیل هایی را در این ارتباط منتشر ساختند که این گزارش به آن ها می پردازد.

 

** ناکامی ائتلاف سازان علیه تهران

روزنامه های «تشرین» سوریه، «الوطن» مصر و نشریه های «المنار» فلسطین و «الانوار» لبنان با اشاره به قدرت یابی و نفوذ روز افزون ایران، ائتلاف آمریکا و همپیمانان را در رویارویی با ایران، ناکام و شکست خورده معرفی کردند.

 

روزنامه تشرین در گزارشی به قلم «محی الدین محمد» نوشت: درخواست ائتلاف سازی تازه برای رویارویی با ایران، اعترافی آشکار به شکست ائتلاف سابق آمریکا و گروه های تروریستی در رسیدن به اهداف است. در این زمینه، شکست و ناامیدی نصیب ائتلاف سازان شده است. در صورتی که ائتلافی برای رویارویی با ایران شکل گیرد با صخره پایداری ایران روبرو خواهد شد. از طنز های روزگار این است که دزدان جهان خود را حامیان مشروعیت معرفی می کنند. پرورش دهندگان و حامیان تروریسم دم از خیرخواهی می زنند. این در شرایطی که خون بی گناهانی که با دست های پلید آنان ریخته شده هنوز خشک نشده است. آمریکا که با همکاری عربستان در دهه هشتاد سده گذشته القاعده را به وجود آورد و پس از جنگ افغانستان و عراق هرج و مرج و آشوب را گسترش داد اکنون برای ائتلاف سازی برای رویارویی با ایران تلاش می کند.

 

به نوشته المنار، طی سال های گذشته آمریکا با اصرار عربستان و رژیم صهیونیستی برای ائتلاف سازی علیه قدرت روزافزون ایران تلاش کرده است اما تلاش های آمریکا و تحریم های ضد ایرانی با هدف منزوی کردن این کشور تاکنون نتیجه بخش نبوده است و آنها نتوانسته اند جلوی قدرت روزافزون ایران را بگیرند. اکنون هم دور از ذهن است که شماری از کشورهای فرسوده و گرفتار بتوانند با ایران مقابله کنند. در شرایط کنونی ائتلاف سازی علیه ایران ماموریت آسانی نیست و نتیجه بخش نخواهد بود.

 

روزنامه الوطن در گزارشی با عنوان «ائتلاف تناقض ها» از قول «طارق فهمی» استاد علوم سیاسی دانشگاه قاهره آورد: ائتلافی که آمریکا قرار است تشکیل دهد با سختی های بسیاری روبرو است. آمریکا هرگز نمی تواند رژیم اسرائیل و کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس را در یک ائتلاف ادغام کند. نمی توان ترکیه را به ائتلاف ضد ایرانی وارد کرد. زیرا ترکیه و ایران در بسیاری از مسائل منطقه با هم منافع مشترکی دارند.

 

به نوشته این روزنامه مصری، «ایمن سمیر» استاد روابط بین الملل دانشگاه قاهره هم پیش بینی کرد کشورهایی مانند چین، روسیه، مصر، عمان و قطر به شدت با این ائتلاف سازی مخالفت کنند. دلیل مخالفت این کشورها متفاوت است. چین به دلیل پیگیری روابط سیاسی و ادامه دیپلماسی نرم در این ائتلاف وارد نخواهد شد. روسیه هم به دلیل اعتماد بالا به ایران در این ائتلاف وارد نخواهد شد.

 

الوطن افزود: آمریکا می خواهد با این رویکرد بیان کند که در خاورمیانه کنشگر فعالی است و می تواند به ائتلاف سازی علیه دشمن خود وارد شود اما ساختار این ائتلاف و سازوکارهای آن مشخص نیست.

 

به نوشته نشریه الانوار، رویکرد آمریکا علیه ایران نتیجه معکوسی به دنبال داشته است. شرط بندی «باراک اوباما» رئیس جمهوری سابق آمریکا روی توافق هسته ای برای تضمین اعتدال ایران و تفاهم با آمریکا درباره مسائل منطقه ای سبب شد تهران از توافق هسته ای برای رهایی از تحریم ها استفاده کند. اکنون آمریکا از طرحی شکست خورده بر برنامه ای متمرکز شده که از میزان موفقیت یا شکست آن هیچ اطلاعی ندارد. طرح ترامپ برای رویارویی با نفوذ ایران همراه با تصمیم غیرعاقلانه ترامپ برای انتقال سفارت آمریکا از تل آویو به قدس بزرگترین برگ برنده را به تهران داد.

 

**افزایش تنگناهای عربستان

صفحه عربی تارنمای «دویچه وله» آلمان با اشاره به شکست های پی در پی عربستان در منطقه، این کشور را در رویارویی با ایران ناتوان معرفی کرد و نوشت: ولیعهد عربستان بیش از هر زمان دیگری احساس می کند ایران از طریق یمن، عراق، قطر، سوریه و لبنان حلقه محاصره را بر عربستان تنگ تر کرده است.

 

حمله موشکی گروه مردمی انصارالله به عربستان، ولیعهد این کشور را زیر فشار قرار داده است. ولیعهد بلند پرواز عربستان که با شتاب مسیر رسیدن به کاخ پادشاهی را طی می کند به عنوان معمار جنگ یمن در تنگنا قرار گرفته است. بسیاری از کشورهای همپیمان عربستان در جنگ یمن و نهادهای حقوق بشری او را زیر فشار قرار داده اند تا به جنگ پرهزینه یمن و محاصره این کشور پایان دهد. او در رویارویی با ایران و گروه مردمی انصارالله گزینه های بسیاری در اختیار ندارد.

 

 

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
منبع: ایرنا
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۶۶۳۹۶ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان