//
کدخبر: ۷۵۲۲۷ //

سفر به یزد | نخستین شهر جهانی ایران

یزد یکی از شهرهای نمونه خشتی جهان است که همواره به عنوان صاحب یکی از درخشان ترین میراث های فرهنگی در ادوار مختلف تاریخی ایران مطرح بوده است. تاکنون بالغ بر 6500 اثر تاریخی گردشگری شناسایی و حدود 1549 اثر آن به ثبت ملی رسیده است. در این بین دو باغ جهانی دولت آباد یزد و پهلوان پور مهریز از مجموعه باغ های ایرانی در سال 2011 میلادی با شماره 1372 به عنوان میراث جهانی در سازمان یونسکو به ثبت رسیده اند و نیز در سال آتی نام یزد در مجموعه مواریث در شرف ثبت جهانی: میراث معنوی فن آوری ساخت بادگیر، میراث قنوات: قنوات زارچ و حسن آباد و میراث طبیعی کویر لوت، خودنمایی نوده و افتخارات جهانی شدن آن با ارسال پرونده بافت تاریخی و ثبت آن در فهرست مواریث فرهنگی یونسکو در سال 2018 میلادی تکمیل خواهد شد. مساجد استان یزد از نظر سیر تحول تاریخی، شیوه ساخت و تزیینات از اهمیت بالایی برخوردار است. از بهترین دیدنی های یزد، مراکز مذهبی شهر یزد است امامزاده ها، بقعه ها و قبور با کتیبه از این دسته اند. از دیگر بناهای تاریخی یزد می توان: زندان اسکندر، آتشکده زرتشتیان، گنبد مصلی عتیق، آتشکده و دخمه زرتشتیان، قبه هزار ساله 12 امام، مجموعه امیر چخماق و... را نام برد.

 سفر به یزد | نخستین شهر جهانی ایران
به گزارش فرتاک نیوز،

این استان طبیعی چند وجهی و کاملا متفاوت دارد و اماکن تفریحی یزد معروف و شناخته شده است. از یک سو پهنه های بیابانی و تپه های ریگ روان و از سوی دیگر و به فاصله ای نزدیک ارتفاعات زیبا و سرسبز شیرکوه، دره و دامنه های آن جلوه های زیبای طبیعت را به نمایش می گذارند. کمپ های کویرنوردی، خانه های بوم گردی، استراحتگاه های موقت ییلاقی و... در مناطق نمونه گردشگری و روستاهای هدف از جمله امکانات طبیعت گردی استان یزد و بهترین دیدنی های یزد می باشد.

 

از نظر بافت اجتماعی آنچه در بین بهترین دیدنی های یزد جلب نظر می کند همزیستی مسالمت آمیز مسلمانان، زرتشتیان و یهودیان در کنار یکدیگر می باشد. استان یزد که عنوان ماندگار "دارالعباده" را یافته است، مردمانی پایبند به فرهنگ غنی و سنت های زیبای ایرانی- اسلامی را در خود پروارنده است. مراسم و رویدادهای فرهنگی- مذهبی نظیر: آیین های مربوط به محرم (تاسوعا و عاشورای حسینی) از جمله: نخل گردانی و...، آینه بندی جشن میلاد امام مهدی (عج)، جشن های: مهرگان و سده و... همگی با مشارکت مسلمانان و زرتشتیان در امنیت کامل برگزار می گردد.

 

علاوه بر پتانسیل های تفریحی یزد، یکی دیگر از پتانسیل های گردشگری این استان صنایع دستی آن است. از جمله این صنایع که بالغ بر 60 عنوان می باشد می توان به مهم ترین آن ها: بافته های سنتی و ترمه، ایکات، دارایی و سفال و سرامیک میبد اشاره نمود.

 

شیرینی جات از جمله: قطاب، باقلوا، کیک یزدی و... و نیز نوشیدنی های سنتی: پالوده ی یزدی و عرقیجات و همچنین غذاهای سنتی مانند: انواع آش (شولی)، قیمه یزدی و...

 

با ظرفیت ها و توانمندی هایی از جاذبه های طبیعی یزد که به گوشه ای از آن ها و به اجمال اشاره شد، این استان از ظرفیت های بالای کارآفرینی و سرمایه گذاری تجاری، معدنی، صنعتی، فن آوری اطلاعات و به ویژه حوزه حفظ و احیا و مرمت مواریث و معماری خاک، انواع صنایع دستی، مناطق نمونه گردشگری، بالغ بر 20 شاخه و زیر شاخه از شاخه های مختلف گردشگری، تاریخی، فرهنگی، مذهبی، علمی، طبیعی: روستاگردی، زمین شناختی، کویرنوردی، ورزشی، شکار، سلامت، صنعت هتلداری و... برخوردار است چرا که جاذبه های طبیعی یزد و اماکن تفریحی یزد کم نیست. همین شاخصه های گردشگری است که بر طبق آمار افزایش جهانگردان فرهنگی- علمی را در چند سال اخیرا و با سابقه ذهنی قبلی از کشورهای: چین، آلمان، ایتالیا، فرانسه، اسپانیا، لهستان، هلند، ژاپن، کره جنوبی و روسیه و... سبب شده و با ثبت جهانی مواریث این استان که آغاز آن باغ های ایرانی دولت آباد یزد و پهلوان پور مهریز بوده و ادامه آن فن آور بادگیر، قنوات: زارچ و حسن آباد و استقرار در حاشیه میراث طبیعی کویر لوت و از همه مهمتر بافت تاریخی یزد می باشد، این آمار با هجوم و "سونامی جهانگردان"، افزایشی چشمگیر را برای یزد جهانی به دنبال خواهد داشت.

 

هم اکنون 75 واحد اقامتی- پذیرایی شامل: 57 هتل، 17 مهمانپذیر و 1 هتل، آپارتمان با جمعا 1675 اتاق و 4168 تخت، 58 اقامتگاه بوم گردی و نیز 51 واحد بین راهی، 55 سفره خانه سنتی، 8 مجتمع رفاهی- گردشگری در استان یزد موجود می باشند. 79 دفتر خدمات مسافرتی و گردشگری و بیش از 404 نفر راهنمای ایرانگردی و جهانگردی، 234 نفر لیدر محلی در حوزه گردشگری فعالیت نموده و خدمات ارائه می دهند. 3 کمپ کویر نوردی در زمینه طبیعت گردی فعالیت نموده، سه شهر نمونه گردشگری: میبد، تفت و ابرکوه، 3 منطقه نمونه گردشگری سریزد و بام تفت و اشکذر (با کاربری گردشگری اسب) تعداد 44 روستای هدف گردشگری از جمله بازارهای هدف سرمایه گذران گردشگری محسوب می گردند.

1__hamgardi_5

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
منبع: همگردی
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۷۵۲۲۷ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان