//
کدخبر: ۷۴۰۰۷ //

قدیمی ترین تمدن دنیا در سیستان و بلوچستان

سرزمین اسطوره ای با وسعت 7007 مایل مربع و خواستگاه نخستین تمدن های پیشرفته بشری. فاصله ی آن با مرکز استان 200 کیلومتر است و در ضلع شمال شرقی استان قرار دارد. در گذشته یکی از آبادترین مناطق ایران بوده و به انبار غله ی ایران شهرت داشته. در کتاب اوستا، یازدهمین سرزمینی است که اهورامزدا آفرید.

 قدیمی ترین تمدن دنیا در سیستان و بلوچستان
به گزارش فرتاک نیوز،

سرزمین اسطوره ای با وسعت 7007 مایل مربع و خواستگاه نخستین تمدن های پیشرفته بشری. فاصله ی آن با مرکز استان 200 کیلومتر است و در ضلع شمال شرقی استان قرار دارد. در گذشته یکی از آبادترین مناطق ایران بوده و به انبار غله ی ایران شهرت داشته. در کتاب اوستا، یازدهمین سرزمینی است که اهورامزدا آفرید. همچنین زادگاه رستم دستان قهرمان حماسی شاهنامه فروسی است. در اساطیر ایران بنیان سیستان را به گرشاسب یکی از نوادگان کیومرث نسبت داده اند. سومین دریاچه بزرگ ایران پس از دریاچه خزر و ارومیه، دریاچه هامون سیستان شناخته شده و بزرگترین دریاچه ی آب شیرین کشور، هفتمین تالاب بین المللی جهان و یکی از ذخیره گاه های زیست کره در ایران است و در اوستا به دریاچه کیانسه شهرت دارد. یعقوب لیس صفاری نخستین شهریار ایران پس از اسلام و احیاگر زبان و ادبیات و استقلال ایران، از استان سیستان و بلوچستان برخاسته است. اولین آسیاب های بادی جهان، اولین رصدخانه ی جهان، اولین تصایر انیمیشن و اولین کوره های ذوب فلز جهان در لیست آثار باستانی سیستان واقع شده و تنها سرزمینی است که کوروش هخامنشی به مردمش لقب انصار داد.

 

قلعه رستم

بزرگترین قلعه خشتی ایران که پادگان نظامی شهر حوضدار بوده است. وجود بناهای خشتی و گلی در سه طبقه و همچنین تنها یخدان تاریخی استان سیستان و بلوچستان، زیبایی و گیرایی این اثر را دو چندان کرده است. این قلعه به وسیله ی خندق عظیم اطراف آن به شدت مورد حفاظت بوده است.

 

زاهدان کهنه

شهری بسیار قدیمی بر روی تپه ها و بلندی های رود ناصر و رود پریان، این شهر به لندن شرق معروف است و نام مرکز استان از این شهر گرفته شده است و از زیباترین جاذبه های گردشگری سیستان و بلوچستان برای گردشگران است.

 

سه کوهه

قلعه ای مربوط به دوران افشاریه تا اواخر حکومت ناصرالدین شاه قاجار که در روستای بسیار زیبای سه کوهه واقع شده. و آخرین حاکم استان سیستان و بلوچستان در دوران قاجار در آن می زیسته است. این مکان مرکز برافراشتن پرچم ایران در مبارزات با استعمار انگلیس در منطقه بوده و در 30 کیلومتری جنوب غربی زابل واقع شده.

 

کوه خواجه

کوه خواجه یا کوه اوشیدا، کوهی مقدس نزد ایرانیان باستان با اهمیت مذهبی و تاریخی است. بر فراز کوه اوشیدا قلعه ای خشتی با قدمتی طولانی از زمان اشکانیان، ساسانیان و دوران اسلامی خودنمایی می کند. وابسته ی آثاری همچون کهن دژ، قلعه ی کک کهزاد، قلعه چهل دختران، بقایای راه قدیمی، حصارهای مختلف، قبور سنگی و زیارتگاه هایی از دوران اسلامی است.

 

شهر سوخته

شهری اسرار آمیز با تمدنی عجیب و قدمتی بس طولانی که به بیش از 5000 سال پیش بازمی گردد و بهشت باستان شناسان لقب گرفته که دو بار به طور کامل در آتش سوخته و هیچکس علت آن را نمی داند. از موارد کشف شده در این شهر می توان به چشم مصنوعی، اولین شانه ی چوبی معرق کاری شده، اولین بازی تخته نرد، لوله کشی آب، اولین جراحی مغز و وجود بیش از ده آیین و مذهب متفاوت اشاره کرد. شهر سوخته برجسته ترین آثار باستانی سیستان است که هر ساله گردشگران زیادی به بازدید آن می روند.

 

دهانه غلامان

شهری باستانی در نزدیکی روستای زیبای قلعه نو، قدمت این شهر به دوران هخامنشیان باز می گردد. این شهر تماما از خشت و گل ساخته شده و قبل از ساخت، نقشه ی آن طرح ریزی شده بود. این شهر از منحصر به فردترین آثار باستانی سیستان است که برای گردشگران مجذوب کننده است.

 

چاه نیمه

چهار دریاچه زیبا و آرام با سواحل بی نظیر

 

دریاچه هامون

بزرگترین دریاچه آب شیرین کشور و هفتمین تالاب بین المللی جهان که در اوستا به دریاچه کیانسه شهرت دارد.

 

بیوگرافی اقامتگاه کلبه آرامش استان سیستان و بلوچستان

اگر مسافر استان سیستان و بلوچستان بودید به کلبه آرامش سیستان بروید، چراکه صاحب اقامتگاه با مهمان نوازی و خونگرمی از شما پذیرایی خواهد و خاطره ی سفر چنان در ذهن شما زیبا حک خواهد شد که دوباره ارزوی سفر به این سرزمین را داشته باشید. اقامتگاه کلبه آرامش سیستان روی تپه ای در روستای گردشگری قلعه نو واقع در شهرستان زهک قرار دارد، که تمام منطقه را می شود نظاره کرد، روستای قلعه نو به ماسوله ی شرق کشور معروف است و سبک و بافت خانه ها سنتی می باشد و تنها روستایی است که بافت اصیل سیستانی را حفظ کرده. در سه کیلومتری ما شهر باستانی دهانه غلامان قرار دارد که مربوط به 2500 سال پیش می باشد و بسیار دیدنی است. در کنار این شهر دو دریاچه مصنوعی (چاه نیمه 3 و 4) قرار دارد که دارای ساحل بسیار زیبا و جذابی است و چاه نیمه 4 دارای اسکله صیادی می باشد.

 

امکانات مجموعه

تعداد 6 اتاق که ظرفیت هر اتاق 6 نفر می باشد

کف خواب: تشک، ملحفه، بالشت و پتو

یک اتاق کاه گلی با سرویس حمام و دستشویی قیمت 50 تومان

دو اتاق گچی با سرویس حمام و دستشویی قیمت 40 تومان

دو اتاق کاهگلی و یک اتاق گچی بدون سرویس بهداشتی قیمت 30 تومان

راه های دسترسی به اقامتگاه

اتوبوس و قطار: از تهران تا زاهدان

پرواز: از تهران تا زاهدان و زابل

از زاهدان و زابل تا اقامتگاه با اتوبوس و تاکسی خط

1__hamgardi_10

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
منبع: همگردی
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۷۴۰۰۷ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان