//
کدخبر: ۴۴۴۷۸۴ //

اصفهان، نصف جهان: گشتی در زاینده‌رود و پل‌های تاریخی

اصفهان، شهر گنبدهای فیروزه‌ای و زاینده‌رود خروشان، نگین گردشگری ایران و مقصدی رویایی برای مسافران از سراسر جهان است. در این شهر تاریخی، پل‌های باشکوهی بر روی زاینده‌رود قرار گرفته‌اند که هر کدام قصه‌ای از تاریخ و فرهنگ ایران را روایت می‌کنند.

اصفهان، نصف جهان: گشتی در زاینده‌رود و پل‌های تاریخی
به گزارش فرتاک نیوز،

در این مطلب، به گشتی در زاینده‌رود و پل‌های تاریخی اصفهان می‌پردازیم و با زیبایی‌های این شهر شگفت‌انگیز آشنا می‌شویم.

زاینده‌رود، شاهرگ حیات اصفهان:

زاینده‌رودزاینده‌رود، از کوه‌های زاگرس سرچشمه می‌گیرد و پس از عبور از اصفهان، به تالاب گاوخونی می‌ریزد. این رودخانه، نقشی حیاتی در زندگی مردم اصفهان دارد و به عنوان منبع آب آشامیدنی، کشاورزی و گردشگری مورد استفاده قرار می‌گیرد.

پل‌های تاریخی اصفهان:

اصفهان به خاطر پل‌های تاریخی‌اش که بر روی زاینده‌رود ساخته شده‌اند، شهرت جهانی دارد. از جمله این پل‌ها می‌توان به پل خواجو، پل سی و سه پل، پل چوبی، پل مارنان و پل شهرستان اشاره کرد.

پل خواجو:

پل خواجو، یکی از مشهورترین پل‌های ایران است که در دوره صفوی توسط شاه عباس دوم ساخته شده است. این پل دارای 23 دهانه و 110 متر طول است و با تزئینات کاشی‌کاری و نقاشی‌های نفیس، به عنوان یک اثر هنری ارزشمند شناخته می‌شود.

پل سی و سه پل:

پل سی و سه پل، طولانی‌ترین پل اصفهان است که در دوره صفوی توسط الله‌وردی خان ساخته شده است. این پل دارای 33 دهانه و 295 متر طول است و به خاطر 33 طاق و 33 چشمه‌اش، به این نام معروف شده است.

پل چوبی:

پل چوبی، قدیمی‌ترین پل اصفهان است که در دوره ساسانیان ساخته شده است. این پل دارای 11 دهانه و 133 متر طول است و در حال حاضر به عنوان یک پیاده‌راه مورد استفاده قرار می‌گیرد.

پل مارنان:

پل مارنان، پلی آجری است که در دوره صفوی توسط شاه صفی ساخته شده است. این پل دارای 9 دهانه و 150 متر طول است و به خاطر وجود مجسمه‌های مار بر روی آن، به پل مارنان معروف شده است.

پل شهرستان:

پل شهرستان، پلی باستانی است که در دوره اشکانیان ساخته شده است. این پل دارای 7 دهانه و 120 متر طول است و به عنوان قدیمی‌ترین پل زاینده‌رود شناخته می‌شود.

گشت و گذار در زاینده‌رود و پل‌های تاریخی اصفهان، تجربه‌ای فراموش‌نشدنی است که شما را به سفری در تاریخ و فرهنگ ایران می‌برد.

در کنار بازدید از این پل‌ها، می‌توانید از دیگر جاذبه‌های گردشگری اصفهان مانند میدان نقش جهان، مسجد شیخ لطف‌الله، کاخ عالی قاپو و باغ فین کاشان نیز دیدن کنید.

اصفهان، با زیبایی‌های منحصر به فرد خود، هر ساله پذیرای گردشگران بسیاری از سراسر جهان است. اگر به دنبال سفری خاطره‌انگیز هستید، اصفهان را به عنوان مقصد خود انتخاب کنید.

آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۴۴۴۷۸۴ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان