//
کدخبر: ۴۰۹۴۹۹ //

آیا دزفول جاذبه ای برای دیدن دارد؟

دزفول یکی از شهرهای تاریخی در ایران است که در استان خوزستان و جنوب کشور قرار گرفته است. این شهر دیدنی‌های طبیعی، آثار تاریخی ارزشمند و فرهنگ غنی دارد.

آیا دزفول جاذبه ای برای دیدن دارد؟
به گزارش فرتاک نیوز،

جاذبه‌های گردشگری این شهر بسیار متنوع هستند به صورتی که هر نوع علاقه و تمایلی را پوشش می‌دهند. اگر به طبیعت علاقه‌مند هستید، یا ترجیح می‌دهید از آثار تاریخی دیدن کنید، دزفول می‌تواند پاسخگوی تمایلات شما باشد. در این مقاله به معرفی جاذبه‌های گردشگری این شهر می‌پردازیم.

آسیاب های آبی دزفول

یک مجموعه‌ زیبا در دزفول، آسیاب‌های آبی است که در بستر رودخانه دز ساخته شده است. این آسیاب‌ها قدمت زیادی دارند و در دوران صفویه و قاجاریه وظیفه بند آوردن آب و آسیاب را برعهده داشته‌اند. از سنگ رودخانه، آجر، ساروج و ملات در ساخت این آسیاب‌ها استفاده شده است. بخش اول آسیاب‌ها در قسمت بالایی و پارک ساحلی دز، بخش دوم در کنار پل قدیمی و بخش سوم نیز کنار پل تاریخی واقع شده است.

Picture2

روستای لیوس

اگر بلیط هواپیما تهران دزفول خریداری کرده‌اید، فراموش نکنید که از روستای لیوس نیز بازدید کنید. لیوس یک روستای سنگی است که بافت سنتی و معماری قدیمی خود را حفظ کرده است. این روستا طبیعت بکر و زیبایی دارد و در ۷۳ کیلومتری شمال دزفول واقع شده است.

آبشار شوی

یکی از جاذبه‌های طبیعی دزفول که ارزش دیدن دارد، آبشار شوی با ۸۵ متر ارتفاع است. این آبشار که توانسته در لیست بزرگ‌ترین آبشارهای ایران جای بگیرد، حدوداً ۱۰۰ کیلومتر با مرکز دزفول فاصله دارد. مسیر رسیدن به این آبشار بسیار جذاب و دیدنی است. این جاذبه طبیعی در آثار ملی ایران نیز ثبت شده است.

دریاچه میانه

در مسیر سردشت به شیهون یک دریاچه زیبا به نام میانه وجود دارد که پشت سد خاکی پالنگان جای گرفته است. اگر به فعالیت‌های کمپینگ علاقه‌مند هستید، اطراف دریاچه میانه برای شما مناسب است.

رود دز و تفریحگاه کله علی

یکی از خوش آب و هواترین بخش‌های دزفول، محوطه اطراف رود دز و تفریح‌گاه کله علی است. رود دز از زردکوه سرچشمه می‌گیرد و از دزفول می‌گذرد و به رودخانه کارون متصل می‌شود. این رود آبی زلال و تمیز دارد. به همین دلیل در حاشیه آن تفریحگاه‌های زیادی شکل گرفته است. محبوب‌ترین این تفریحگاه‌ها کله علی است که امکانات رفاهی و گردشگری زیادی را برای مسافران در نظر گرفته است.

تپه‌های باستانی چغامیش

چغامیش شهری باستانی بوده است که قدمت آن به ۵۰ قرن پیش از میلاد و دوره اختراع خط برمی‌گردد. تپه‌های این شهر گنجینه‌ای از تمدن‌های بسیار همچون پارتیان، ساسانیان و عیلامیان است. این اثر در فهرست آثار ملی ثبت شده است. پیش از خرید بلیط هواپیما دزفول تهران و بازگشت به شهر خود از این جاذبه تاریخی بازدید کنید.

بقعه یعقوب لیث صفاری

یعقوب لیث صفاری بنیان‌گذار سلسه صفاریان بوده است که زبان پارسی را به عنوان زبان رسمی ایران اعلام کرده بود. یعقوب لیث صفاری تلاش‌های زیادی برای خارج کردن ایران از سلطه خلیفه عباسی انجام داد و نهایتاً در سال ۱۶۵ هجری قمری درگذشت. آرامگاه این فرد در دزفول و روستای اسلام آباد واقع شده است. این بنای تاریخی چهار طاق گنبدی و به شکل مخروط دارد که بسیار دیدنی است.

بقعه امامزاده رودبند

علی صفوی که به سلطان علی سیاه‌پوش شهرت داشته، در قدیم به دزفول سفر کرده بود. این فرد نوه شیخ صفی الدین اردبیلی و پدربزرگ شاه اسماعیل صفوی بوده است. در آن زمان علی صفوی افراد زیادی را به آیین تشیع دعوت کرده بود. امروزه مزار این فرد به یک مکان گردشگری و زیارتی تبدیل شده است.

دره کول خرسون (دره ارواح)

کول خروسون یکی از شگفت‌انگیزترین دره‌های ایران است که جلوه‌ای زیبا و حیرت‌انگیر دارد. این دره یک گذرگاه باریک و تنگ دارد که تنها یک نفر می‌تواند از آن عبور کند. دیواره‌های دره نیز به بالای سر می‌رسد و ارتفاع زیادی دارد. دره‌ها حالت تودرتو دارند به همین دلیل کمی ترسناک به نظر می‌رسند. به طور کلی اگر به ماجراجویی و هیجان علاقه دارید، سری به دره کول خرسون یا همان دره ارواح بزنید.

Picture3

دریاچه شهیون

یکی از زیباترین دریاچه‌های ایران، دریاچه شیهون است که پشت دو کوه شاداب و تنگوان واقع شده است. این دریاچه مکان مناسبی برای تفریحات و ورزش‎های آبی است. چند جزیره کوچک و بزرگ هم در اطراف این دریاچه وجود دارد. دریاچه شیهون در ۲۳ کیلومتری شمال شرق اندیمشک واقع شده است.

قلعه شاداب

اگر به طبیعت بکر به خصوص کوهستان علاقه‌مند هستید، سری به قلعه شاداب بزنید. این قلعه در دل کوه ساخته شده است. این بنا با دیگر بناهایی که به شکل قلعه ساخته شده‌اند، تفاوت دارد. دیواره این قلعه در اثر یک حادثه طبیعی یعنی ریزش یکپارچه و عمودی کوه شکل گرفته است.

بازار کهنه و قدیم دزفول

یکی از مهم‌ترین جاذبه‌های گردشگری در هر شهر، بازار سنتی آن است. بازار دزفول نیز از بخش‌های مختلفی همچون بازار آهنگران، بازار بزازان، بازار خرده فروشان و بازار خراطان تشکیل شده است. در میانه‌های این بازار یک کاروانسرای قدیمی وجود دارد که بسیار تماشایی است. همچنین بقعه شیخ اسماعیل قصر هم در این بازار واقع شده که مربوط به قرن ششم هجری است.

آستانه متبرکه سبز قبا

سید محمد سبز قبا یکی از اولاد امام موسی‌ابن جعفر است که آرامگاه او در شهر دزفول واقع شده است. بنای این آستانه به دوره تیموری و سلجوقی مربوط می‌شود. امروزه این بنا تغییر و توسعه یافته است.

خانه تاریخی سوزنگر

خانه تاریخی سوزنگر یکی از خانه‌های دوره قاجاریه است که از آجر و خشت ساخته شده است. این خانه یک جاذبه تاریخی در دزفول محسوب می‌شود و معماری چشم‌نوازی دارد. این بنا تاریخی در محله میاندره واقع شده است.

موزه مردم شناسی

یکی از بناهای تاریخی دوره قاجار، ساختمان موزه مردم شناسی است که در سال ۱۳۸۵ بازسازی شده است. این ساختمان پیش‌تر یک حمام عمومی بوده است. در این موزه می‌توانید با انواع مشاغل مردم قدیم دزفول و ابزارهای مختلف آشنا شوید.

کت‌های دزفول

کت‌ها خنک کننده‌های دست ساز هستند که توسط انسان‌های کهن ساخته شده‌اند. این خنک کننده‌ها به صورت حفره‌هایی غار مانند در کنار رودخانه دزفول واقع شده‌اند. در روزهای گرم سال محوطه اطراف این کت‌ها آب و هوای بهتری دارد.

آرامگاه حزقیل نبی

حزقیل یکی از پیامبران قوم بنی اسرائیل است. نام این پیامبر در روایات اسلامی نیز آمده است. آرامگاه این پیامبر یک بنایی ساده و آجری است که حیاط کوچکی دارد. در بخش بالای آن نیز یک گنبد آجری ساخته شده است.

سخن پایانی

دزفول یکی از تاریخی‌ترین شهرهای ایران است به همین دلیل جاذبه‌های تاریخی زیادی در خود جای داده است. همچنین به لطف رودخانه دز، طبیعت این شهر نیز بکر و دیدنی شده است. از دیگر آثار گردشگری شهر دزفول می‌توان به دره توبیرون، چال کندی، بقعه شاه رکن الدین، مسجد جامع دزفول، بقعه محمد بن جعفر طیار، مجتمع فرهنگی سینمایی دزفول، پل قدیم، پارک جنگلی شقایق، خانه تاریخی تیزنو و روستای پامنار اشاره کرد.

آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۴۰۹۴۹۹ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان