//
کدخبر: ۴۰۸۶۰۸ //

مقاصد گردشگری مازندارن برای برنامه ریزی سفر تابستانی!

شهرهای شمالی در هر صورت انتخاب ما ایرانی‌ها برای یک سفر کوتاه دو روزه هستند اما با گرم شدن هوا تحمل آب‌وهوای شرجی شمال سخت می‌شود. در چنین شرایطی ییلاق‌های شمالی بهترین انتخاب برای سفر هستند. این ییلاق‌های خنک شمالی با آب‌و‌هوای دل‌چسبشان جان می‌دهند برای برنامه ریزی یک سفر دو سه روزه تابستانی!

مقاصد گردشگری مازندارن برای برنامه ریزی سفر تابستانی!
به گزارش فرتاک نیوز،

اگر طالب آرامش و سکوت طبیعت هستید وقتش رسیده که باربندیل سفر به مناطق ییلاقی استان مازندران را آماده کنید. ییلاق ‌های مازندران به دلیل کم بودن رفت‌و‌آمد و قرارگیری در میان جنگل‌های شمالی از سروصدا و آلودگی‌های شهری به دور مانده اند. در عوض تا دلتان بخواهد صدای آواز خواندن پرندگان، دارکوب‌ها، صدای باد در لابه‌لای شاخ و برگ درختان و صدای دلنشین جریان آب رودخانه‌ها در دشت‌های سبز ییلاقی طنین‌انداز است.

اگر قرار بر سفر تابستانی باشد این منطقه حقیقتاً وسوسه‌انگیز است. با ما در ادامه این مقاله همراه باشید تا چند منطقه گردشگری مازندران برای برنامه ریزی سفر تابستانی را به شما معرفی کنیم. 

 

فیلبند - میهمان شو

روستای فیلبند مازندران در ضیافت اقیانوسی از ابر

اولین منطقه ییلاقی مازندران که باید خود را برای سفر به ان اماده کنید فیلبند است. روستای فیلبند سوار بر اقیانوسی از ابر و مه با چشم‌اندازی بی‌بدیل در طبیعت سرسبز مازندران واقع‌شده است. این روستای زیبا که بام شرقی مازندران نیز شناخته می‌شود، مرتفع‌ترین روستای ییلاقی در مرکز استان مازندران و در جنوب بابل است. ارتفاع این روستای بی‌نظیر از سطح دریا حدود 2300 مـــتر است و اغلب روزها اقیانوسی آبی و آرام از ابرها چشم‌‌ها را خیره می‌کند. حتی هنگامی‌که هوا به‌طور کامل صاف و آفتابی باشد نیز می‌توان به تماشای طبیعت و مناظر دل‌نشین اطراف پرداخت و از هوای روح‌افزا و تمیز آنجا لذت برد. خانه‌های شیروانی، چراگاه‌ها و جنگل‌های هیرکانی هرکدام به‌تنهایی می‌تواند چشم‌انداز فوق‌العاده‌ای باشد. در فصل بهار و پاییز در یک روز ممکن است همه پدیده‌های جوی از قبیل باران، برف، تگرگ، رگبار، هوای آفتابی و رنگین‌کمان را تجربه کنید. جالب است بدانید فیلبند در زمستان به‌طورکلی خالی از سکنه می‌شود زیرا شدت سرما و طولانی بودن زمستان امکان زندگی را غیرممکن می‌سازد.

در اطراف روستا چشمه‌های آب‌معدنی متعددی وجود دارد. معروف‌ترین این چشمه‌های کوچک و بزرگ چشمه‌ی لار است. چشمه کوچک لار املاح معدنی فراوانی دارد که برای درمان برخی بیماری‌ها ازجمله درد کلیه مفید است. وجود فلوئور کافی در آب چشمه‌های این منطقه در استخوان‌بندی و سلامت عمومی مردم بومی منطقه تأثیر بسزایی گذاشته است.

آغوزحال - میهمان شو

ییلاق آغوزحال دومین مقصد رویایی در مازندران

دومین منطقه ییلاقی مازندران که باید از آن دیدن کنید آغوزخال در تنکابن است. مهمترین دلیل برای دیدن آغوزحال کنده شدن از محیط شلوغ و آلوده شهر و کمی استراحت برای مدتی کوتاه است. این منطقه ییلاقی به جنگل دو هزار کاملا اشراف دارد. برای لذت بردن از اینجا باید پیاده به دل ییلاق بزنیم و با موسیقی پس‌زمینه پرنده‌ها یک جنگل‌نوردی منحصر به‌فرد را تجربه کنیم. بعد از چند ساعت جنگل‌نوردی به سمت ارتفاعات به ییلاق لمرا در انتهای جنگل می‌رسیم. اگر شانس با ما یار باشد زیر پایمان یک دریا ابر می‌بینیم که پایین‌تر به شکل مه در دل جنگل نشسته است.

به غیر از طبیعت زیبای اینجا، از رگ و ریشه درختان منطقه ییلاقی آغوزحال پیداست که قدمت برخی از آنها به صدها سال پیش برمی‌گردد. دیدن این درختان می‌تواند بخشی از سفرمان به ییلاق باشد. به خصوص که گفته می‌شود سرخس‌های این نقطه آنقدر ارزشمند هستند که نمونه‌هایی از آن را در موزه‌های طبیعی می‌توان پیدا کرد. مردم این منطقه از زنبورداری به عنوان منبع درآمد استفاده می‌کنند برای همین می‌توان با خرید عسل محلی به قیمتی مناسب به کسب و کار منطقه کمک کرد.

ییلاق خوشواش - میهمان شو

ییلاق خوشواش مازندارن جایی بکر برای فرار از گرمای تابستان

سومین منطقه ییلاقی خنک مازندارن خوشواش است. اگر فرصتتان کم است و از گرمای تابستان کلافه شده‌اید یک سفر یک روزه هم می‌تواند حال و هوایتان را عوض کند؛ اما کجا برویم که هم نزدیک باشد هم خنک؟ خوشواش گزینه مناسبی است! پس اگر به دنبال یک ییلاق خنک می‌گردید که آن‌قدرها هم از شما دور نباشد راهی ییلاق خوشواش مازندران شوید. خوشواش ییلاقی رؤیایی از توابع شهر آمل مازندران است که آن بالا جایی بالاتر از ابرها، در دل جنگل‌های شمال چشم‌انداز زیبایی از دریا را به شما می‌دهد که تا به حال ندیده‌اید.

فقط فیلبند نیست که شما را در مازندران به میان اقیانوسی از ابر می‌کشاند. ییلاق خوشواش هنوز به اندازه فیلبند شناخته شده نیست اما با این وجود هرسال تابستان از گروه‌های زیادی که برای سفر به این منطقه می‌آیند میزبانی می‌کند.

ارتفاع خوشواش از سطح دریا ۲۵۰۰ تا ۳۰۰۰ متر است. طبیعتاً در چنین ارتفاعی دریایی از ابر را زیر پاهایتان خواهید دید. خوشواش با مراتع سرسبز و هوای دل‌چسبش تنها در فاصله 22 کیلومتری از شهر آمل واقع شده است. این ییلاق جز معدود ییلاق‌هایی است که می‌توانید برای یک سفر یک روزه آن هم در فاصله کمی از پایتخت روی آن حساب کنید. روستای خوشواش ساکن دائمی ندارد. اهالی این روستا در فصول گرم به اینجا می‌آیند و مجدداً با شروع سرمای زمستانی به شهرها کوچ می‌کنند. اینجا 3 محله دارد که در مجموعه ده خانوار هم به صورت دائمی در آن ساکن نیستند. محله بائس در غرب خوشواش قدیمی‌ترین بخش این روستا است. چندر محله بخش شرقی خوشواش است که اهالی آن اکثراً دامدار و یا کشاورز هستند. بخش مرکزی هم دست اهالی آملی این روستاست به همین دلیل به این محله آمل محله می‌گویند.

روستای کندلوس - میهمان شو

ییلاق کندلوس مازندران چهارمین مقصد خنک تابستانی

و اما چهارمین ییلاق خنک و خوش آب و هوای مازندران جایی نیست جز کندلوس دیدنی و زیبا، روستای کندلوس در دامنه رشته کوه البرز و در استان سرسبز ماندران قرار گرفته است. این روستای قدمت دار و تاریخی با آب‌وهوای خوش و طبیعت خارق‌العاده‌اش هر سال از هزاران گردشگر داخلی و خارجی میزبانی می‌کند. روستای کندلوس به واسطه قدمت و پیشینه تاریخی‌اش از اهمیت زیادی برخوردار است. پس تنها دلیل گیرایی و جذابیت این روستا طبیعتش نیست بلکه این تاریخ است که مردم را راهی کندلوس می‌کند.

این روستا در نزدیکی نوشهر مازندران قرار گرفته است و تنها 75 کیلومتر تا این شهر فاصله دارد. روستای کندلوس از توابع بخش کجور است و دسترسی به آن هم بسیار آسان است. برای رسیدن به کندلوس کافی است از تهران راهی کرج و وارد جاده کرج چالوس شوید. بعد از رسیدن به دوراهی دو آب راهی کجور شوید تا به پل رودخانه چالوس برسید. از اینجا به بعد تابلوهای راهنما شما را تا رسیدن به روستای کندلوس به خوبی راهنمایی می‌کنند البته می‌توانید برای پیدا کردن مسیر تهران به سمت کندلوس از مسیریاب تلفن همراهتان هم کمک بگیرید.

روستای اوپرت - میهمان شو

ییلاق اوپرت جایی میان کویر و دریا

و اما آخرین ییلاق مازندارن که قدری از چهار مورد قبل متفاوت‌تر است اوپرت، مرز میان کویر و مازندران است. عده‌ای این منطقه را برای استان سمنان می‌دانند و عده‌ای معتقدند اوپرت متعلق به مازندران است. اما به نظر ما چندان فرقی ندارد که اوپرت را متعلق به کدام استان بندانیم مهم حال و هوای بینظیر این ییلاق است که باید در گرما تجربه کنید. 

این جاذبه گردشگری در جنوبی‌ترین بخش مازندارن و از طرف دیگر در شمالی‌ترین قسمت استان سمنان واقع شده است. روستای اوپرت از توابع استان مازندارن است اما به دلیل نزدیکی به سمنان خیلی از اهالی شمالی این استان در این منطقه ساکن هستند و یا دام‌هایشان را برای چرا به ییلاق سرسبز اوپرت می‌آورند. پوشش گیاهی منطقه اوپرت نه آن‌قدر به جنگل‌های انبوه شمالی شبیه است و نه کویری و بیابانی است. پوشش گیاهی اوپرت خاص همین منطقه است و همین امر موجب محبوبیت اوپرت نزد گردشگران شده است.

تصاویری که در این سفر می‌بینید شما را سحر می‌کنند. آن دشت‌های وسیع سرسبز با خانه‌هایی که سقف‌های رنگی شیروانی دارند، چوپانانی که گوسفندانشان را برای چرا به مراتع آورده‌اند، تنوع گیاهی و جانوری خاص این منطقه، اسب‌های وحشی که در مراتع ایستاده‌اند، هوای خنک و مطبوع اوپرت و کم بودن رطوبت هوا در اینجا برخلاف دیگر شهرهای استان مازندارن همه و همه دلایلی هستند برای اینکه راهی ییلاق اوپرت شوید و از بودن در چنین طبیعتی لذت ببرید.

البته در اطراف روستای اوپرت جذابیت‌های دیگری هم وجود دارد که با سر زدن به آن‌ها می‌توانید کامل‌کننده لذت سفرتان باشید. در این اطراف می‌توانید از منطقه حفاظت‌شده پرور، روستای فینسک، آبشار فینسک، دریاچه دیدنی چورت، باداب سورت، جنگل‌های راش در منطقه سنگده و آبشارهای این منطقه دیدن کنید.

اگر پیشنهاد دیگری برای سفر به مناطق ییلاقی مازندران دارید در کامنت‌ها برایمان بنویسید.

 

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۴۰۸۶۰۸ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان