//
کدخبر: ۲۱۵۲۲۱ //

گورستان ترسناک و اسرار آمیز در چین

کشور چین یکی از پهناورترین و شگفت انگیزترین کشورهای جهان است. به هر گوشه از خاک این کشور قدیمی که قدم بگذارید چیزی جدید نظرتان را جلب خواهد کرد. این جاذبه‎ ها از دل هنر، فرهنگ، تاریخ و طبیعت چین بیرون می ‎آیند و هر کدام از آنها به تنهایی حرف‎ های زیادی برای گفتن دارند. درواقع فرهنگ و هنر چین نه تنها چیزی از کشورهایی مانند ایتالیا و فرانسه با آوازه بلندشان در این زمینه کم ندارد بلکه به واسطه تاریخ طولانیش شاید بسیار پربارتر هم باشد. جدا از همه چیزهایی که ما درباره چین می دانیم و همه جاذبه‎ های موجود در این کشور، هر چند وقت یک بار جاذبه جدیدی کشف شده و توجه جهان را به خود جلب می کند.

گورستان ترسناک و اسرار آمیز در چین
به گزارش فرتاک نیوز،

یکی از این جاذبه ها که سال های زیادی هم از کشف آن نمی گذرد گورستان صحرای تاکلاماکان در چین نام دارد. همگردی قصد دارد در این یادداشت به معرفی این گورستان ترسناک بپردازد و گام به گام شما را با قبرستان تاکلاماکان آشنا کند.

صحرای تاکلاماکان کجاست؟

صحرای تاکلاماکان یا به عبارت دقیق تر تَکله مکان (Taklamaka Desert) که قبرستان تاکلاماکان در آن واقع شده؛ بزرگ ترین بیابان چین، هجدهمین بیابان پهناور و دومین بیابان سیار جهان است. این صحرا که در غرب چین در استان سین کیانگ قرار گرفته 270 هزار کیلومتر مربع مساحت و 400 کیلومتر مربع نیز پهنا دارد. جالب است بدانید دو شاخه اصلی از جاده ابریشم از کناره شمالی و کناره جنوبی این بیابان می ‎گذرد. در این بیابان وسیع شهرهای واحه ای قرار دارند که از آب‎ های کوه‎ های اطراف آبیاری می شوند.

بیابان ها همیشه داستان هایی از کیمیاگری و جستجوی گنج و... همراه خود دارند. قصه هایی هیچکس نمی داند کدامشان واقعی و کدامشان خیالی است. لحظه ای افسانه های قدیمی درباره اتفاقاتی که در صحراها و بیابان ها افتاده را تصور کنید تا صحرای تاکلاماکان برایتان یک بیابان مرموز و پر از شگفتی شود. صحرایی که در طول تاریخ زندگی‎ های زیادی در آن جریان داشته، اتفاقات زیادی در آن افتاده و حالا حرف های زیادی برای گفتن دارد. قبرستان تاکلاماکان یکی از مکان‎ هایی است که در این بیابان قرار گرفته و می‎ توان ساعت ها درباره آن حرف زد.

Hamgardi_1348c6k6s9E

ماجرای کشف صحرای تاکلاماکان در چین

اصلا چه شد که این گورستان ترسناک کشف شد؟ در اوایل قرن بیستم یک شکارچی به نام Ördek که شکارچی بومی در این منطقه محسوب می ‎شد؛ وقتی درحال گشتن در بیابان تاکلامای بود با چوب های بیرون زده از خاک و بقایایی از استخوان های انسان رو به رو شد. درواقع این چوب ها نشانه هایی از قبرستان تاکلاماکان بودند که خود را به شکارچی نشان داد. او بسیار از چیزی که دیده بود وحشت کرد، بنابراین از گورستان گریخت و دیگر بازنگشت. چند دهه بعد کاوشگر سوئدی هنگام مطالعه درباره صحرای تاکلاماکان با ماجرای گورستان ترسناک و شکارچی بومی برخورد کرد. او به سختی توانست اوردک را برای نشان دادن راه قبرستان راضی کند. پس از ماه ها تلاش برگمن گورستان را پیدا کرد. نتیجه تلاش باستان شناس سوئدی کشف 12 جسد و 200 اثر باستانی بود. برگمن نام شکارچی را روی قبرستان گذاشت و از آن زمان نام آن قبرستان ترسناک " گورستان اوردک" شد.

تا سال 2000 تقریبا همه گورستان اوردک را به دست فراموشی سپرده بودند تا اینکه دومین حفاری توسط باستان شناسان چینی در این منطقه انجام شد. در جریان این حفاری صدها جسد جدید و مجسمه های چوبی کوچک و بزرگ در شکل ها و مفاهیم مختلف کشف شد که در واقع هیچ سایت باستان شناسی دیگری تاکنون نتوانسته بود چنین چیزی کشف کند. این کشفیات اطلاعات بسیار زیادی درباره مردمی که چهار هزار سال پیش در این منطقه زندگی می کردند؛ به باستان شناسان داد.

Hamgardi_1447cx8kx41

همه چیز درباره گورستان صحرای تاکلاماکان در چین

"باستان شناسان چینی در بیابان تاکلاماکان یک قبرستان قدیمی کشف کردند که اگرچه ساکنانش حدود چهار هزار سال پیش مرده‎ اند اما اجسادشان به دلیل وجود هوای خشک سالم مانده است." همین یک جمله خبری برای این که بفهمید یک شگفتی جدید در چین کشف شده کافی است. اما کمی که بیشتر درباره این قبرستان بخوانید متعجب تر خواهید شد.

جسدهای یافت شده در این گورستان ترسناک اگرچه روزگاری در چین زندگی می کرده اند اما چهره ای اروپایی دارند. موی قهوه ای رنگ و بینی باریک و کشیده ویژگی اکثر این چهره هاست. گویا این مومیایی ها متعلق به افرادی هستند که در آن زمان این منطقه را اشغال کرده یا به هردلیل در این منطقه ماندگار شده بودند. برخی باستان شناسان اصل و نصب آنها را به جنوب آسیا و برخی دیگر به اروپا و سیبری نسبت می دهند. در هر صورت همه آنها معتقدند این افراد از خارج وارد چین شده اند.

در گذشته جسدهای موجود در قبرستان تاکلاماکان را که در واقع 200 مومیایی هستند در قایق های وارونه نگه می داشتند. سنگ قبرها معمولا ایستاده هستند و روی آنها نمادهای زراعت حکاکی شده است. جالب است بدانید برخی از این مومیایی ها بهتر از بقیه حفظ شده اند. به گفته محققان یکی از این اجساد متعلق به زیباروی ژیائوهی _یکی از زیباترین زنان منطقه در زمان خودش_ است. بدن او تقریبا سالم مانده و زیبایی های چهره اش کاملا مشخص است. درحال حاضر این گورستان خوفناک را با نام هایی مانند گورستان ژیائوهی، قبرستان رودخانه کوچک و گورستان صحرای تاکلاماکان می شناسند.

چهار هزار سال از زمان زندگی این افراد در این منطقه گذشته است. کسانی که انگار به هر دلیل از خارج از چین به این منطقه آمده و ماندگار شده اند، مجبور شده اند اینجا زندگی کنند و در همین جا هم مرده و مدفون شده اند. تمام این اتفاقات تاریخی دست به دست هم داده تا این گورستان ترسناک امروزه به یکی از جذاب ترین جاذبه های گردشگری کشور چین خصوصا در نظر علاقمندان به جاذبه های ترسناک تبدیل شده است.

Hamgardi_1553siysl85

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
منبع: همگردی
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۲۱۵۲۲۱ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان