//
کدخبر: ۲۱۰۳۶۲ //

آغاز نخستین رزمایش آسه آن و آمریکا

نخستین رزمایش مشترک نظامی آبی- خاکی میان اعضای اتحادیه جنوب شرق آسیا (آ سه آن) و آمریکا امروز (دوشنبه) در اوج تنش ها میان واشنگتن- پکن و در آبهای این منطقه از جهان آغاز شده و قرار است برخی تمرینات آن در محدوده دریای مورد منازعه جنوبی چین اجرا شود.

آغاز نخستین رزمایش آسه آن و آمریکا
به گزارش فرتاک نیوز،

این رزمایش نظامی برای اولین بار با مشارکت نیروهای نظامی بلوک منطقه ای آسه آن و واشنگتن به مدت پنج روز به کار خود ادامه خواهد داد.   

طبق گزارش رسانه های آسیایی، هشت فروند ناو جنگی، چهار فروند جنگنده و بیش از یک هزار نفر از نظامیان ایالات متحده و ۱۰ کشور جنوب شرقی آسیا دراین تمرینات مشترک حضور دارند.

نخستین رزمایش دریایی آسه آمریکا موسوم به AUMX امروز از پایگاه دریایی  استاهیپ Sattahip در تایلند شروع شده و قرار است در پایگاهی درسنگاپور خاتمه یابد.

این رزمایش همزمان با فعالیت های گسترده ایالات متحده در منطقه و تنش های فزاینده میان پکن و کشورهای جنوب شرقی آسیا به دلیل اختلافات ارضی در دریای چین جنوبی برگزار می شود.

چین، برونئی، مالزی، ویتنام و فیلیپین به همراه تایوان اختلافات ارضی دیرینه و گسترده ای بر سر مالکیت بخش هایی از دریای جنوبی چین دارند که تاکنون حل نشده باقی مانده و این امر سبب شده تا آمریکا با سوء استفاده از این اختلافات اقدامات تنش زایی را درمنطقه مورد پییگیری قرار دهد.

جمهوری خلق چین تقریباً بر کل دریا و کشورهای ویتنام، فیلیپین، مالزی، برونئی و تایوان هریک بر بخش‌هایی از آن ادعای مالکیت دارند. همچنین این کشورها بر سر جزایر غنی از نفت و گاز اسپراتلی و پارسل اختلاف دارند. آمریکا با سوء استفاده از این اختلافات، این دریا را در زمره آب‌های بین‌المللی دانسته و با اعلام حق قانونی حمل و نقل آزاد دریایی، بر حضور ناوهای جنگی اش در این منطقه تاکید می کند.

  چین اما به رغم داشتن اختلافات ارضی با چهار کشور عضو اتحادیه جنوب شرق آسیا "آسه آن" در آبهای دریای جنوبی، سال گذشته یک رزمایش مشترک را با اعضای این اتحادیه در آبهای منطقه برگزار کرد.

سفارت آمریکا در بانکوک با انتشار بیانیه ای در مورد تمرینات مشترک نظامی با آسه آن گزارش داد: عملیات رزمایش مشترک با هدایت نیروی دریایی آمریکا ونیروی دریایی سلطنتی تایلند، پیش از پایان یافتن در آبهای بین المللی در جنوب شرق آسیا  از جمله خلیج تایلند و دریای چین جنوبی برگزار خواهد شد.

دریاسالار جوی تینچ فرمانده نیروهای نظامی آمریکا در این رزمایش دراین بیانیه گفت:  رزمایش AUMX  به دنبال حفظ امنیت دریایی بیشتر و تقویت آسه آن، استحکام پیوندهای نیروی دریایی آمریکا و آسه آن  است  و با اعتقاد و هدف مشترک حفظ آسیا- پاسفیک آزاد و باز  برگزار می شود.

۱۰ کشور مالزی، اندونزی، سنگاپور، برونئی، میانمار، ویتنام، کامبوج، لائوس و فیلیپین در این رزمایش مشترک با نظامیان آمریکایی شرکت دارند.

شرکت نظامیان میانماری دراین رزمایش مورد انتقاد گسترده رسانه ها و برخی نهادهای حقوق بشری و نظارتی شده است. ناظران  از شرکت نظامیان میانماری که سازمان ملل آنها را به دلیل قتل عام و نسل کشی روهینگیایی ها بدترین ارتش دنیا نامیده، دراین تمرینات منطقه ای و مشترک انتقاد کرده اند. این اقدام به ویژه با ادعاهای حقوق بشری آمریکا در تضاد و دوگانگی قرار دارد.

مایک پومپئو، وزیر امور خارجه آمریکا در سفرهای متعدد به منطقه از جمله در ماه گذشته به تایلند، با اظهارات تحریک آمیز از کشورهای جنوب شرق آسیا خواسته است تا تهدیدات چین در دریای جنوبی چین را عقب برانند.

 

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
منبع: ایرنا
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۲۱۰۳۶۲ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان