//
کدخبر: ۲۰۰۹۶۶ //

رهبر تایوان بر خریدهای تسلیحاتی از آمریکا تاکید کرد

«تسای اینگ ون» رهبر تایوان که در آمریکا بسر می برد، علیرغم فشارها و تهدیدهای چین همچنان بر خریدهای تسلیحاتی از واشنگتن تاکید دارد.

رهبر تایوان بر خریدهای تسلیحاتی از آمریکا تاکید کرد
به گزارش فرتاک نیوز،

او که به گزارش روزنامه تایوانی تایپه تایمز به آمریکا سفر کرده است، برای چندمین بار از چین خواست تا از ورود به امور این جزیره و معاملات تسلیحاتی آن با آمریکا خودداری کند.

خانم تسای که خود را برای انتخابات ریاست جمهوری سال آینده میلادی آماده می کند، در نیویورک و در حضور خبرنگاران، اظهارات چین در خصوص تحریم فروشندگان تسلیحات از آمریکا به تایوان را غیرمسئولانه توصیف کرد.

وی افزود ما نمی خواهیم شاهد اظهاراتی چنین غیرمسئولانه از سوی همسایه خود باشیم تایوان برای تقویت دفاع از خود و دفاع از دمکراسی از آمریکا سلاح می خرد.

روزنامه هنگ کنگی "اس سی" روز یکشنبه گزارش کرد تاکید چین بر اینکه شرکت هایی را که در فروش تسلیحات از آمریکا به تایوان دست داشته اند، تحریم خواهد کرد می تواند بسیار مهم باشد زیرا این شرکت ها تجارت به مراتب بزرگتری با خود چین دارند.

این احتمال می رود که اگر این روند ادامه داشته باشد وزارت بازرگانی چین نیز تمهیداتی برای مقابله با این شرکت ها و حتی افرادی که در این معاملات تسلیحاتی دخیل هستند در نظر بگیرد.

چین هفته قبل برای اولین بار در اقدامی خشمگینانه علیه فروش تسلیحات توسط واشنگتن به تایوان اعلام کرد که شرکت های آمریکایی فروشنده این سلاح ها را تحریم می کند.

وزارت خارجه چین روز جمعه در بیانیه‌ای اعلام کرد فروش تسلیحات به تایوان توسط آمریکا به طور جدی اصل «چین واحد» و اطلاعیه مشترک چین و آمریکا را نقض کرده و به حق حاکمیت و منافع امنیتی چین نیز آسیب رسانده است چین برای دفاع از منافع ملی، تحریم‌هایی را علیه موسسات آمریکایی فروشنده سلاح به تایوان اعمال می‌کند.

در بیانیه وزارت خارجه چین آمده است که نمی‌شود دست روی دست گذاشت و شاهد چنین رویدادهایی بود لازم است اقداماتی برای حراست از منافع و امنیت ملی چین اتخاذ شود.

بیانیه می‌افزاید: آمریکا با این اقدام حق حاکمیت و تمامیت ارضی چین را نادیده گرفته است چین چندین دهه شاهد فروش‌های بزرگ تسلیحاتی آمریکا به تایوان است و این نخستین بار است که با این صراحت از تحریم شرکت‌های تسلیحاتی آمریکایی می‌گوید.

"گنگ شوانگ" سخنگوی وزارت خارجه چین هم از بی توجهی آمریکا به هشدارها و انتقادهای چین و استمرار فروش‌های تسلیحاتی واشنگتن به تایوان ابراز انزجار و خشم کرده است.

وزیر خارجه چین هم که به بوداپست رفته بود در یک مصاحبه مطبوعاتی به آمریکا هشدار داد با مساله تایوان که به مثابه آتش است بازی نکند و این موضوع را متوقف کند.

"وانگ یی" از فروش دو میلیارد و ۲۰۰ میلیون دلار سلاح از سوی آمریکا به تایوان بشدت انتقاد کرد.

در فهرست فروش‌های تسلیحاتی جدید آمریکا ۱۰۸ فروند تانک آبرامز و همچنین ۲۵۰ فروند موشک استینگر و تجهیزات مرتبط با آن به چشم می‌خورد.

 

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
منبع: ایرنا
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۲۰۰۹۶۶ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان